Megérkeztek Budapestre a szelektív hulladékgyűjtő célgépek
A házhoz menő szelektív hulladékgyűjtésben használatos húsz új célgépet adott át Tarlós István a mai napon a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nek (FKF).
A szinte teljes egészében uniós finanszírozású „házhoz menő” projekt célja egy olyan integrált hulladékgazdálkodási rendszer kiépítése, amely egész Budapest területén lehetővé teszi a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtést, hozzájárulva a fenntartható hulladékgazdálkodás megvalósításához. „A földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön” – idézte az ismert mondást az átadás alkalmából Tarlós István főpolgármester, hozzátéve, hogy a hulladékok újrahasznosításának növelésével a jövő generációk számára teremtünk élhetőbb környezetet.
A kék és a sárga fedelű hulladékgyűjtő edények kihelyezése már 2013 elején megkezdődött, s jelenleg nyolc fővárosi kerületet (II., VIII., IX., XIV., XVII., XIX., XXII., XXIII.) fed le teljesen. A projekt keretében eddig közel 300 ezer kukát adtak át; a 2014 végéig kihelyezendő összesen 403 ezer új kuka a főváros valamennyi lakója számára lehetővé teszi, hogy már otthonában szétválogassa a papír-, a műanyag és fém-, valamint a kommunális hulladékot.
Tarlós István elmondta, hogy már eddig is 12 000 tonnányi hasznos hulladékot gyűjtöttek a „házhoz menő” program keretében. A hulladék elszállításáról mostantól új környezetbarát, gázmeghajtású hulladékgyűjtő célgépek gondoskodnak. Az új kukásautók zajterhelése is lényegesen kisebb a régiekéhez képest.
Az új tehergépjárművekből összesen hatvan darabot rendelt a főváros a már tavaly üzembe helyezett, edények kihelyezésére szolgáló három alternatív üzemű teherautó mellé. Az összesen 2,93 milliárd forintos gépjárműbeszerzés keretében az Eurotrade Kft. október végéig valamennyi új járművet leszállítja az FKF-nek. A hulladékgyűjtő kocsik alvázai IVECO gyártmányúak, a felépítményeket az osztrák Stummer cég gyártotta. A hiány- és hibamentes átadás érdekében a műszaki átadás-átvételi eljárást a TÜV Rheinland képviselői ellenőrzik.
A belső égésű motorok hatékonyan, gazdaságosan, környezetbarát módon üzemeltethetők földgázzal vagy akár – megújuló energiahordozóként – biogázzal. A gázüzemű flotta fenntartásának összköltsége a szóban forgó futásteljesítmény mellett 12 százalékkal kisebb, mint a hasonló dízelüzemű járműveké.