Kezdőlap
EUR: 359.3000; USD: 295.9900; CHF: 333.5500
YouTube
Facebook
RSS csatorna
E-mail küldése

Porta: 1956 és Kapisztrán Szent János

| Feltöltve: | Rövid link: http://civilnaplo.hu/s_!news/i__7/i__336
A közelmúltban rendezte meg immár hagyományosnak nevezhető ferences egyházi konferenciáját a kecskeméti Porta Egyesület. A találkozó középpontjában ezúttal Kapisztrán Szent Jánosnak, a hittérítés és a török hódítók elleni keresztes hadjárat kiemelkedő alakjának élete állt, amelyről Páter Kálmán Peregrin, ferences atya, OSB művészettörténész tartott előadást.
A rendezvényt követően az előadót Kapisztrán Szent János XX. századi kultuszának jellegzetességeiről kérdeztük, különös tekintettel az első és második világháború, valamint nem utolsó sorban az 1956-os forradalmat követő időszakra. - A két világháború közötti kultusznak feltehetően a trauma lehetett az igazi forrása, amely a magyarságot a trianoni békeszerződéssel, és az utána néhány hónappal kialakult kommunista diktatúrával kapcsolatban érte – mondta Kálmán Peregrin. – A korabeli források szerint, mindezt a nemzet elvérzéseként érték meg az emberek. Ekkor Horthy Miklós, és az ő munkáját segítő Zadravecz István voltak azok, akik eszmei, sőt fizikális szinten is szembeszálltak ezzel a traumával. A korabeli kultúreszközökkel próbálták a nemzetmegmaradás eszményét az emberek elé állítani. Ennek lett Kapisztrán Szent János egyfajta égi pártfogója, szimbolikus alakja, aki a reménytelenség közepette évszázadokkal korábban már összefogott szellemileg egy nemzetet. Így alakult ki a kettős szimbólum: Horthy, mint az új Hunyadi János, Zadravecz pedig mint az új Kapisztrán. Ekkor lett Kapisztrán Szent János a tábori lelkészek és a magyar katonaság védőszentje is. 1956 egy talán kevésbé hangsúlyozott eseménye, hogy október 22-én mutatták be a Kapisztrán oratóriumot a budapesti belvárosi templomban, és másnap tört ki a forradalom. Azt hiszem, hogy az 56-os események, és Kapisztrán Szent János személyének összekapcsolása már egy utólagos rádöbbenésként alakult ki a nyugati, azon belül is főként az olaszországi magyarság körében, akiket XII. Piusz Pápa támogatott. Így igazából a katolicitásnak és az 56-os forradalom eszményének a hídja lett Kapisztrán személye.
Hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés