A Békéltető Testülethez 2022-ben is számos fogyasztói panasz érkezett

A békéltető eljárás célja, hogy a fogyasztók és a vállalkozások vitás ügyei gyorsan, bírósági eljáráson kívül, ingyenesen rendezésre kerüljenek. A lakosság körében népszerű vitarendezési eljárás lefolytatására az előző esztendőben 414 fogyasztói kérelem érkezett be. Ebből 180 panasz a szolgáltatások területét érintette. Megtalálhatók közöttük a posta és távközlési, a víz- és csatorna-, a villamosenergia- és a földgázszolgáltatáshoz, valamint a légiközlekedéshez és az építőipari kivitelezéshez kapcsolódó ügyek.
Az üzletben vásárolt vagy az interneten rendelt termékeket érintő kérelmek elsősorban a hibás teljesítésből eredő kellékszavatossággal, vagy jótállással összefüggő jogok érvényesítésére irányuló igények gyártói/kereskedői elutasítása miatt keletkeztek. A korábbi évekhez hasonlóan továbbra is jelentős a híradástechnikai termékekhez, ezen belül a mobiltelefonokhoz, laptopokhoz, valamint a háztartási gépekhez, bútorokhoz és matracokhoz, valamint a lábbelikhez kötődő panaszok száma.
A vásárlók az online kereskedelmet a rugalmassága miatt egyre inkább előtérbe helyezik a hagyományos kereskedelemmel szemben, hiszen a szolgálatások távolról, jellemzően otthonról vehetők igénybe. Általános tapasztalatunk, hogy a fogyasztók többsége a vásárlásaikat megelőzően online tájékozódik, internetes keresőket használ, megnézi a webáruház üzemeltetésével kapcsolatos információkat, felkeresi a gyártók hivatalos weboldalát. Sajnos ez a körültekintő vásárlás nem minden fogyasztóra jellemző, több esetben hiányzik a fogyasztói tudatosság, aminek következtében sokan bedőlnek a félrevezető csalásokra specializálódott szolgáltatásoknak. Az online kereskedelemmel kapcsolatos panaszok tárgya szerteágazó: háztartási kisgépek, informatikai eszközök, ruházati termékek, a mindennapi életvitelhez kapcsolódó árucikkek. 2022-ben termékkel kapcsolatban 226 ügyet tárgyalt a testület, amelynek felét az online kereskedelemben vásárolt áruk tették ki.
A testület eredményességét jelzi, hogy az egyezségek száma 15 %-kal nőtt a 2021. évihez képest, így az ügyek közel negyede mindkét fél számára kedvezően zárult.
A Bács-Kiskun Megyei Békéltető Testület tevékenységéről, a kérelmek benyújtásának módjáról részletesen a bacsbekeltetes.hu oldalon érdemes tájékozódni.