Július 30. kedd, Judit, Xénia
Hírek, események 2013. április 19. 15:53

Buszbeszerzés: lezárult az eljárás, Mercedes hibridbuszok közlekednek majd Kecskeméten

Képgaléria
Buszbeszerzés: lezárult az eljárás, Mercedes hibridbuszok közlekednek majd Kecskeméten
Lezárult Kecskemét buszbeszerzési projektje keretében a nyílt közbeszerzési eljárás, a nyertes a Mercedes autóbuszok hazai forgalmazója, az EvoBus Hungária Kft. A társaság egy autóbuszra 562.900 EUR árajánlatot adott (amely valamivel alacsonyabb az előzetesen becsült értéknél), és vállalta, hogy a 25 darab soros hibridbuszt a szerződéskötéstől számított 9 hónapon belül leszállítja a város számára. Kecskemét a fejlesztésre uniós forrást nyert, amelyhez mintegy 5 százalékos önerő szükséges. Ez azt jelenti, hogy a város a saját forrást tekintve darabonként alig 8 millió forintért jut hozzá a modern buszokhoz.

A hírt ma sajtótájékoztatón jelentették be az illetékesek. Az eseményen részt vettek: dr. Homolya Róbert, a Miniszterelnökség Fejlesztési Irodájának helyettes államtitkára, dr. Nagy Gábor, a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. vezérigazgató-helyettese, dr. Zombor Gáborpolgármester, Nagypál Sándor alpolgármester, Uhlig Rita, a Kecskeméti Városfejlesztő Kft. ügyvezetője, Kovács Örs, a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. ügyfélszolglálati irodavezetője, Almásy Gábor, a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt.  projektmenedzsere és Vadnai Zoltánközlekedési szakértő.

Dr. Zombor Gábor bejelentette: a buszbeszerzésre vonatkozó nyílt közbeszerzési eljárás lezárult, a nyertes a Mercedes autóbuszok hazai forgalmazója, az EvoBus Hungária Kft. A társaság egy autóbuszra 562.900 EUR árajánlatot adott (amely valamivel alacsonyabb az előzetesen becsült értéknél), és vállalta, hogy a 25 darab soros hibridbuszt a szerződéskötéstől számított 9 hónapon belül leszállítja a város számára.  Kecskemét a fejlesztésre uniós forrást nyert, amelyhez mintegy 5 százalékos önerő szükséges. Ez azt jelenti, hogy a város a saját forrást tekintve darabonként alig 8 millió forintért jut hozzá a modern buszokhoz. A polgármester elmondta: a Kecskemét város közösségi közlekedés fejlesztése, átalakítása, zéró emissziós zóna megteremtése, soros hibridhajtású alacsonypadlós autóbuszok beszerzésével” című projekt közel6 milliárd forint támogatásban részesül. Az összegből mintegy 4,2 milliárd forinba kerülnek az új autóbuszok, a fennmaradó összeg pedig az egyéb projektelemek megvalósulására nyújt fedezetet. A fejlesztés további elemei: „0” emissziós zóna kijelölése, a városi parkolási és közlekedési rendszer átgondolása, a buszok számára új autóbusz telephely létesítése, a menetrend teljes körű felülvizsgálata, az új helyi „környezettudatos autóbuszvonalak” mentén az érintett megállóhelyek átépítése, átalakítása, ITS utastájékoztató rendszer kiépítése, amely keretében 77 megállóhelyen intelligens utastájékoztató tábla lesz. A táblák mobil internettel kapcsolódnak a forgalomirányító központhoz. Dr. Zombor Gábor polgármester elmondta azt is: a közgyűlés a „0” emissziós zónát a nagykörúton belül jelölte ki. Ez azt jelenti, hogy a beszerzendő soros hibridhajtású buszok a nagykörúton belül kizárólag elektromos üzemmódban közlekedhetnek.

Dr. Homolya Róbert rendkívül elismerően szólt Kecskemétről, ahol mindvégig hittek abban, hogy megvalósítható egy Magyarországon egyedülálló közlekedés-fejlesztési projekt.

Dr. Nagy Gábor szintén gratulált a városnak, és hangsúlyozta: Kecskeméten 6 közlekedés-fejlesztési projekt fut, a város az elsők között kezdte el az ilyen típusú beruházások előkészítését, ismerte fel a lehetőséget.

Uhlig Rita ügyvezető elmondta: 2009 óta dolgoznak az előkészítésen. A közösségi közlekedés fejlesztésére irányuló megvalósíthatósági tanulmány alapján született a döntés, hogy a környezet-kímélő és gazdaságos üzemeltetés érdekében a város a soros hibridbuszok beszerzését tűzi ki célul. A közbeszerzési eljárás rendkívül szigorú feltételeket tartalmazott, egyebek között az autóbuszok tesztelését is annak érdekében, hogy a gyakorlatban is bebizonyosodjon: a jármű valóban tudja mindazt, ami az ajánlatban szerepel.

A tesztnap részleteiről és a busszal kapcsolatos műszaki információkról Vadnai Zoltán közlekedési szakértő tájékoztatta a jelenlévőket. Elmondta: a Mercedes-Benz Citaro G BlueTec®-Hybrid autóbusz tesztelése 2013. március 8-án zajlott Kecskeméten. A tesztelést független szakértői bizottság végezte, a közbeszerzési szakértő felügyelete mellett. A közbeszerzési kiírásban szereplő feltételeknek a jármű megfelelt, sőt több mutató esetében azokat felülmúlta. A fordulókörnél például a szabványnál lényegesen kisebb átmérőjű körben volt képes megfordulni.

A tesztnapon a menetpróba az 1-es autóbusz vonalán zajlott, először akkumulátoros, azt követően pedig hibrid üzemmódban. Akkumulátoros üzemmódban a busz a minimálisan előírt 3 kilométer helyett 9,6 kilométert tett meg. Hibrid üzemmódban a szakértők azt vizsgálták, hogy egy tele tankkal meddig bír menni a jármű, hiszen fontos a gazdaságos üzemeltetés. A Mercedes itt is kiválóan teljesített, a március 8-án reggel 9 órakor teletankolt busz másnap délután 3 óráig kőrözött az 1-es autóbusz vonalán, a pályázó által biztosított váltósofőrökkel. Ez azt jelenti, hogy a jármű átlagos fogyasztása 43 liter alatti, ami nagyjából 30 százalékos megtakarítást jelent a hagyományos üzemmódhoz képest. A jármű jellemzője egyébként, hogy 30 kilométeres sebesség alatt szinte csak akkumulátoros üzemmódban közlekedik, fékezés közben és hibrid üzemmódban egyaránt tölti az akkumulátorokat.

Vadnai Zoltán hangsúlyozta: ilyen busz jelenleg világszerte összesen 62 darab közlekedik, és Kecskemét lesz az első olyan város, ahogy egyszerre a legtöbbet, 25 darabot állítanak be a tömegközlekedésbe.

Kövessen minket a Facebookon is!