Útdíj teherautóknak és zajvédelmi díj
Elfogadta az Országgyűlés hétfőn a közlekedéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényt, ami egyrészt a EU-szabályokhoz igazítja a magyarországi szabályozást, másrészt egyes jogalkalmazási problémákat is kiküszöböl. A közlekedéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló jogszabályt 208 igen, 154 nem szavazattal, egy tartózkodással fogadta el az Országgyűlés.
Az új előírások szerint gyorsforgalmi utakon és országos főutakon a 3,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépkocsikat díjfizetési kötelezettség terheli. Ennek oka, hogy az utakat leginkább rongáló járműveknek hozzá kell járulniuk a fenntartáshoz. Jövőre a matricás rendszerhez kapcsolódik ez a díjfizetési kötelezettség, amit 2008-tól elektronikus díjfizetési rendszer vált majd fel. A gyorsforgalmi utak közé tartoznak azok az autópályák és autóutak, amelyek neve M"-mel kezdődik. A főutak körébe azon országos úthálózati elemek sorolhatók, amelyek azonosítása 1, 2, vagy 3 számjeggyel történik.
A törvény bevezeti a zajvédelmi díjat. Ennek megfelelően a nyilvános repülőtér üzemben tartója a repülőtér-használat díjának elemei között a zajt okozó légi járművek járatóival szemben zajvédelmi költségeit érvényesítheti. A felszámítandó zajvédelmi díj mértékét az illetékes légiközlekedési hatóság határozatban állapítja meg. A változtatás része, hogy a nyilvános repülőterek felelősségbiztosítását a tárgyévet megelőző 3 év átlagos utaslétszáma alapján állapítják meg. Így a felelősségbiztosítás mértéke illeszkedik a repterek forgalmához, lehetővé téve az arányosabb teherviselést.
Ha valaki a jövőben nem fizeti meg a parkolási díjat, az új jogszabály szerint a pótdíjfizetési felszólítást 60 napon belül meg kell kapnia. A pótdíjfizetési kötelezettség öt év helyett egy év alatt évül el, a pótdíj után késedelmi kamatot nem lehet követelni.
A törvény szerint a bevásárlóközpontokhoz vezető utakat és a belső úthálózatot is engedélyeztetni kell a közlekedési hatósággal.
A vasúti közlekedésről szóló törvény módosítása szerint a közlekedési hatóságnak a vasúti műszaki engedély kiadására a jelenlegi 30 nap helyett a jövőben 90 nap áll rendelkezésére.
A belvízi közlekedésre vonatkozó módosítás két technikai jellegű témát érint. Egyrészt a folyami információs szolgáltatásokról szóló, 2005-ös EU-irányelv a tagállami jogba történő emelést írja elő, másrészt az Európai Bíróság határozatai szükségessé teszik a tengeri hajók parancsnokának és első tisztjének állampolgárságával összefüggő rendelkezések felülvizsgálatát.