December 27. péntek, János
Hírek, események 2005. október 25. 09:01

Hulladékszállítás sorsa Kecskeméten

A hulladékszállítás sorsa az elmúlt évben parázs viták kereszttüzébe került. Számos közgyűlési előterjesztés tárgya volt a kérdés. A Porta Egyesület, átérezve a probléma fontosságát, elhatározta, hogy kikéri a városlakók véleményét ezzel a zsebremenő, az itt élők komfortérzetét meghatározó kérdéssel kapcsolatban: A város lakói, a rendelkezésükre álló információk alapján hogyan gondolják, ki lássa el a jövőben a hulladékszállítás feladatát Kecskeméten?
A cél elsősorban a közérthető, pártsemleges, teljes körű tájékoztatás szóróanyagokkal és konzultációkkal, a tájékoztatás alapján a lakosságban kialakult vélemények megismerése. Az pedig a kecskeméti demokrácia történetének fontos eseménye lesz, ha a lakosság véleményének is lesz súlya a hulladékszállítás jövőjéről szóló döntésben. Egy olyan megoldás megkeresése a cél, amely hosszú távon is a város biztonságos hulladékgazdálkodását szolgálja. A hulladékszállítás területén jelenleg érintett szereplők: - Kecskeméti Városgazdasági Kft ( a továbbiakban VG Kft, 100 % önkormányzati tulajdonú) A Kft. önállóan látja el a hulladékszállítási feladatokat, 2005. augusztus 31. óta kizárólag ezzel a tevékenységgel foglalkozik. - Kecskeméti Regionális Hulladéklerakó Közszolgáltató Kft. (a továbbiakban: Hulladéklerakó Kft., 51 %-ban önkormányzati tulajdonú 49 % a Saubermacher Kft. tulajdona, az Önkormányzat szavazati joga a kft.-t érintő döntéseknél 25 %.) A Kft. hulladéklerakójába szállítja a VG Kft. a Kecskeméten összegyűjtött szemetet. A VG Kft. jelenlegi eszközfelszereltsége, szerződéses viszonyai, pénzügyi-likviditási helyzete, fejlesztési lehetőségei nem megfelelőek a piacon. A jelenleg érvényes szerződések lejárta után, a Kft.-nek is állnia kell a versenyt, mint bármely más piaci szereplőnek, és nyertességét csak jó pályázata biztosíthatja. Ez modern gép- és eszközparkot, folyamatos fejlesztést és tőkeerős tulajdonosi viszonyokat feltételez. Kérdés, hogy ezt az önkormányzat, mint tulajdonos tudja-e, akarja-e egymaga biztosítani, illetőleg érdemes-e fenntartania és fejlesztenie kizárólag közpénzen olyan szolgáltatói kapacitást, ami a piacon megszerezhető? A hulladéklerakó beruházásával összefüggésben olyan szerződéses konstrukció került elfogadásra, amely a VG Kft. számára előnytelen. Ennek negatív hatásait a Kft. többször jelezte a Tulajdonosnak és a Felügyelő Bizottságnak, illetve kezdeményezte a lerakóval kötött szerződés módosítását. Ezelől a másik fél azonban elzárkózott. Ez a konstrukció évente több tízmillió forintos költségtöbblettel nehezítette a VG Kft. gazdálkodását, amellett, hogy vagyonát keretbiztosítéki jelzálogjog is terheli. A fenti problémák orvoslása egyik lehetséges módjának tűnik a város közönsége előtt is ismert egyik javaslat, a hulladékszállítás összevonása a lerakó (feldolgozó) tevékenységgel. Az összevonás mellett szól: A beolvadással lehetőség lenne arra, hogy a Hulladéklerakó Kft. másik tulajdonosával, a Saubermacher Magyarország Kft.-vel olyan szerződéses konstrukciót tudna az Önkormányzat elfogadni, amely kiegyensúlyozott partneri kapcsolatot jelent a két fél között (szavazati és döntési jog, részesedés). Az összevonással megszűnhetne a jelenlegi kettős díjrendszer, az eddig mindkét cégnél felmerülő általános költségek lecsökkennének és fejlesztésre használhatók fel. Az összevonásra jogutódlással (munkavállalókkal, szerződéses állománnyal, eszközökkel stb. együtt) kerülne sor. Ennek lehetséges társasági jogi megoldása az, hogy a Városgazdasági Kft. beolvadna a Hulladéklerakó Kft-be. Ezen kft. másik tulajdonosa apporttal (gép, jármű) emelné a törzstőkét úgy, hogy megmaradna az 51-49 %-os önkormányzati-magán tulajdonosi arány. Így már a kezdeteknél biztosítva lenne egy bizonyos fejlesztés, amely a hulladékszállítás színvonalát növelhetné. Az összevonás melletti érv az is, hogy az összevonás lehetőséget teremtene arra, hogy egy erős, fejlődésre képes, regionális versenyképességű önkormányzati többségű kecskeméti cég alakulna ki, egy kézbe kerülne a szemétszállítás és a lerakás. Ez a kecskeméti embereknek hosszú távon is nagyobb biztonságot jelentene. Az összevonás kapcsán felvetődő problémák: A beolvadás ellenzői szerint a VG. Kft önállóan is állni tudja a versenyt a hulladékszállítási piacon, a körülmények nem indokolják a hulladéklerakói tevékenységgel történő összevonást. A szükséges fejlesztéseket az Önkormányzat saját erőből is végrehajthatná, és így egy korszerű cég 100 %-os tulajdonosa lenne, amellyel megfelelő színvonalon ellátható a közszolgáltatás, és a cég jelentős hasznot termel, amely további fejlesztésekre ad lehetőséget Amennyiben a beolvadás megtörténik és ezzel a hulladékszállítás is 49 %-ban magánkézbe kerülne, az óhatatlanul a díjjak emelését eredményezné, mivel a magántőke a nyereségre törekszik elsősorban. Amennyiben a beolvadás mégis megtörténne, akkor a VG. Kft részére még 6 évig a kecskeméti hulladékszállítást biztosító közszolgáltatási szerződést - korrekt értékbecslés után - megfelelő értéken kell figyelembe venni. Amikor a város működő önkormányzati vagyont értékesített, mindig az volt az indok, hogy jelentős tőkére van a cégnek szüksége. Ezzel szemben mindig az történt, hogy jelentős áremelés teremtette meg az új cég a beruházáshoz szükséges tőkét. A VG Kft. gazdálkodása javult, kintlévőségeik csökkentek. A VG Kft. 2005-2006-os évben kisebb mértékben emelt árat, mint az a cég, aki társtulajdonos lehet a jövőben. A tervezett összevonás után fennállhat az a veszély, hogy a külföldi tulajdonos döntene a stratégiai ügyekben. A Porta Egyesület akciójával szeretne minél több kecskeméti lakoshoz eljutni, véleményüket megismerni, több civil szervezet, lakóközösségek jelezték, hogy segítenék munkánkat. E kiadvány terjedelme miatt nem foglalkozhat minden kérdéssel teljes részletességgel, ezért civil szervezetünk és a segítségüket felajánló más civil szervezetek, közösségek megragadnak minden olyan lehetőséget, amely alkalmas a lakosság széles körét érintő konzultációra. A városi nagyobb rendezvényeken lehetőséget biztosítunk arra, hogy a hulladékszállítás kérdéskörét ismerő szakemberek, egy közszolgálati sátorban tájékoztassák a kecskemétieket, ahol a polgárok kérdéseiket is feltehetik. Kérjük, hogy a fenti kérdőívet kitöltése után juttassa el hozzánk, a Porta Egyesület irodájába (Kecskemét Végh Mihály tér 5, vagy faxon: 76/505-041). A kérdőívek leadása név nélkül történik. A mellékelt nyereményszelvényeket kérjük névvel, címmel ellátni, amiket a kérdőívektől függetlenül kezelünk, s a résztvevők között ajándékokat sorsolunk ki. Kérdőív 1. Megfelelő-e a kecskeméti hulladékszállítás színvonala? (értékelje ötös skálán) 1 2 3 4 5 2. Véleménye szerint Kecskeméten a hulladékszállítás színvonala összhangban áll- e a fizetendő díj összegével? (értékelje ötös skálán) 1 2 3 4 5 3. Ha a szemétszállítást végző Városgazdasági Kft. egyesülne a városi önkormányzat többségi tulajdonában lévő Hulladéklerakó Kft-vel, Ön szerint egy regionálisan is versenyképes, erős, minőségi szolgáltatást végző cég jönne létre? Igen Nem 4. Ha a szemétszállítást végző Városgazdasági Kft. egyesülne a városi önkormányzat többségi tulajdonában lévő Hulladéklerakó Kft-vel, Ön szerint profitja érdekében jelentősen fogja növelni az árakat? Igen Nem 5. Szeretné-e azt, ha a városi önkormányzat érdemben bele tudna szólni a hulladéklerakó működésébe? Igen Nem 6. Szeretné-e azt, ha a multinacionális társtulajdonos érdemben bele tudna szólni a szemétszállítási díj alakulásába? Igen Nem 7. Ha nő a szemétszállítás díja, elvárható-e a színvonal növekedése is? Igen Nem 8. Hány százalékban legyen a multinacionális cég az Önkormányzat mellett tulajdonostárs a szemétszállítás szolgáltatásában? 25% 25-50% között 50% 50% fölött 9. Mindegy, kinek a tulajdonában van a szemétszállítással foglalkozó cég, csak jó munkát végezzen, és ne emelje a díjakat? Igen Nem 10. Amennyiben nem jön létre a két cég összeolvadás, élvezzen-e elsőbbséget, kiemelt figyelmet és kiemelt önkormányzati fejlesztési támogatást a VG Kft.? Igen Nem 11. Hogyan értékeli, ha eladja az Önkormányzat a Városgazdasági Kft-t? A város komoly bevételhez jut A város vagyonát érték alatt árusítják ki A szemétszállítás színvonala nő A szemétszállítás színvonala nem változik 12. Ön szerint ki legyen nagyobb ráhatással a hulladékszállítási és hulladéklerakási díjakra? Önkormányzat Multinacionális cég 13. Véleménye szerint, politikai kérdés-e a szemétszállítási szolgáltatás helyzete Kecskeméten? Igen Nem 14. Véleménye szerint, fontos közügy-e a szemétszállítási szolgáltatás helyzete Kecskeméten? Igen Nem 15. A felsoroltak közül Ön szerint melyekkel erősödne a szemétszállítás színvonala Kecskeméten? (osztályozza fontosságát 1-5 ig): q kukaürítés hetente kétszer, q közterületen is elhelyezett hulladéktartályok, q szelektív hulladékgyűjtés mihamarabb, q közterületi szemetelők szigorú büntetése, q modern kukásautók, q kukák kulturáltabb ürítése, q adjunk több közpénzt a szemétszállító cég fejlesztésre, q a cégvezetés javításával, q a szemétszállítás nagyobb ellenőrzésével, q a díjhátralékosok elleni határozottabb fellépéssel, q a szolgáltatást végző cég szervezeti-működési átalakításával, q egyéb: Megjegyzés

Kövessen minket a Facebookon is!