November 28. csütörtök, Stefánia
Hírek, események 2009. december 27. 17:38

Fogyasztói perek helyett: megegyezés

Fogyasztói perek helyett: megegyezés
Miután a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság legfontosabb feladata a megelőzés és az ellenőrzés lett annakidején, kérdésessé vált, hogy kik, hol, hogyan orvosolhatják a fogyasztói panaszokat. Azt ugyebár senki sem akarta, hogy az egyébként is leterhelt bíróságok munkáját szaporítsák kisebb, de a kereskedelem és a szolgáltatás terén igen gyakori fogyasztói sérelmekből eredő, úgynevezett fülemüle perekkel. Végül törvény született arra, hogy a megyei gazdasági kamarák mellett működjenek független, szakemberekből verbuvált vitarendező fórumok. Így alakulhatott meg egy évtizeddel ezelőtt a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő, 24 tagot számláló békéltető testület, melynek elnöke dr. Gál Gyula, titkára pedig, Puskásné dr. Csorba Éva. Velük beszélgetett lapunk munkatársa az elmúlt tíz esztendő tapasztalatairól.
Egyszerű, gyors, hatékony - Fontos tudni a testületről, hogy a tagjait a gazdasági kamarák és a fogyasztóvédelmi, érdekvédelmi szervezetek jelölik. Ugyanakkor az összetételében törekszünk arra, hogy a szolgáltatások és a kereskedelem szinte minden területéről legyen szakemberünk, s persze a jogászok segítségét sem nélkülözhetjük – mondta el dr. Gál Gyula. - A békéltető testületi hatáskörünkbe tartozik a fogyasztó és a vállalkozás közötti, a termék minőségével, biztonságosságával, a szolgáltatás minőségével, a szerződések teljesítésével kapcsolatos jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése. Magyarul arról van szó, hogy fórumot kínálunk a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítése érdekében. Az ügyeket háromtagú tanács tárgyalja, melynek egy-egy tagját a panaszos, illetve a panaszolt jelöli ki a békéltető testület szakértő tagjai közül, még a harmadikat (az elnököt) a két kiválasztott. A beázástól az üdülési jogig - Kikkel szemben érkezett a legtöbb kifogás az elmúlt évtizedben? - Visszatekintve egyértelműen megállapítható, hogy az építőipari kivitelezők munkájára panaszkodtak a legtöbben. A tetőfedéstől a burkolásig, vagy az épületgépészeti problémákig, nagyon sokszínű volt ezeknek a panaszoknak a skálája – tudtuk meg Puskásné dr. Csorba Évától. – Ahogy a „levált a cipőm talpa, de nem cserélik vissza” kezdetű kifogástól, a legkülönbözőbb híradástechnikai cikkekkel, háztartási gépekkel, autókkal kapcsolatos jogvitákig, az egyéb ügyek lajstroma sem kicsi. Az utóbbi években viszont, szembetűnően nő a számuk azoknak, akik a mobiltelefon, az Internet szolgáltatóval, valamint biztosítóval, vagy utazási irodával szemben tesznek panaszt testületünknél. Az úgynevezett üdülési jog különösen sok vita forrása mostanában. - Szám szerint hány üggyel kell foglalkozniuk évente? - Eleinte kevés panaszos keresett fel bennünket, mert érthető módon, mindenki a fogyasztóvédőknél kopogtatott. Miután egyre ismertebbek lettünk az ügyfélszámunk is jelentősen szaporodni kezdett. Olyannyira, hogy 2006-tól minden évben megduplázódott azoknak a száma, akik nálunk keresték az igazukat. Tavaly már 211 kereskedőkkel vagy szolgáltatókkal szembeni panaszt kellett kivizsgálnunk. Tapasztalataink szerint, leginkább szájhagyomány útján nő az ismertségünk, és ez egyfajta elismertséget is jelent. Amikor az egyik barát, vagy szomszéd mondja a másiknak, hogy hozzánk nyugodtan fordulhat a panaszával, mi díjmentese, gyorsan igyekszünk orvosolni a fogyasztói jogvitákat. - Minden esetben tudnak segíteni? - Hangsúlyoznám, hogy nem hatóság és nem bíróság vagyunk, hanem – ahogy a nevünk is jelzi - egy békéltető testület. Ami nem a szigorú, kötelező jellegű határozatok meghozatalára törekszik, hanem a vitázók közötti egyezségére, ami természetesen mindkét féltől megköveteli az erre való hajlandóságot. Ha mégsem sikerül egyezségre jutnunk, akkor a szakembereink hozzák meg a határozatot, a rendelkezésre álló dokumentumok, nyilatkozatok, illetve a kifogásolt termék vizsgálata, vagy az építkezéssel kapcsolatos kifogások helyszíni szemléje után. Az egyezséget és a kötelezést tartalmazó határozatot már bírósági végrehajtási záradékkal is el lehet látni, ha az érintett kereskedő vagy szolgáltató nem tejesíti a megadott határidőn belül a határozatban foglaltakat. Feketelista - Mi van akkor, ha a bepanaszolt egyszerűen tudomást sem hajlandó venni az önök békéltető szándékáról? - Ebben az esetben, csak ajánlás jellegű határozatot tud hozni a békéltető testületünk, amit ugyancsak mindkét fél megkap. Ha a jogosnak talált panaszokat, ezután sem hajlandó orvosolni az érintett vállalkozás, nyilvánosságra hozhatjuk, milyen kifogások merültek fel vele szemben. Az ilyen feketelistáknak megvannak az országos fórumai, de akkor is törvényesen járnánk el, ha a helyi médiában számolnánk be – a békéltetés sikertelensége után – a fogyasztók jogos panaszairól. S talán nem kell részletezni, hogy ez mennyivel nagyobb erkölcsi-anyagi veszteséget jelenthet egy vállalkozásnak, mint a kárrendezés. - Előfordul, hogy az önök békéltető kísérlete, végül mégis a bíróságon folytatódik? - Ennek semmi akadálya, ezt bármelyik fél kezdeményezheti. Viszont mi minden olyan panaszt azonnal elutasítunk, amiben már jogerős bírósági döntés született. Ám visszatekintve az elmúlt tíz évre elmondhatjuk, hogy a bíróságok ilyen esetben, bizony kíváncsiak arra, hogy a mi testületünk szakértői korábban mit állapítottak meg. Hiszen plusz információkhoz juthatnak, és megerősítéseket kaphatnak az igazságügyi szakértőik véleményeit illetően. Olyan is előfordult, hogy hivatalosan keresett meg bennünket a bíróság, kérve egy-egy üggyel kapcsolatos összes dokumentumainkat. Támogatás - Ahogy fentebb már említették, a békéltető testület munkája ingyenes. Ugyanakkor jelentős terhet vesznek le a fogyasztóvédők és a bíróságok válláról. És ezért nem kapnak semmi állami támogatást? - Kétségtelen, hogy a testület működése – gondoljunk a teljes rezsire, a tiszteletdíjakra – nem két fillér, mégis csaknem ennyit kaptunk kilenc éven át, támogatásként, a Szociális és Munkaügyi Minisztériumtól. Vagyis csak hálával tartozunk a megyei kamarának, mely a kiadásaink jelentősebb részét eddig magára vállalta. Idén először kaptunk – valószínűleg uniós nyomásra – annyi pénzt, ami már valóban fedezi a kiadásainkat. További felvilágosítás kérhető: Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Bács-Kiskun Megyei Békéltető Testület Kecskemét, Árpád krt. 4. Tel.: 76/501-525, 501-500, 501-523 Fax: 76/501-538 (Titkár: Puskásné dr. Csorba Éva, munkatárs: Mátyus Mariann) Levelezési cím: 6001 Kecskemét, Pf.: 228

Kövessen minket a Facebookon is!