Kezdőlap
EUR: 330.3300; USD: 297.6800; CHF: 301.3000
YouTube
Facebook
RSS csatorna
E-mail küldése

AKTUÁLIS ÜGYEK - interjú az igazságügyi és rendészeti miniszterrel

| Feltöltve: | Rövid link: http://civilnaplo.hu/s_!news/i__7/i__989
(kovy) Kecskeméten járt az MSZP helyi Nő- és Nyugdíjas Tagozatának meghívására az igazságügyi és rendészeti miniszter. Dr. Takács Albert Kecskeméten született, így nemcsak a szakterületéhez kapcsolódó feladatokról, a városhoz fűződő kapcsolatáról is kérdeztük. Az interjút a következő oldalon olvashatják!
INTEGRÁCIÓ - 2008. január 1-jével létrejött a rendőrség és a határőrség integrációja, a korábbi 48 ezer fős létszám az összevonással 45 ezer fősre apadt. Profiltisztítást is végrehajtottunk, de a létszámcsökkentést igazán a nyugdíjazások jelentették. Nagyobb arányú elvándorlással nem számoltunk, s ez nem is valósult meg, akik elmentek, amúgy is nyugdíjba vonultak volna. Az integráció egyik indoka, hogy a schengeni csatlakozással a magyar államhatár felén megszűnt a határőrizet, a határszakaszok átjárhatókká váltak. Az említett területeken megszűnő határellenőrzés, a határőrség és rendőrség közös sajátosságai - például mindketten végeztek járőrözést, nyomozati tevékenységet - arra ösztönözték a döntéshozókat, hogy ezt a két szervezetet érdemes egyesíteni. Továbbképzésekkel igyekszünk a különbségeket mielőbb eltüntetni, mert számunkra is fontos, hogy a rendőr jó határőr, a határőr pedig jó rendőr legyen. SCHENGENI CSATLAKOZÁS - A rendszer működtetésének kiadásait Magyarország Európai Uniós támogatásból fedezte. Hazánk rendelkezett az úgynevezett Schengeni Alappal, amely 40 milliárd forintra tehető, ebből álltuk a fejlesztési forrásait. Az összegből nagyobb részt a korábbi határőrség részesedett, hiszen az újfajta határőrizetet nekik kellett kifejleszteni. Ahol megmaradtak a határok ott a korábbinál is nagyobb koncentráció kell a jövőben, hiszen ezek az átkelőhelyek már nemcsak magyar határállomások. Ez utóbbi immáron schengeni szakaszokon - az elmúlt néhány hét tapasztalata azt mutatja-, nincsenek olyan események, körülmények, amelyek aggodalomra adnának okot. Ezt az is magyarázza - függetlenül a december 21-ei csatlakozástól - a szigorúbb eljárások és mechanizmusok már korábban is működtek, nem egyik pillanatról a másikra szakadt ránk a felelősség, megvoltak az előkészítő lépések. KÖZBIZTONSÁG - A jó közbiztonság is mindig lehetne jobb Hazánk közbiztonsági helyzete nem rosszabb, mint a térség többi államáé, Vannak olyan tényezők, amelyekben javulás mutatható, a klasszikus bűnözési formák csökkennek. Megjelenik egy intellektuálisabb változat, amely a gazdasági bűncselekményekkel függ össze, megjelenik a határokon átnyúló szervezett bűnözés - a terrorizmushoz kapcsolódó bűnözési formák -, és visszatérnek olyan középkori dolgok is, mint az emberkereskedelem. Ezek esetében nyilvánvalóan sürgős és komoly tennivalók szükségesek, ugyanakkor a gépkocsi lopások száma csökken és a vagyonelleni bűncselekmények hagyományos formái is csökkenő tendenciát mutatnak. Magyarország egy biztonságos ország, nincsenek olyan kockázatok, amelyek miatt a lakosságnak és az idelátogatóknak aggódniuk kellene. RENDŐRI JELENLÉT - A magyar rendőrség létszáma az ország lakosságához viszonyítva jó. Hogy az utcán, a közterületen rendőrök jelenlétére mikor van szükség? - ez szakmai kérdés. Jó, ha rendőrök az utcán vannak. Az integráció ebben is segít és megteremti a lehetőségét a körzeti megbízotti rendszer erősítésének. Ezt létszámilag, erkölcsileg, anyagi megbecsüléssel is próbáljuk elérni, hiszen egy közösségnek fontos, hogy tudja ki az ő rendőre. FIATALKORÚ BŰNÖZÉS - Nem nyilvánvaló és kézenfekvő az, hogy a fiatalkorú bűnözés ellen úgy lehet fellépni, hogy leszállítjuk a büntethetőség korhatárát. Ez lehet egy módszer, de emellett még olyan nevelési-, megelőzési mechanizmusokat kell kidolgozni, amelyek alkalmasak a jelenség kezelésére. Hazánkban napirenden van a büntetőjognak egy komplex, átfogó reformja, A minisztérium szándékai szerint hamarosan egy új büntetőtörvénykönyvvel állunk elő, amelyről a törvényhozás mond majd véleményt. Az új Btk. a fiatalkorú bűnözésnek egy más megközelítésével számol, a felnőtt bűnelkövetőkkel szemben alkalmazott eszközöktől eltérőt próbál majd bevezetni. Fiatal korban sokkal inkább a nevelésre kell építeni. Az új büntetőjogi koncepciónak természetesen a része lehet esetleg a büntethetőségi korhatárok megváltoztatása is. Erre nézve határozott elképzelés nincs, vizsgálni kell a társadalmi igényeket, a tűrőképességet. BÍRÓSÁGOK VÉDELME - Vannak olyan esetek, amikor a védelmet rendőrileg kell biztosítani, de a bíróságok általános rendőri védelme nem közfeladat. Nem is lenne jó, ha az lenne! Bizonyos tekintetben durvul a közélet, de azért azt, hogy egyetlen bíróság sem biztonságos nem lehet mondani. Egy tárgyalótermet úgy kell kialakítani, hogy a bírót ne lehessen könnyen megtámadni, s szükségesek különböző biztonsági rendszerek Mindenhol működik civil biztonsági szolgálat, érdemes elgondolkodni ezek hatékonyabb működésen is. Létrejött egy szűk körű szakértői csoport a problémák feltérképezésére, megoldási javaslataikat tartalmazó tervezetük február közepére készül el.. KECSKEMÉT - 1955-ben ebben a városban születtem, emlékszem az utcákra, a környékre, ahol szüleimmel laktam. Sok minden megváltozott. Előttem van az általános iskola és gimnázium ahová jártam, 1973-ban azonban elkerültem innen. Azóta huzamosabb ideig nem tartózkodtam Kecskeméten, de természetesen sok ismerősöm, barátom van itt. Sajnálatos módon az idő múlásával a helyi rokonság létszáma egyre csökken, a nagyszüleimhez is már csak a temetőbe járok. Nagyon kellemes, a szívemhez nagyon közel álló város Kecskemét, mindig van bennem egy kis megilletődöttség, amikor itt vagyok.
Hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés