November 24. vasárnap, Emma
Hírek, események 2005. november 3. 09:08

Az olajválságból kiút lehet a biodízel?

A közelmúlt természeti csapásai által előidézett kitermelésbeli nehézségek, illetve az olajlobbi manipulációja révén növekvő fosszilis üzemanyagárak oda vezettek, hogy komolyan elgondolkozunk, mivel váltható ki a drága és véges kőolajkészlet.Európa számos országában már évtizedek óta törvényileg szabályozzák a biodízel és bioetanol, mint növényi eredetű hajtóanyagok felhasználását, állami dotációban részesítik az alapanyag termelőit.
A hazai zöldek szerint Magyarország ugyan egyedülálló földrajzi adottsága kiaknázatlan lehetőségeket rejt, az állami támogatás és a megfelelő jogszabályi háttér hiánya akadályozza az elterjedést. Nő a forgalom, romlik a levegőminőség Miközben az ipar energiafelhasználásának csökkentése terén, valamint a kommunális fűtés korszerűsítésében az EU tagállamai és az újonnan csatlakozó országok egyaránt eredményeket értek el az elmúlt évtizedben, aközben a közlekedés energiafelhasználása folyamatosan növekedett. A Bizottság „Európai Közlekedéspolitika 2010-ig: elérkezett az idő a döntésre” című Fehér Könyve szerint a közlekedési ágazat széndioxid kibocsátása 1990 és 2010 között ötven százalékkal fog növekedni, melynek fő okozója a közúti áruszállítás. Ez pedig a közlekedési eredetű széndioxid kibocsátás nyolcvannégy százalékáért felelős. A megújuló erőforrásokból előállított üzemanyagok jelentős mértékben fékezhetik a széndioxid, nitrogénoxidok, valamint a rákkeltő benzolszármazékok kibocsátását. Az üvegházhatású gázokkal kapcsolatos elsődleges célon túl a megújuló energiaforrások közlekedési célú hasznosítása hozzájárulhat a Közösség energiafüggőségének, elsődlegesen a kőolaj importtól való függésének lazításához. További szempont, hogy a bioüzemanyagok alkalmazásának elősegítése a mezőgazdaság érdeke is, mivel új lehetőségeket hoz létre a fenntartható vidékfejlesztés számára, a vidéki területek megőrzésére és a többfunkciós mezőgazdaságra irányul – tette hozzá Szoboszlay Miklós, a GKM Környezetvédelmi Főosztályának vezetője. Biodízel és bioalkohol: miért nem üzlet itthon? Szoboszlay Miklós elmondta: uniós irányelvek tartalmazzák az előállítás és a felhasználási arány ajánlásait, továbbá kötelezi a tagállamot egy 2010-es cél megállapítására, mely szerint hazánkban az adott évre a megújuló energiával termelt villamos energia részaránya az összes energiatermelésen belül 3,6 százalék lesz. Az Energia Klub tájékoztatása szerint ezzel a tagországok között az utolsó helyen állunk. A környezettudatosságáról híres Ausztria csaknem nyolcvan százalékát, míg Svédország is hatvan százalékát termeli meg szél- és vízierőművek, napenergia, valamint a bio üzemanyag segítségével. Illés Zoltán (Fidesz) szerint fontos különbséget tenni a biodízel és a bioetanol között, mivel sokan nincsenek tisztában a két fogalommal. Bár mindkettő növényi eredetű üzemanyagként szolgál, más a felhasználhatóság és a gyártási technológia. Kifejtette: a biodízel olajnövényből, legfőképpen repcéből készül, de napraforgóból, szójából is előállítható, üzemanyagszűrő tisztítás és némi motorátalakítás után tisztán használható. A bioetanol, azaz a természetes úton előállított etil-alkohol azonban csak keverve alkalmazható, ellenben bármilyen magas keményítő tartalmú növény szolgálhat alapul a gyártáshoz. Bioüzemanyag a hatályos uniós irányelv szerint másrészről lehet még szerves hulladékból előállított biogáz vagy hidrogén is. A gyakorlati alkalmazhatóság miatt azonban a folyékony formák terjednek inkább hajtóanyagként - mondta. Nincs meg a kormányzati szándék, hibás az energiapolitika A politikus úgy véli, a biodízelre megoldást jelentene a hibridautók, azaz többféle üzemanyaggal működő járművek elterjedése, amit adócsökkentéssel kellene segíteni, mint ahogy Nyugat-Európa számos országában teszik. Több cég gyárt ilyen autót. Ráadásul fűtésre is használják, a német Bundestagot is ez melegíti - magyarázta. Emellett megfelelő kormányzati szándékot tükröző energetikai és mezőgazdasági politikára lenne szükség. Szerinte a falugazdászok segíthetnek a kapcsolattartásban és a felvásárlói árak stabilan tartásában. A MOL a töltőkutak fejlesztésével teremthetne lehetőséget az alternatív üzemanyag terjesztésében, vagy ha nem engednék közforgalomban értékesíteni, akkor legalább a buszok, nehézgépjárművek, azaz a nagyfogyasztók hozzájuthatnának. Az is ösztönző erő lenne, ha az állami tulajdonban lévő gépjárműparkot állítanák át biodízelre. Illés Zoltán hozzátette: a bioetanol akár negyven százalékban bekeverhető a benzinbe anélkül, hogy csökkenne a teljesítmény, ugyanakkor jelentős javulást eredményez a légszennyező anyagok kibocsátásában. A jelenleg érvényben lévő országgyűlési határozat azonban 2007-re csupán kettő százalékos bekeverési arányt ír elő – tette hozzá. Óriási mezőgazdasági potenciálunk révén pillanatok alatt feltornázható lenne ez az arány, ráadásul az infrastruktúra adott, az alkohol előállításnak megvan a technológiája – mondta. Brazíliában harminc-negyven százalékban keverik be a cukornád erjesztéséből származó alkoholt az üzemanyagba. A bioetanol előállítási költsége hazánkban még állami dotáció nélkül is kedvezőbb, mint a fosszilis energiahordozóké. Hozzátette, bár az alkohol előállítás feltételei adottak, a biodízel gyártására is volt próbálkozás. Legalábbis ezt mutatja, hogy Bábolnán csaknem tizenöt éve építettek egy gyáregységet, amit azóta sem üzemeltek be. Valószínűleg van még ilyen kísértetüzem az országban – fűzte hozzá. Mit mond a tárca? Szoboszlay Miklós, a gazdasági tárca munkatársa szerint rövid távon a bioetanol, azaz az alkohol üzemanyagba keverése reálisabb elképzelés. Elmondta, közvetlen bekeverését azért nem preferálják, mert a benzin gőznyomását lenyomva csökkentheti a teljesítményt. Ezért egy másik vegyületet kevernek hozzá, így használják fel. Hozzátette, ma is tartalmaz a benzin ilyen adalékot, de azt földgázból szintetikus úton állítják elő. Tulajdonképpen ez váltható ki a biológiai erjesztéssel készített alkohollal. A MOL százhalombattai finomítójában már elindult a bioetanol felhasználása, a tiszai finomítóban pedig 2007-től fogják használni. A közösségi direktíva ajánlása szerint a bioüzemanyagok részarányát 2010. év végéig mintegy 6 százalékra kell felemelni – áll a GKM tájékoztató anyagában. A biodízel használt sütőolajból is előállítható. Spanyolországban, ahol nem terem repce, már bevált a módszer. A szakértő hozzáfűzte, bár gyártanak külön ilyen üzemű autót és átalakítható minden gépjármű, valószínűleg az elkülönített forgalmazás helyett a gázolajjal keverés fog elterjedni. A tisztán alkalmazott biodízel ugyanis enyhe oldószerként viselkedik, így egyesek szerint a tömítéseket tönkreteheti. A tárca munkatársa kérdésünkre válaszolva nem tudott pontos adatot szolgáltatni arról, hogy Magyarországon jelenleg hány biodízel gyártására képes üzem van, és ezek kaptak-e beruházási támogatást. Kunhegyesen, Bábolnán és Mátészalkán van egy-egy telep. Arra sem kaptunk választ, támogatják-e ma KIOP pénzekből a bioüzemanyag előállítását. A bioüzemanyag minden esetre jövedéki adómentes. Forrás:greenfo

Kövessen minket a Facebookon is!