Július 18. csütörtök, Frigyes
Hírek, események 2008. július 28. 15:30

A cirkusz titokzatos világa Toulouse-Lautrec szemével

A cirkusz titokzatos világa Toulouse-Lautrec szemével
Az augusztus 16-24. között megrendezendő Hirös Hét Fesztiválon a Porta kiállítást szervez Henri Toulouse-Lautrec: Cirkusz című litográfiasorozatából az egyesület dísztermében (Kossuth tér 5.). Cikksorozatunk eddigi részeiben a festőre jellemző művészeti stílust, a szecessziót, valamint élettörténetét jártuk körbe. Jelen írásban a kiállításra kerülő Cirkusz című ciklussal ismertetjük meg olvasóinkat.
Két szempont vezérelte Lautrec-et a cirkusz világának megörökítéséhez. Egyrészt tevékenységének már korai szakaszában egyik kedvenc témája volt a lóábrázolás, másrészt egész életében előszeretettel mutatta be a párizsi élet éjszakai figuráit, akik közé a cirkuszban fellépők is hozzátartoztak. A leghíresebb darab a Fernando cirkusz műlovarnője, amely egyben a művész első nagyméretű, többfigurás kompozíciója. Itt szakított az impresszionista módszerekkel: rövid, gyors ecsetvonások helyett színes, lapos foltokat használt. Ezt az eljárást később mesterivé fejleszti plakátjain. Igy igen fontos átmenetet képez korai és későbbi technikája között. A tárlaton szereplő képek a litográfia eljárásával készültek. Az elnevezés görög eredetű szó, kőrajzot jelent. Ezt a módszert Alois Senefelder találta fel 1796-ban. Az olaj és a víz kölcsönös taszításának elvén működik. Egy simára csiszolt porózus kőlapra, többnyire mészkőlapra speciális, koromból és zsírból készült litográfiai krétával rajzolnak. Ez a kőrajz. A rajzra nyomdafestéket raknak, amit az olajos felületen megtapad, a kőlap vízzel benedvesített részein viszont nem, így az odakerült festék egyszerű eljárással lemosható. A nyomtatásra szánt papírlapot kőlapra helyezik, majd hozzápréselik. A nagy nyomásra az olajos részek átadják a festéket - így jön létre a litográfia. A többszínű nyomathoz több kőlap szükséges. Ez esetben minden szín külön lapot kap, és ügyelni kell rá, hogy a lapot pontosan helyezzék el, hogy a kontúrok illeszkedjenek. Henri Toulouse-Lautrec utolsó éveiben visszatért korai évei kedvenc témáihoz, a lovakhoz, a cirkusz világához. Ekkor készültek Két kerekű kocsi pónilóval és A ló és az idomított majom című képei.

Kövessen minket a Facebookon is!