November 28. csütörtök, Stefánia
Hírek, események 2009. november 10. 08:43 | Szerző/forrás: hvg.hu

Kisebb vagyonba kerülhet nekünk az objektív felelősség

Kisebb vagyonba kerülhet nekünk az objektív felelősség
Hiába nem vagyunk gáz- és áramtolvajok, rengeteg kellemetlenséget és több százezres számlát okozhat, ha mérődobozunk például behorpadt, vagy egy költözésnél nem várjuk meg a szolgáltató embereit az átvételi jegyzőkönyv felvételével. A cégek hatóságként viselkednek, a jóhiszeműséget pedig nehéz bizonyítani.
„Óracserére jöttek hozzánk az áramszolgáltatótól, fel sem merült bennünk, hogy valami probléma lehet. A kiérkezők a mérő dobozának horpadására mutatva megkérdezték, hogy machináltuk-e. Mondtuk, hogy nem. Az órát és a dobozt leszerelték, elvitték, és ötszázezer forintos számlát kaptunk. Az ügyvéd, akihez fordultunk, azt mondta, esélyünk sincs bizonyítani, hogy nem nyúltunk az órához, inkább kérjünk részletfizetést” – meséli egy ötvenes baranyai házaspár, akik a mai napig értetlenül állnak az eset előtt. A gáz- és áramlopásnak sok kifinomult és kevésbé cizellált módja létezik, de arra az estre is van példa, amikor vétlen ügyfelek kényszerülnek a szolgáltató által kikalkulált – elmaradt befizetésből és kötbérből álló – százezreket befizetni. Utóbbi esetekben – ahogy a fenti példa is mutatja – a fogyasztónak vajmi kevés lehetősége van arra, hogy megússza a büntetést. „Ha egy szolgáltató azt vélelmezi, hogy rosszhiszeműen áramot vagy gázt lopott valaki, akkor gyakorlatilag esélytelen annak bizonyítása, hogy nem történt ilyesmi” – mondja lapunknak Szép Gábor, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szóvivője. Az ilyen vitákban gyakran felkeresett békéltető testületekben is dolgozó civil azt meséli, több olyan esettel is találkozott már, amikor teljesen életszerűtlen esetben kötötte az ebet a karóhoz a szolgáltató – ha egyáltalán megjelent a békéltetésen. Tapasztalatai szerint a szolgáltatók nem nagyon hajlanak az egyezkedésre, olyan esetekben is rosszhiszeműséget feltételeznek, amikor például maga a tulaj hívja ki őket, hogy valami nincs rendben. Arra is volt példa – a fogyasztóvédő beszámolója szerint –, hogy az alatt az idő alatt szerelték le a mérőóra dobozát, amíg beküldték az idős tulajdonost a papírokért, majd visszatértekor már csak annyit közöltek vele, hogy külsérelmi nyomot láttak, így levették a dobozt. Egy esetben úgy sikerült mérsékelni a kirótt, elmaradt fizetés címén követelt pénzt, hogy az ügyfél bizonyította, néhány héttel korábban óraleolvasó járt nála, s ha lett volna rendellenesség, azt már akkor észlelnie s jeleznie kellett volna. Arra a kérdésre, hogy esetleg az óracsere előtti és utáni, változatlan fogyasztást jelző érték nem írhatja-e felül a szolgáltató állítását, Szép Gábor azt mondja: érvelni lehet ugyan ezzel, de ritka, hogy emiatt a szolgáltató revideálja korábbi döntését. „A szolgáltatók gyakran hatóságként viselkednek, s ha valakiről azt állítják, hogy gázt vagy áramot lopott, akkor szinte lehetetlen bizonyítania, hogy nem tett semmit a mérőórájával” – magyarázza. A szolgáltatók persze másként látják. „A célunk az, hogy az ügyfél a fogyasztott mennyiség után fizessen, bármi is okozta a mérő rendellenes működését. Ha egy órában egy baltanyelet találunk, akkor egyértelmű tény, hogy valamit csináltak vele a tulajdonosok annak érdekében, hogy kis összegű számlát kapjanak. Ilyenkor egyrészt az elmaradt fizetés és az erre számolt kötbér a mi követelésünk, amit adott esetben polgári peres úton követelhetünk, s ha egyértelmű az óra manipulációja, akkor ismeretlen tettes ellen is feljelentést teszünk” – foglalja össze Boross Norbert kommunikációs igazgató az ELMŰ eljárását. Bár nem tudják a fogyasztó közvetlen felelősségét megállapítani, „ezzel szemben az eljárásokban és az üzletszabályzat alapján megállapítható a felhasználó objektív felelőssége, amely szerint a tulajdonában lévő fogyasztásmérő állagának megőrzése a felhasználó feladata és felelőssége” – ezt már a Dél-magyarországi áramszolgáltatók (DÉMÁSZ) tudatta lapunkkal, amikor arról érdeklődtünk, milyen lehetőségei vannak az ügyfélnek állítása bizonyítására olyan esetben például, ha jogtalannak érzi a kirótt összeget. A mérőért viselt teljes felelősség tehát a tulajdonosé, akár szándékos manipuláció, akár figyelmetlenség miatt észlelnek a mérőórán vagy annak dobozán elváltozást.

Kövessen minket a Facebookon is!