Július 29. hétfő, Flóra, Márta
Hírek, események 2015. február 19. 08:07 | Szerző/forrás: Híröshír.hu

Óriási összegeket bukhat Kecskemét

Óriási összegeket bukhat Kecskemét
A kormány listát készített azokról az EU-s projektekről, amelyektől az elhúzódásuk miatt elvehetik a megítélt támogatást. Kecskeméten több nagy-projekt is veszélyben van. Bünti készül.

Magyarország 2007 és 2013 között összesen 8200 milliárd forintos támogatásra volt jogosult, ehhez a kormány mintegy 9200 milliárd összértékű projektre vállalt pénzügyi kötelezettséget. Azért volt a többletvállalás, mert a tapasztalatok alapján valószínűsítették, hogy egyes projektek késni fognak, esetleg nem tudnak majd megvalósulni, ugyanakkor nem akartak uniós pénzt veszni hagyni az év évégig, ugyanis az idén már egy új fejlesztési ciklus indul a Széchenyi 2020, amelyet mellesleg már több, évekkel ez előtt kezdődött projekt idei lezárásakor is feltüntettek, amely lássuk be erős csúsztatás. De nem ez a lényeg, hanem az, hogy Lázár János bekeményített – írja a hirosveny.hu kecskeméti közéleti portál.

E szerint a kormány nyilvánosságra hozta azokat a projekteket, amelyek késésben vannak, és e miatt felmerült zárolásuk.

A szabálytervezet így fogalmaz:  “A futó fejlesztések soron kívüli felülvizsgálata lehetővé teszi, hogy a kormány egyes, korábban támogatott fejlesztésektől elvonja a forrást és a zárásra minimalizálja az ország költségvetési kockázatát. “

Sőt, a kormány a forrást veszítő állami szervet büntetni is fogja, mert nem pályázhat új projektre, továbbá: “Amennyiben egy állami intézmény esetlegesen forrást veszít, a Kormány döntése értelmében ennyivel csökkentjük az adott szervezet 2016. évi központi költségvetési támogatását, amely szankció nem érintheti az állami szerv által ellátott közfeladatokat. ”

Szóval így állunk. Kecskemétet több projekt is jelentős késésben van, ezek mind az előző ciklusban, a Zombor-éra alatt indultak.

Ezek az alábbiak:

I. Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata – Kecskemét város közösségi közlekedés fejlesztése, átalakítása- zéró emissziós zóna megteremtése soros hibridhajtású alacsonypadlós autóbuszok beszerzésével. Szerződéssel megítélt támogatás: 6 798 111 556 Ft. Szerződés hatályba lépése: 2013.05.15.

A projekt tervezett befejezése: 2015.12.15. Késedelem – elmaradás a 2014 év végi céloktól: 331 309 358 Ft. (Operatív Program – KÖZOP).

II.  Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata – Kecskemét város intermodális pályaudvar és közösségi közlekedés fejlesztése-tervezés, engedélyezés.

Szerződéssel megítélt támogatás: 2 110 740 000 Ft. A szerződés hatályba lépése: 2012.10.18. A projekt tervezett befejezése: 2015.12.15 Késedelem – elmaradás a 2014 év végi céloktól 201 688 162 (Operatív Program – KÖZOP).

III. Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata – A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a kecskeméti Bányai Júlia Gimnáziumban. Szerződéssel megítélt támogatás: 215 299 350 Ft. A szerződés hatályba lépése: 2012.09.18. A Projekt tervezett befejezése: 2015.01.31.

Késedelem – elmaradás a 2014 év végi céloktól 3 827 833 (Operatív Program -TÁMOP)

IV. Kecskeméti Főiskola – A kecskeméti duális képzési modell a kiemelt járműipari térségben, a társadalom sikerességének, a nemzetgazdaság fejlesztésének szolgálatában. Szerződéssel megítélt támogatás: 470 909 215 Ft. A szerződés hatályba lépése: 2014.04.07. A Projekt tervezett befejezése: 2015.09.30.

Késedelem – elmaradás a 2014 év végi céloktól: 25 937 880 (Operatív Program- TÁMOP).

V. Kecskeméti Ifjúsági Otthon – Képzések a kulturális fejlesztésért – Kecskemét és vonzáskörzetében. Szerződéssel megítélt támogatás: 24 738 681 Ft. A szerződés hatályba lépése: 2013.01.15, A projekt tervezett befejezése: 2014.12.31

Késedelem – elmaradás a 2014 év végi céloktól: 3 581 033 (Operatív Program-TÁMOP)

Hódmezővásárhely előnyben

A kecskeméti késedelmes projekteknél elsőként a  hibrid busztelephely megépítése hibádzik, miközben a telket már megvásárolta az önkormányzat, kész vannak a telephely tervei is, csak a beruházás közbeszereztetése csúszik már jó ideje, pedig már rég kész lehetne az egész. Ennek ellenére, mivel Mercedes városában, Mercedes buszok fejlesztésével került sor a közlekedés-fejlesztésre, illetve a buszok már egy éve üzemelnek a város útjain, valószínűleg nem fogják visszavonni a projekt második, kisebbik fejezetét. Annál inkább veszélyben van az Intermodális pályaudvar terve, amelyt a KTE pályával fúzióban képzeltek el. Az a baj, hogy nem csak a tervezés csúszik, hanem időközben ezek a kiemelt közlekedés-fejlesztési projektek forráshiányossá váltak, pontosabban sokan voltak a tortára és dönteni kellett, amely nem volt politikamentes. A fejlesztési körből kiesett Kecskemét, de Lázár János jóvoltából – hogy-hogy nem, benn maradt Hódmezővásárhely, Debrecen, valamint Miskolc. A nagy kérdés még az Ifjúsági Otthon pályázata, amely jelentősen csúszik és nem infrastrukturális, valamint egészségügyi projekt, amelyet ezekben az esetekben előnyt élveznek.

A kieső-késő listán egyébként 874 projekt szerepel, köztük sok fővárosi, valamint jelentős számú kórház-fejlesztés jó néhány Bács-Kiskun megyeivel együtt, illetve infrastrukturális és ivóvízminőség-javító beruházások. Információink szerint ezeket a kormány mindenképpen szeretne megtartani és inkább a túl nagy összegű, de társadalmilag kevésbé fontos késő projektekből dobálna ki. No meg persze az ellenzékivé vált  városok sem számíthatnak sok jóra, főként Kalocsa, amelynek szinte minden uniós projektje fenn van a kiesésre jogosultak listáján.

Ebből listából lehet szemezgetni.

Kövessen minket a Facebookon is!