Hivatalosan is bemutatkozott Magyarországon a kecskeméti fejlesztésű elektromos repülőgép
A szerdán délután bemutatott repülő különlegessége - az elektromos üzem mellett -, hogy hazai fejlesztésű: hajtásáról a Siemens Zrt. kutatás-fejlesztési csapata és a németországi anyavállalat által közösen fejlesztett rendszer gondoskodik, a repülőgéptestet pedig a kecskeméti Magnus Aircraft Zrt. fejlesztette és gyártotta.
A fenntartható megoldások egyre nagyobb szerephez jutnak a közlekedésben is, az elektromos kerékpárok és autók után pedig elérkezett a repülők ideje. Hosszas kutatómunkával alkotta meg ugyanis a Siemens az eFusion nevű elektromos repülő-gép hajtásrendszerét.
A Siemens számára különösen fontos, hogy továbbra is részese legyen a közlekedés forradalmasításának, aminek következő lépése kétségkívül a fenntartható meg-oldások fejlesztése. Jövőre lesz 130 éve, hogy a Siemens jelen van Magyarországon. Siemens technológia hajtja a főváros villamosait és metróit, most pedig a repülésen a sor, a K+F csapat kitartó munkájának köszönhetően készült el az eFusion.
Az eFusion 2016 áprilisában szállt föl először a kecskemét-matkópusztai repülőtérről, a szakma nemzetközi képviselői pedig április 20-án, az AERO 2016 nemzetközi repülős szakmai kiállításon ismerhették meg. Az oktató és alap műrepülésre, valamint vészhelyzeti képzésre egyaránt alkalmas gép üzemeltetése olcsóbb és még inkább környezetbarát alternatívát jelent majd a nagy fogyasztású, hagyományos belső égésű motorral rendelkező repülőgépekhez képest.
„A Siemens számára a környezetbarát, energiahatékony repülés kiemelkedő fontosságú, hiszen célunk, hogy szerepet játsszunk a jövő elektromos repülőinek és hibrid hajtásrendszerrel szerelt utasszállítóinak létrehozásában. A jövőbeli fejlesztések iránya a kisebb gépektől az egyre nagyobbak felé fog haladni. Fontos, hogy az általunk fejlesztett hajtásrendszereket minél többet teszteljük a levegőben is: ezért igen fontos tapasztalatokat szereztünk az eFusion légi tesztelésével. A repülőgép elektromos hajtásrendszerét a magyar és a német Siemens közösen fejlesztette, de a munkában részt vettek magyar kis- és középvállalkozások, valamint egyetemek is" - mondta el Dr. Frank Anton, a Siemens AG elektromos repülőgép-fejlesztési üzlet-ágának igazgatója.
Az együttműködés kapcsán Katona Imre, a Magnus Aircraft Zrt. vezérigazgatója hozzátette:„A Magnus Aircraft, mint magyarországi repülőgépgyártó számára fontos pillanat a mai. A fejlesztés megkezdése óta azon dolgoztunk, hogy a mérnökök által kigondolt elektromos hajtás segítségével valóban a levegőbe emelkedhessen az általunk épített eFusion. Az azóta teljesített számos sikeres repülés bizonyítja, hogy valóban jól dolgoztunk és a közös munkának, és a két vállalat együttműködésnek van jövője. A nagy büszkeségre okot adó eFusion iránt a világ minden pontjáról érdeklődnek, várják, szeretnék kipróbálni, valamint a jövőbemutató fejlesztésnek részeseivé és felhasználóivá kívánnak válni."
A jövő kapcsán Dr. Balázs Gergely, a Siemens kutatás-fejlesztési vezetője kifejtette: „Egy fontos mérföldkövet már teljesítettünk, az előírt tesztrepülések fele sikeresen lezajlott, amely közben hangoltuk és optimalizáltuk a hajtásrendszert, valamint lehetőség nyílt több légcsavart kipróbálni. A hátralévő tesztelési időszakban folytatjuk a teszteket a hajtás tökéletesítése érdekében. Célunk, hogy a jövőben a jelenlegi elektromos repülőgéphajtás prototípusból terméket fejleszthessünk és azt kis szériában előállíthassuk. Ezen kívül munkánk fontos része új technológiák kutatása, fejlesztése és integrálása repülőgépekbe."