Kezdőlap
EUR: 353.7300; USD: 313.4200; CHF: 332.7900
YouTube
Facebook
RSS csatorna
E-mail küldése

Legyen a kecskemétieké is a Kodály Intézet!

Interjú dr. Nemes László Nerberttel

| Feltöltve: | Rövid link: http://civilnaplo.hu/s_!news/i__14/i__5112
A Kéttemplom köz kétségtelenül legszebb, leghangulatosabb és sokak számára legtitokzatosabb épülete a Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet. Az egykori ferences kolostor évszázados falai mögül szinte mindig muzsikaszó szűrődik ki, a kecskemétiek nagy része mégsem tudja, vajon hová is jutna az üvegajtón keresztül, ha átlépne a hófehér hídon. Éppen ezen szeretne változtatni dr. Nemes László Norbert, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézetének igazgatója, akit 2008. június 1-jétől öt évre neveztek ki az intézmény vezetőjének. A nemzetközi hírű zenepedagógus szeretné megnyitni a Kodály Intézet kapuit a kecskemétiek előtt, hogy az itt élők is magukénak érezzék az intézményt, szívesen és rendszeresen járjanak ide. Dr. Nemes László Norberttel az elmúlt egy év munkájáról, terveiről, elképzeléseiről beszélgettünk.
- Jóleső érzéssel tértem vissza Kecskemétre, hiszen több szálon is kötődöm a városhoz. Tizenhárom évesen költöztünk Kecskemétre, szüleim ma is itt élnek. Édesapám a megyei kórház főigazgatója volt 1998-ig, én pedig a Kodály Iskolában érettségiztem. Negyedéves zeneakadémista voltam, amikor felkérést kaptam az intézettől, hogy óradíjas tanárként vegyek részt az itt folyó oktató munkában. Diplomám megszerzése után is számítottak itt rám, intézeti munkám mellett tanítottam a Kodály Iskolában is. Néhány évet Kanadában töltöttem, majd ismét visszatértem a hírös városba, és újabb négy évet tanítottam az Intézetben 2001-ig, amikor a Zeneakadémia Budapesti Tanárképző Intézetében kezdtem dolgozni. - Igazgatói célkitűzései hogyan illeszkednek Erdei Péter „örökségéhez”, és mennyiben kívánja megújítani az intézményben folyó munkát? - A Kodály Intézet az elmúlt 35 évben olyan hagyományt teremtett, amelyet folytatni kell. A 70-es évek közepén rendkívül magas szintű szakmai munka indult el, amelynek köszönhetően a mai napig töretlen az érdeklődés a külföldiek részéről az intézet éves és nyári tanfolyamai iránt. Az intézmény rangját jelzi az a felbecsülhetetlen szellemi tőke, amelyet az oktatói testület képvisel. Kollektívánk tagjai nemzetközi hírű mestertanárok, akik intézeti munkájuk mellett járják a világot, hogy részt vegyenek különböző egyetemek és továbbképző tanfolyamok tanárképző munkájában, amelyek a magyar zenepedagógiai gyakorlat alapján működnek világszerte. Ez az a hagyomány, amit meg kell őrizni, ezzel együtt kell megfelelni a ma kihívásainak. Mivel az Intézet a felsőoktatáson belüli helykeresését úgy véglegesítette, hogy 2005-től a Zeneakadémia Intézeteként működik tovább, lehetőségünk nyílt arra, hogy egyetemi szintű diploma-kurzusok indításával bővítsük tanulmányi programunkat. Minden újítás, ami az Intézetben történik összefüggésben van a bolognai-folyamattal, azzal a változással, amely az egész magyar felsőoktatás szerkezetét megváltoztatta. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanszékeként bekapcsolódtunk a tanári mesterképzésbe. 2007-ben indult egyéves tanári mesterképzésünk, ami jelenlegi formájában leginkább a külföldiek számára vonzó. Terveink között szerepel kétéves mesterképzés indítása, amely hosszú évek után először az éves tanfolyamok vonatkozásában is megnyitja az Intézet kapuit a magyar diákok előtt. Ezért is tartottunk nyílt napot május 7-én az érdeklődők számára. A 2010/11-es tanévben Bachelor of Arts, azaz alapdiplomás képzést szeretnénk indítani külföldi hallgatók számára, akik a zenei főtárgyakat a kodályi zenepedagógia hagyományai alapján, a magyar módszer szerint tanulhatják angol nyelven. - Hogyan sikerült összehangolnia az intézet igazgatói teendőit kórusvezetői munkájával? - Muzsikus létem a tanári munka és az előadóművészi gyakorlat folyamatos párhuzamosságában határozható meg. A Zeneakadémián, a Kodály Intézetben átadhatom mindazt a tapasztalatot, amit a Magyar Rádió Gyermekkórusának karnagyaként, gyermekekkel foglalkozó zenepedagógusként szereztem. Azt tanítom a főiskolás és egyetemi hallgatóknak, amit a gyakorlatban nap mint nap végzek, ezzel válik hitelessé oktatói munkám. Természetesen az időbeosztást nem volt könnyű kitalálni, hiszen mindez valóban reggeltől estig való elfoglaltságot jelent számomra. Az, hogy nem kellett feladnom a gyerekkel folytatott munkát, annak köszönhető, hogy a Zeneakadémián és itt a Kodály Intézetben kiváló munkatársakkal vagyok körülvéve. Külön köszönettel tartozom volt tanáromnak Erdei Péternek, aki igazgatói szaktanácsadóként segíti munkámat és Kéri Laura főtanácsosnak, aki az Intézet Igazgatási Osztályát vezeti. - A képzési profil színesítése mellett milyen távlati céljai, elképzelései vannak? - Az intézet vezetőjeként a könyvtárban, az archívumban folyó kutatói munkára is nagy figyelmet kell fordítanom. Célul tűztem ki, hogy megteremtsük azokat a körülményeket, amelyek révén mind szélesebb körben tudjuk elérhetővé tenni Kodály zenepedagógiai életművét. Az intézetben fellelhető értékes hagyaték kutathatóvá tétele jelentős rendszerező, könyvtárosi munkát kíván, de elengedhetetlen a kor elvárásainak megfelelő infrastrukturális fejlesztés is. Ezért is nagy siker, hogy intézetünk kezdeményezésére példaértékű összefogás jött létre a Zeneakadémia szervezeti egységei között: a Központi Egyetemi Könyvtárral, a Doktori Iskolával és az Egyházzenei Tanszékkel közösen egy rendkívül korszerű és rendkívül költséges könyvtári portált vásárolunk, amely lehetővé teszi a legnagyobb adatbázisokban való keresést is. Várakozásaink szerint ez új lendületet ad az intézetben folyó kutatómunkának, és minden tekintetben megfelelhetünk majd egy egyetemi könyvtár elvárásainak. Szintén fontos célom, hogy jó kapcsolatot alakítsunk ki a város más kulturális intézményeivel, művészeti műhelyeivel. Az elmúlt évben advent idején egy kellemes hangulatú összejövetelt rendeztünk, amelyen számos lehetősége merült fel a jövőbeni együttműködésnek. A találkozó eredménye többek közt az is, hogy a Bozsó Gyűjtemény és a Nemzetközi Zománcműhely kiállítást rendez, a Kecskeméti Rajzfilmstúdió pedig filmbemutatókat szervez a Kodály Szeminárium ideje alatt. Ezeket a programokat szeretnénk rendszeressé tenni, tovább gazdagítani. Közösen készülünk a Múzeumok Éjszakájára, és nyitottak vagyunk további közös programokra is. A következő tanévben szeretnénk elindítani egy olyan sorozatot, amely idecsalogatná azokat a kecskemétieket, akik számára ma is fontosak a kulturális értékek és a hagyományok. Titkos vágyam, hogy a város szívében található intézményünk a kecskeméti művészek, közéleti, politikai személyiségek rendszeres találkozóhelye legyen. Programjainkkal szeretném megszólítani azokat az üzletembereket, gazdasági vezetőket is, akik mecénásként sorakozhatnának fel a világhírű Kodály Intézet mellett. Szeretném, ha a Kodály Intézetet a kecskemétiek is magukénak éreznék, nem „csupán” a világ elsőszámú Kodály pedagógiára épülő oktató és kutató központjaként tekintenének ránk. Bízunk abban, hogy sok vendéget fogadhatunk az idei Kodály Fesztiválon, amely július 20-án indul és egészen augusztus 6-ig kínál jó hangulatú nyári estéket a komolyzene kedvelői számára igazi sztár vendégekkel. Csak néhányat említek a nevek közül: Liszt Ferenc Kamarazenekar, Wiedemann Bernadett, Johannes von Duisburg és Bogányi Gergely. Nem utolsó sorban a Zeneakadémia ma legtehetségesebb, már a világ hangversenytermeinek ünnepelt szólistája, Banda Ádám hegedűművész, aki a Kecskeméti Szimfonikus Zenekarral lép fel.
Hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés hirdetés