November 19-én lezárják az aluljárót - De hogyan közlekedünk ezután?
Az iskolában megrendezett lakossági fórumon mintegy félszázan vettek részt. A rendezvényt dr. Orbán Csaba, az önkormányzat városüzemeltetési osztályának vezetője kezdte nyitóbeszédével. Elmondta: a szóban forgó útszakaszon olyannyira megnövekedett a forgalom, hogy már évtizedekkel ezelőtt megérlelte a városvezetés azt a gondolatot, hogy ott a kapacitás bővítésére valamilyen beavatkozás szükséges. Erre most, pályázatok révén - közel 1 milliárd 300 millió forintból - kerülhet sor. Jelenleg naponta 18.000 jármű közlekedik az aluljárónál lévő csomópontnál. Ez nagyban lassítja Kecskemét forgalmát, ezért is van szükség a turbókörforgalom kiépítésére.
A közművek szinte egyetlen átvezetési pontja is itt található a Hunyadiváros felé. Ezért valamennyi közművet ki kell váltani, meg kell erősíteni, újra kell építeni a beavatkozás részeként. Ez a munka pedig sokkal hosszabb időt kíván, mint a körforgalom megépítése.
Bartók Szabolcs, a kivitelező Colas Út Zrt. termelési főmérnöke elmondta, hogy a csapadékelvezetőket, csapadékcsatornákat, a távközlési létesítményeket, az ivóvízvezetékeket, a szennyvízcsatornákat, az elektromos kábelrendszereket valamint a közvilágítást is teljesen átépítik.
Terelőútvonalak
Pászti András, Hunyadiváros önkormányzati képviselője elmondta, hogy többféle terelőúton közlekedhetnek majd a sofőrök.
1. Az egyik ilyen út a Mátyás Király körúton és a Liszt Ferenc utcán át a Ceglédi úton keresztül fut. Ezeknél a kereszteződéseknél már két hete működnek új lámparendszerek.
2. A másik irány a Műkert felé vezet, a Szent István körúton át.
3. A harmadik ilyen út pedig az északi elkerülő, amit a Kafka Margit utcáról lehet megközelíteni.
A város több mint egy éve készül erre a projektre, így az óvodánál már kialakítottak egy leállósávot, a Corvin Mátyás Általános Iskolánál pedig egy okos zebra épült. Pászti András azt is elmondta, hogy érdemes november 19-től reggelente legalább fél órával hamarabb elindulni, mint eddig. A képviselő szerint az első két hét lesz a legnehezebb, míg megszokják a változást a kecskemétiek.
A terelőutakról Kecskemét Város honlapján, illetve a közutakon lévő táblákról lehet majd informálódni.
A tömegközlekedés változásai
A forgalmi változások a buszjáratokat is érintik. Szarvas Éva, a DAKK Zrt. kecskeméti üzemvezetője elmondta: hogy a lezárás a 4, 4A, 4C, 12, 18, 23 és 25-ös járatokat érinti. A 4, 4A, 4C, 23, 25-ös buszok kapcsán menetrend és útvonal módosításokat vezetnek be. A 23A, a 18 és a 12-es járatok pedig szünetelnek a lezárás ideje alatt.
A 12-es és a 18-as busz helyett egy 182-es számú járatot indítanak, napi 33-at ideiglenesen beállított útvonallal. Ez a járat a Széchenyi tér - Szilády Károly utca - Kölcsey utca - Dobó krt. - Batthyányi utca - Katona József tér - Csányi János krt - Rákóczi út - Bethlen krt. - Ceglédi út-Mátyás Király krt. - Czollner köz (nem az ABC felé, hanem a temető irányába, mivel az autóbuszmegálló az ABC-nél megszűnik) - Köztemető 2-es kapu - Czollner köz (Figyelem: mint az előbb megjegyeztük, nem megy a busz az ABC-hez, hanem a temetőtől kiindulva a Mátyás király körútra, balra kikanyarodik) - Mátyás Király krt. - Béke fasor - Köztemető 1-es kapu - Béke fasor - Kandó Kálmán utca - Hunyadi János tér - Liszt Ferenc utca - Ceglédi út - Bethlen krt. - Noszlopy park - Bethlen krt. - Jókai utca - Hornyik János krt . - Széchenyi tér útvonalon fog közlekedni.
A járatok menetideje 35 perc lesz. 04.35 és 6:35 között 30 percenként, 6:55-kor, 7:30 és 18:30 között 30 percenként, 19:45 és 21:45 között 60 percenként, majd 22:30 perckor fog közlekedni
A 23A helyett a 23-as járat fog közlekedni szabad - és munkaszüneti napokon. Továbbá plusz megállókat hoznak létre az aluljárónál lévők helyett a Szolnoki úton, a Hunyadi téren és a Mátyás Király körúton, ugyanis az útvonalak változnak. A városba a Szolnoki út, a Liszt Ferenc utca, valamint a Ceglédi út, a Repülőtér felé pedig a Ceglédi út, a Mátyás Király körút, illetve a Szolnoki út útirányon át fognak közlekedni a buszok.
A járatok pontos irányáról, a változásokról a www.dakk.hu honlapon lehet tájékozódni. (A keol.hu szerkesztőjének megjegyzése: az, hogy a DAKK honlapján az információk mikortól lesznek elérhetőek, sajnos még nem ismert. A tény ugyanis az, hogy 2018. november 13-án, kedden reggel még egyetlen sornyi információt nem lehetett találni erről.)
Lakossági kérdések
A fórumon a résztvevők számos kérdést tettek fel. Kardinális vitatéma volt, hogy az új buszjárat megváltoztatott útvonala és megnövekedő menetideje nehézséget jelenthet néhány környéken lakó gyermek közlekedésében. A szülők sérelmezték, hogy többet kell majd gyalogolniuk az oktatási intézményekbe, illetve a buszmegállókba.
Válaszokat a fórumon erre a kérdésre elsősorban Orbán Csabától kaphattak. Mint mondta, a Rákóczi úttal kapcsolatos kérdéseket a közgyűlés mostani ülésén fogják megtárgyalni. Hangsúlyozta, hogy megpróbálnak olyan megoldást találni, ami a Rákóczi úttal kapcsolatos buszközlekedési űrt pótolni fogja.
Király József, a Városrendezési és Városüzemeltetési Bizottság elnöke is hozzászólt a témához. "Gyalogolni biztosan kicsivel többet kell, mint eddig - mondta. - De a célt szem előtt tartva ez nem akkora áldozat. Ahhoz idő kell, hogy a buszos közlekedés minden igényt kielégítsen."
A másik fő kérdés az volt, hogy a felújítások után ugyanúgy megáll-e majd a víz az aluljáróban. Orbán Csaba elmondta: évente körülbelül négy alkalommal önti el a víz az aluljárót. A Hunyadiváros csapadékvíz elvezetését kell megoldani, mivel az aluljáróban felgyülemlett víz, egy nagyobb esőzéskor, a csatornából bugyog vissza. Ez nem az aluljárónál lévő közvetlen csatorna, hanem a városrészben található rendszer hibája.
Pászti András és Király József is hangsúlyozták a fórumon, hogy a körforgalom kiépítése nagy toleranciát és türelmet kíván majd az emberektől. Ugyanakkor hozzátették: „De megéri, mivel ezek befejeztével a város közlekedése meg fog könnyebbülni."