Elégedetlenek a kormány környezetpolitikájával a zöldszervezetek
Többnyire elégedetlenek a kormány elmúlt évi környezetpolitikájával a magyarországi zöldszervezetek, vezetőik egybehangzóan a hatóságok "ellehetetlenítését" fájlalják leginkább. Schmuck Erzsébet, a Magyar Természetvédők Szövetségének társelnöke elmondta, hogy a zöldhatóságnak...
egyre több feladattal kell megküzdenie, ehhez képest a kormány az elmúlt évek karcsúsításai után megalakulása óta további leépítést hajtott végre. A társelnök a hatóságot érintő intézkedések közül az Őrségi Nemzeti Park önálló igazgatóságának megszűntetését irracionálisnak tartja. Schmuck Erzsébet szerint mindez a rossz érdekérvényesítő képességre vezethető vissza. Utalt arra, hogy a kormányon belül a tárcák közül a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium gazdálkodhat a legkevesebb pénzzel.
Szilágyi László, a Hulladék Munkaszövetség elnöke szerint a hatósági munka gyengülésének legszemléletesebb következményei a hulladékbotrányok. Utalt a németországi szemétimportra és a Polgárban épülő gumiabroncs-feldolgozó környezetvédelmi engedélyeztetésének elmaradására.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke azt sérelmezte, hogy az elmúlt évben a tömegközlekedés viteldíjai az inflációt meghaladó mértékben nőttek, ezzel tovább rontva a környezetbarát utazási módok versenyképességét. Az elnök a vasúti szárnyvonalak bezárását ugyanezért ellenzi.
Schmuck Erzsébet rossz koncepciónak tartja azt, hogy a környezetpolitika szinte kizárólag a "csővégi" megoldásokra, az európai uniós támogatások lehívására szűkül. A kormány az európai uniós forrásokat döntően óriási regionális szennyvíz- és hulladékgazdálkodási projektekre fordítja, amelyek üzemeltetése hatalmas terheket ró majd a lakosságra - vélekedett a társelnök. Szilágyi László szerint a centralizált projektek helyett ésszerűbb lenne kisebb, helyi létesítményekben gondolkozni. Környezeti neveléssel rá lehetne bírni az embereket a környezetbarátabb életmódra, ezáltal kevesebb hulladék keletkezne, és pénzt lehetne megtakarítani - mutatott rá.
Lukács András az elmúlt év pozitív környezetpolitikai intézkedései között említette a tehergépkocsik útdíjának bevezetését, bár szerinte a közúti közlekedés ráfordításainak döntő részét még mindig nem az azt használók állják. Ugyancsak kedvező "zöldszemmel" a korábbi gázár-támogatási rendszer eltörlése - jelezte az elnök. Hozzátette azonban, hogy ez a lépés is csak akkor jár energia-megtakarítással, ha a fogyasztók nem állnak át más fosszilis energiahordozóra, főként nem szénre.
Szilágyi László az elmúlt év legnagyobb pozitívumának azt tartja, hogy a kötelező betétdíj bevezetéséről megkezdődött a párbeszéd a kormány, a civilek és az ipar között. Örömének adott hangot, hogy a kormány láthatóan szembesül a termékdíj-rendszer, illetve a szelektív hulladékgyűjtés korlátaival, és inkább a szervezett hulladék-visszavétel felé fordulna.