Többet vár a magyar lakosság a hazai vállalatoktól
A decemberi előzetes összefoglaló után most a részletes jelentés is napvilágra került. A nettó árbevétel szerinti TOP 50 hazai vállalat, 5 legnagyobb biztosító és bank került górcső alá a WWF Magyarország és a Denkstatt közös tanulmányában. A kutatás fő célja az volt, hogy felmérje, hogyan kommunikálják a vezető hazai vállalatok a saját, éghajlatváltozással kapcsolatos céljaikat, stratégiáikat, és tevékenységüket.
Vaszkó Csaba, a WWF Magyarország Éghajlatváltozás és Energia Programjának vezetője elmondta: „A vállalatok mindenképpen kulcsszereplői az éghajlatváltozásnak, ezt látjuk a globális trendekből is. A vezető vállalatok hazánkban is a legnagyobb kibocsátók közé tartoznak, ugyanakkor értékláncaikon, beszállítói láncaikon keresztül, rendkívül sérülékenyek az éghajlatváltozás hatásaira. Elemi érdekük tehát az éghajlatvédelemmel foglalkozni. Továbbá rendkívül hatékonyan képesek elérni és befolyásolni a társadalom több szereplőjét, a fogyasztókat, termelőket, beszállítókat, döntéshozókat vagy a befektetők széles csoportját. Ezét is elengedhetetlen, hogy a vállalatok itthon is komolyan vegyék az éghajlatváltozás elleni küzdelmet és elinduljanak egy olyan pályán, ami egy tudatosabb, fenntartható jövő felé vezeti a hazai gazdaságot.”
Az eredmények szerint a vizsgált vállalatok közül mindössze hat rendelkezik valamilyen éghajlatvédelmi céllal, és mindössze kettő vállalatnak van éghajlatvédelemmel valamilyen módon foglalkozó stratégiája. Ugyanakkor az Európai Bizottság 2015-ös felmérése szerint a hazai lakosság leginkább a vállalatokat tartja felelősnek az éghajlatváltozásért, és a válaszadók majdnem fele azt gondolja, hogy a vállalatok és az ipar felelős az éghajlatváltozás kezeléséért*.
A tanulmány elérhető: http://wwf.hu/vallalatikibocsatas