MI a teendő, ha az APEH vitatja az adószámla kivonaton szereplő összegeket?
Azon adózók akiknek 2007 december 31-én valamely adónemegyenlege ezer forintot meghaladó tartozást vagy túlfizetést mutatott, illetve 2007 évre vonatkozóan késedelmi pótlékkal érintettek, folyószámla kivonatot illetve pótlékértesítőt kapnak.
Az adóhatóság a nem elektronikus bevallóknak – a Dél-alföldi régióban több, mint 154 ezer adózónak – a folyószámla kivonatokat és a pótlékértesítőket október 31-ig postázza. Az elektronikus bevallók szeptember végéig az elektronikus tárhelyre kaptak értesítést, amelyhez pótléklevezetésüket is csatolta az adóhatóság.
Lényeges változás, hogy a hagyományos adónemekhez kapcsolódó nettó késedelmi pótlékon kívül az idei évben először kapnak illeték és magánnyugdíj-pénztári egyenlegükről is értesítést az érintett adózók. E tényből adódóan a kipostázott levelek és az azokkal kapcsolatos ügyfél észrevételek száma is megnövekedett.
A folyószámla kivonatokkal kapcsolatos ügyek minél gördülékenyebb elintézése és az ügyfélszolgálati várakozási idő csökkentése érdekében az adózóknak célszerűbb észrevételeiket írásban – a kivonaton szereplő címre – megtenni. Az ügyintézés megkönnyítése érdekében az adóhatóság egy „Észrevétel minta” megnevezésű űrlapot alakított ki, mely az interneten a www.apeh.hu / SZERVEZET / REGIONÁLIS IGAZGATÓSÁGOK / APEH DÉL-ALFÖLDI REGIONÁLIS IGAZGATÓSÁGA / AKTUÁLIS / „Figyelemfelhívás az adófolyószámla kivonattal értesített adózók részére” cikk mellékleteként érhető el.
A gyorsabb és hatékonyabb folyószámla egyeztetés érdekében fontos, hogy az adózó küldje el, illetve vigye magával az észrevételt alátámasztó bizonylatokat, befizetési csekkeket.
Amennyiben a folyószámla kivonattal közölt késedelmi pótlék valós késedelmes teljesítések utáni megállapításon alapszik, úgy azt 2008. november 17-ig kell megfizetni.
A bankszámlanyitásra kötelezett adózók tartozásukat kizárólag banki úton teljesíthetik. A bankszámlanyitásra nem kötelezett adózók a kivonat mellé az idén nem kapnak csekket. Befizetési kötelezettségüknek eleget tehetnek az igazgatóság központi ügyfélszolgálatain elhelyezett – valamennyi bankkártya típust elfogadó – POS-terminálok használatával, illetve továbbra is lehetőség van csekken rendezni a tartozásokat. A szükséges csekkeket az adóhatóság kérésre kipostázza, vagy az Igazgatóság ügyfélszolgálati helyein biztosítja az adózók részére.
Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága