Fogyasztók Világnapja alkalmából - A hatóság tapasztalatai: mire figyeljünk vásárlás során?
· Az áru ellenértékének kiegyenlítésekor a vállalkozás nem állít ki, illetve ad át nyugtát, számlát. Ennek hiányában a későbbiekben a fogyasztók a vásárlás tényét nem tudják igazolni és amennyiben az áru minőségével valamilyen kifogásuk adódna, akkor ez megnehezíti vagy lehetetlenné teszi az őt megillető igény érvényesítését.
· Egy termékhez több eladási ár tartozik, így akár magán az árun szerepel több ellenérték, vagy az üzlet egy eltérő pontján található „akciós szigeten” kínálják azt olcsóbban. Ilyen esetben a kereskedő köteles a terméket a legalacsonyabb eladási áron felszámítani a fogyasztó részére.
· A terméket „30 % AKCIÓ”, „+20 % GRATIS”, „1+1 AJÁNDÉK” felirattal hirdetik, azonban az ígért kedvezmény a pénztári fizetés során ténylegesen nem valósul meg, mivel kiderül, hogy arra az árura mégsem vonatkozik a kedvezmény vagy pedig az ajándék termékért mégis fizetnie kell a vásárlónak.
· Az áru lényeges tulajdonságai – mint például az összetétele, adott célra való alkalmassága, származási helye - tekintetében a vállalkozás valótlan állításokat jelenít meg. Íme néhány példa: Az üzletben „CSOKOLÁDÉ NYÚL” megnevezéssel hirdették az egyébként csak kakaós tejbevonómasszából készített termékeket. Étrend kiegészítő termék esetében a vállalkozás azzal a megtévesztő tájékoztatással csábította vásárlásra a fogyasztókat, hogy az gyógyítja az 1-es típusú cukorbetegséget. Az üzletben „MAGYAR TERMÉK” felirattal tartották eladásban a görögdinnyét, azonban az eljárás során kiderült, hogy a gyümölcs valójában külföldről származott. A termék csomagolásán, illetve a polcon elhelyezett feliratokat tehát alaposan át kell tanulmányozni és a hihetetlennek tűnő állításokat érdemes kicsit gyanakvóan fogadni, esetleg vásárlás előtt érdemes mások véleményét is kikérni.
A fogyasztóvédelmi hatóság fontos célkitűzése a tudatos fogyasztóvá válás elősegítése. A cél, hogy a vásárlóban tudatosodjon a választás lehetősége, tisztában legyen jogaival, cselekvési lehetőségeivel, melyek fogyasztóként megilletik.
A Fogyasztók Világnapja alkalmából a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége ,,pályázatot’’ hirdet a vállalkozó kedvű fogyasztók számára!
Készítsenek egy fotót az Önök által feltárt, akár vicces vagy különös fogyasztóvédelmi szabálytalanságról és azt küldjék el (nevükkel és elérhetőségükkel együtt) a [email protected]email címre!
A legérdekesebb fotót beküldő fogyasztó ajándékban részesül!
Beküldési határidő: 2015. április 1.
Adatvédelem: Tájékoztatjuk a kezdeményezésben részvevőket, hogy a beküldött képeket a hatóság sajtómegjelenésben közzé teheti!