Újabb Gripent ért baleset - ezúttal Kecskeméten
A HM azt írta: június 10-én a Magyar Honvédség egyik JAS-39 C Gripen típusú repülőgépén a felszállás után a repülést veszélyeztető műszaki hiba lépett fel, ennek következtében a pilóta megfelelő biztosítás mellett 10 óra 52 perckor kényszerleszállást hajtott végre, miközben katapultált.
A pilóta eszméleténél van, orvosok vizsgálják - áll a közleményben.
Az esetről a Honvédelmi Minisztérium később ad információkat.
Az M1 aktuális csatornán megszólaló szakember azt mondta, az eddigi információk szerint nem nyílt ki az együléses gép futóműve, a pilóta testi épsége védelmében ezek után döntött úgy, hogy elhagyja a gépet. Az egykori Gripen-pilóta a műsorban hangsúlyozta: nagyon megbízható gépről van szó, amelybe most is bármikor beleülne. Ilyen eset mindenhol előfordul - tette hozzá. A szakértő határozottan kizárta, hogy a pilóta hibázott volna.
A híradóban az is elhangzott, hogy a pilóta valóban megsérült, de tudnak vele kommunikálni, és a Kecskeméti Megyei Kórházban vizsgálják. Amennyiben szükséges lesz, Budapestre szállítják gyógykezésre.
A gépet a pilóta \"hasra\" tette le a repülőtéren, majd azt követően katapultált, hogy a Gripen \"balra kitört\".
A jetfly.hu facebook oldalán nem sokkal a balesetet követően megjelent egy fotó is az alábbi szöveggel:
„Van már fotónk a helyszínről is, messziről, de látszik a Gripen. Egyelőre annyit tudunk, a gép hasra szállt futóműprobléma miatt. A pilóta katapultált.\"
Stabil állapotban a kecskeméti megyei kórházban ápolják azt a Gripen-pilótát, aki szerda reggel katapultált a város katonai repülőterén - jelentette be a honvéd vezérkar helyettes főnöke sajtótájékoztatón szerdán délben, Budapesten.
Orosz Zoltán altábornagy elmondta: további vizsgálatok döntik el, hogy a sérült pilótát helyben ápolják vagy a fővárosi Honvédkórházba viszik. (A szerkesztő megjegyzése: azóta már felszállította Budapestre az a szentesi mentőhelikopter, mely a repülőtérről is bevitte a kecskeméti kórházba a pilótát. Az elsődleges vizsgálatok szerint csigolyatörése van).
Kádár Sándor őrnagy már sok órát repült, tapasztalt pilóta, aki megpróbálta a meghibásodott, kiképzési feladatot ellátó gépet \"hasra\" landolni, és akkor katapultált, amikor manőver közben a repülő balra kitört, irányíthatatlanná vált. - ismertette.
Az első helyszíni vizsgálatok azt mutatják, hogy javítható a JAS-39 C Gripen repülőgép. Kádár Sándor pár perccel kilenc óra után szállt fel, és kevéssel később már jelezte, hogy többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját.
Orosz Zoltán teljesen normális eljárásnak nevezte, hogy az eset után átvizsgálják a hazai Gripeneket, és addig a repülők földön maradnak, de a meghibásodás jellege nem olyan, hogy \"a típust le kellene tiltani\". Összefüggés a csehországi balesettel nincs - jegyezte meg kérdésre válaszolva, de kiemelte, \"láthatóan és érzékelhetően műszaki jellegű a probléma\".
A cáslavi reptéren május 19-én történt másik Gripen-balesetet továbbra is vizsgálják a cseh, a magyar és a svéd illetékesek - mondta, hozzátette: hasonló vizsgálatot folytat le a HM ebben az ügyben, mint a csehországi esettel kapcsolatban.
Egy másik kérdésre válaszolva Orosz Zoltán közölte: nem gátolja az ország légtérvédelmét és vállalt nemzetközi vállalásainak teljesítését, hozzátéve, hogy a két gép kiesése természetesen okoz nehézségeket.