Július 22. hétfő, Magdolna
Hírek, események 2009. november 24. 09:07 | Szerző/forrás: baon.hu

A lányok felé nyit a Piár

A lányok felé nyit a Piár
Egy éven át tartó vita után megszületett a döntés: koedukált iskolaként kezdi meg a következő tanévet a kecskeméti Piarista Gimnázium. - Már régóta megszólítanak bennünket szülők és diákok azzal a kéréssel, hogy tegyük koedukálttá középfokú oktatásunkat – nyilatkozta a baon.hu-nak Nagy Attila igazgató.
– Nyolcadik osztályos leánydiákjaink tekintélyes része ugyanis szeretne a piarista iskola keretei között tovább tanulni, ám erre a fiúiskola nem adott lehetőséget. Fontos szempont volt az is, hogy Kecskeméten és közvetlen környékén jelenleg nincs koedukált katolikus középiskola, noha sok szülő és gyermek választaná azt szívesen. A fiúiskola nemes tradíció, ugyanakkor szembe kellett néznünk a ténnyel, hogy a koedukált oktatásra jelenleg nagyobb az igény. Az egyeztetés, véleménycsere egy éven át tartott. Ezalatt alaposan körüljártuk és átbeszéltük a kérdést tantestületi szinten és a szülőkkel is. Meggyőződésem, hogy megnyugtató, jó döntés született. Azonban a koedukált tanítás bevezetésével az iskola egyik fontos jellegzetességét veszíti el – ezáltal egy lesz a sok közül. Mit nyer és mit veszít az intézmény az új oktatási formával? Nagy Attila így látja: – Úgy gondolom, hogy a mérleg egyensúlyban lesz. Pusztán a koedukált oktatás miatt a pedagógiai elveinken nem kell változtatnunk. Az országban a piarista iskolák nagy részében már jelenleg is ilyen oktatás folyik. A monoedukált forma nem lényegi eleme a piarista oktatásnak. - Az elmúlt években a piaristák újra fogalmazták küldetés-nyilatkozatukat. Miért érezték ennek szükségességét? – kérdeztük Nagy Attila igazgatót. – A világ gyorsan változik körülöttünk, és mindez hatással van a piarista iskola arculatára. Útkeresés jellemzi iskolánkat és fenntartónkat, a Piarista Rendet is. A piarista oktatás hagyományosan megfogalmazott jelmondatai, mint amilyen pl. a „pietas et litterae” – vallásos élet és tudomány –, ma már egyre kevesebb ember számára motiválóak. Érdemes időnként újra fogalmaznunk küldetésünket, hogy a társadalmat hatékonyan szólíthassuk meg vele, a magunk számára pedig életteli, lelkesítő legyen. Új küldetés-nyilatkozatunk fontos eleme a nyitottság, amely a szülőkkel és a társintézményekkel való együttműködésre éppúgy kiterjed, mint a mindenkori oktatáspolitika szakmai elképzeléseire való fogékonyságra. – Meglepő ez a fogadókészség, hiszen a jelenlegi oktatáspolitika ötletei kemény ellenállásba ütköztek az egyházi iskolák részéről az elmúlt években. – Nem mindent és nem kontroll nélkül fogadunk el. Azonban azt gondolom, hogy nem tartható a \'nihil novi\', a semmi újat! hozzáállás sem. Az elmúlt időszakban számos pályázaton szerepeltünk sikeresen. Ennek köszönhetően nagyobb hangsúlyt helyezhettünk pedagógusaink továbbképzésére, és új színek jelenhettek meg pedagógiai módszereinkben. Az ismeretközpontú oktatási formák helyett például nálunk is egyre inkább előtérbe kerül a gyakorlati életben jobban hasznosítható készségfejlesztés, tudván persze, hogy ez utóbbi szemlélet sem lehet kizárólagos. – A vallásos jelleg csökkenését is jelenti mindez? – Az értékekre, különösen is a jó erkölcsökre való nevelés továbbra is lényegi eleme iskolánknak. Azonban ebben a kérdésben sem tehetünk úgy, mintha semmi sem változott volna az elmúlt évtizedekben. Éppen ezért lehetővé tettük például, hogy diákjaink kétféle hittan közül válasszanak, annak megfelelően, hogy mennyit jártak korábban hitoktatásra, illetve mennyire fogékonyak a keresztény tanítás iránt.

Kövessen minket a Facebookon is!