Perekké fajulhat a botrányos kapcsolat
A Kecskeméti Víziközmű Társulat, a lakosság érdekeit képviselve, sok éven át azért küzdött, hogy minél olcsóbbak és gyorsabbak legyenek a megyeszékhelyen a közműfejlesztések. Mintegy 18 ezer kecskeméti családhoz jutott el a szennyvízcsatorna, a víz, az áram, a gáz e civil szervezet hathatós közreműködésével, az útstabilizációkat nem is említve. Városunk összlakosságának a felén segítettek eddig, a társulat elnöke, dr. Fekete László mégis úgy érzi, hogy hála helyett örökös támadásokat, rágalmakat kaptak csak a választások óta tisztogató hadjáratokat szervező, új városi vezetéstől.
- Ez mára odáig fajult, hogy az önkormányzat szerződést szegve, az önrészét nem hajlandó folyósítani a még folyamatban lévő közműfejlesztésekhez – nyilatkozta lapunknak Fekete László. – Ez mintegy kétezer kecskeméti, többségében külterületen élő családot érint. Ez alól a kötelezettség alól, nem lehet büntetlenül kibújni, pusztán azért, mert nem tetszik nekik a társulatunk, vagy az én fizimiskám. Legutóbb még sikkasztással is megvádolt lapjában az egyik habzó szájú képviselő, de ezért a rágalomért bíróság előtt fog felelni. Ahogy az önkormányzat is, ha nem tesz eleget szerződésben vállalt kötelezettségének.
- A másik probléma a közművek kiépítését követő útstabilizáció. Több mint két éve döntött úgy a közgyűlés, hogy szervezzük mi ezt is azokban a városrészekben, ahol erre igény mutatkozik. Nyilatkoztam már korábban is, hogy az aszfaltozott utak építéséhez a lakossági hozzájárulást a közgyűlés ingatlanonként 180 ezer forintban határozta meg. Az előtakarékossági összegre járó 33 százalék állami támogatást a társulat működésére, az adminisztrációkra, az ügyintézésre, a könyvelésekre, illetve a behajthatatlan követelések fedezésére fordítottuk. Mi készíttettük a terveket, szerveztük a hiteleket, az önkormányzatnál ezekbe már nem tudtak különösebben belenyúlni, és az esetleges ügyeskedésre, korrupcióra sem hagytunk esélyt senkinek. Viszont a jelenlegi helyi hatalom, a szennyvízcsatornázáson kívül, minden közműfejlesztésre vonatkozó megbízatást visszavont társulatunktól az elmúlt nyáron. A hitelszerződések megkötésével megbíztak egy kft-t. Csak azért, hogy bebizonyítsák, ez a cég jobb, mint a Víziközmű Társulat, ennek a kft-nek az ügynökei már nem 180, hanem csak 135 ezer forint lakossági hozzájárulásról köthetnek szerződést. Ugyanis az adminisztrációs költségeket fedező 33 százalékos állami támogatás összegét levonták a 180 ezer forintból, s minden ügyintézési teendőt és kiadást magára vállalt az önkormányzat. Tetemes teher valamennyi szerződés könyvelése öt éven át, de ez már legyen a döntéshozók gondja, ahogy az is, hogy miből fedezik a behajthatatlan követeléseket. Gondolom, közpénzből. Most ott tartunk, hogy aki eddig megkötötte velünk a hitelszerződést, annak 180 ezer forintba kerül az aszfaltozott út, aki ezután köti, annak csak 135 ezerbe. Hol itt az egységes bánásmód? Erre az igazságtalanság a legenyhébb kifejezés, pláne ha belegondolunk, hogy a különbözetből adódó plusz kiadások fedezetét azoknak a kecskeméti polgároknak az adóforintjai is bánják majd, akik az útért a magasabb összegű hozzájárulást fizették. Még novemberben küldtünk ezzel kapcsolatban egy tiltakozó levelet az illetékes Városstratégiai Irodának, amire azóta sem válaszoltak. Intéző bizottságunk felkérte Kovács Antal független képviselőt, hogy a lakossági önerős útépítések körül kialakult anomáliák tisztázására nyújtson be indítványt a legutóbbi közgyűlésen. Talán mondanom sem kell, hogy izomból leszavazták. A lojalitás, a józanész ilyen mérvű hiányát tapasztalva úgy érzem, már csak jogi úton lehet igazságot szolgáltatnunk.
Lapzártakor kaptuk a hírt, hogy a Víziközmű Társulattal a gyűlölködések ellenére is kötött új társberuházói szerződést a Kecskemét Önkormányzat, 500 millió forint összegű víziközmű fejlesztésre. És a napokban a társulat már át is utalta az első részletet, csaknem 147 millió forintot. Vagyis nem minden érdek nélküli a látszólagos békülékenység. Hiszen a társulati hitelről tudni kell, hogy annak kamata az első öt évben 70%-ban, a második öt évben 35%-ban államilag támogatott, tehát nem lehet kérdés, hogy ez messze a jobb feltételeket jelenti az önkormányzatnak, mint bármely más hitel. Ráadásul a hitelképesség vizsgálata itt nem olyan szigorú, mint egyéb esetekben, mivel a fedezet jó része a tagok kötelezettségvállalásán is alapul. – Hogy is nevezik azt az asszonyt, akinek csak addig kedves a társa, amíg pénzt remélhet tőle?...