Az internet térhódítása töretlen
2010-re nagykorúvá válik az első internetes generáció, több mint 1,5 millió választópolgár, és addigra akár 4,5-5 milliót is elérhet az internetezők száma Magyarországon. Ez a tömeg mind politikai, mint gazdasági értelemben elbillentheti a mérleg nyelvét.
Ezekre a számokra üzletet lehet és érdemes építeni, és ennyi ember már a választást is erősen befolyásolhatja. Az internetes gazdaságban még tart a „területfoglalás\": komoly lehetőségei vannak annak, aki időben eszmél és elsőként lép piacra vagy fejleszt üzletet itthon, a régióban vagy akár a globális piacon.
Mind többen ismerik fel mindezt, és ezzel magyarázható, hogy igen nagy érdeklődés mellett kezdte meg munkáját kedden Tihanyban az Internet Hungary 2008, a szakmai legnagyobb hazai rendezvénye, amelynek aktuális fő üzenete: 2010-re Magyarországon is megkerülhetetlenné válik az internet. A kétnapos konferencia résztvevői külföldi és hazai szakértők tolmácsolásában ismerhetik meg a legújabb globális és magyar trendeket, és cserélhetnek véleményt - vagy \"csak\" névjegykárgyát, ami egyébként ebben a szakmában nem ritkán aranyat ér.
Hétköznapjaink már ma is nehezen elképzelhetőek az internet nélkül, egy-két éven belül pedig az élet legtöbb területén megkerülhetetlenné válik - magyarázza Csermely Ákos, a rendezvény \"atyja\". Vannak még kételkedők, akiknek nincs weblapjuk, csak egy áruházuk a város szélén. Vannak politikai erők, civil szerveződések, amelyek már felismerték az internet erejét, és mások, amelyeknek weblapjuk ugyan van, de online stratégiájuk, jövőálló elképzelésű viszont annál kevesebb.
Az alulról építkező demokrácia hangjai a blogtól a chatig egyre erősödnek: aki ügyes, az Magyarországon már ma is elérhet 3,5 millió embert az internet segítségével. A szólás szabadsága mostanra határt szab a média és a politikai hatalmak kontrollálatlan megnyilatkozásainak. Már nem csak azé a sajtó szabadsága, akinél a „nyomdagép\" van, hanem
bárkié, aki megtanulja a véleménynyilvánítás hatékony eszközeként használni az internetet - véli Csermely Ákos.
Miskolczy Csaba (Blogter) erősen szkeptikus a piac növekedést illetően. Szerinte a magyar internetes piac jóval a lehetőségei alatt teljesít. A cseh piac például négyszerese a mienknek. Míg nálunk néhány millió euróért kelt el mostanság egy szolgáltatás, a cseheknél egy hasonlóért előfordul, hogy csaknem egymilliárd eurót fizettek. Egy közös van a két piacban, hogy óriási a piac koncentrációja, a három piacvezető kapja az összbevétel háromnegyedét.