Július 23. kedd, Lenke
Hírek, események 2010. április 9. 12:11

Kecskemét megnyerheti a városok versenyét

Kecskemét megnyerheti a városok versenyét
A régió három megyéje 90 milliárd forintot nyert az elmúlt években a Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács (DAFT) által meghirdetett pályázatokon, amihez mintegy 40 milliárd forint saját erő társult. A legeredményesebb pályázók között van a Kecskeméti Kistérség. A megyeszékhelynek, ha a hátralévő három év forrásainak a javát is megszerzi, reális esélye van arra, hogy a gazdasági-felzárkóztatási versenyben az elsők közt végezhet a hazai nagyvárosok közt - véli dr. Balogh László, a DARFT társelnöke, aki a siker érdekében a jövőben könnyítene a bírálati rendszer szigorán és bürokratikusságán.

Jobb pozíció

- Gondolta azt, hogy ilyen jól szerepel majd Kecskemét és térsége a DARFT programjain?

- Azt valószínűsítettem, hogy Bács-Kiskunban Kecskemét lesz a legsikeresebb a pályázatok terén, hiszen a megyében itt a legerősebb a gazdaság és a legmagasabb szintű a szakmai háttér. Maga a megye teljesíthetett volna jobban is, bár ez nem csak rajtunk múlott. A regionális tanács a maga elé kitűzött célt elérte, mert a rendelkezésre álló 208 milliárd forintnak csaknem a felét már felhasználta. Azt kívánom, hogy a hátralévő három évben a tanács hasonló alapossággal és szakmaisággal használja fel a fennmaradt uniós pénzt. Akkor egymásra mutogatás nélkül jelenthetjük majd ki, hogy megtettünk minden tőlünk telhetőt, és a haza fényre derült.

- Mit hoznak ezek a döntések majd Kecskemétnek?

- Elsősorban tovább erősítik a város infrastrukturális pozícióit, amely hatékonyabban vonzza a befektetőket, ezzel nő a térség gazdasági potenciálja, vele párhuzamosan pedig, a lakosság komfortérzete. Ez a hatás jól érződik egyébként azóta, hogy autópálya köti össze Kecskemétet Budapesttel.

Épülő utak

- A DARFT legtöbb pályázata a közlekedésről szól. A régióban 81 kilométer belterületi út épült és 220 kilométernyi út került felújításra. Ami Kecskemétet illeti: háromszázmillió forinttal támogattuk a város kerékpárút-pályázatát, kettőszáznyolcvan millió forinttal pedig, a Kunság Volán fejlesztéseit. Kettőszázhetvenhét millió forintot nyert a kecskeméti Csalánosi út pályázata. Hamarosan megkezdődik az északi elkerülő út építése, amely nagyban tehermentesíti a város egyes részeit az átmenő tranzitforgalomtól, valamint rugalmasabbá teszi a közlekedést. Csongrád után egyébként, Békés megye bekapcsolódása történik majd meg az európai színvonalú közlekedésbe, az M44-es megépítésével. Kijelölték a nyomvonalat a Dunaújvárosi Pentele hídtól Kecskemétig, amely az M8-as Bács-Kiskun megyei szakaszát jelenti. Az út további fejlesztése a megyeszékhelytől Szolnokig tart, ami ugyancsak jelentősen felértékeli majd Kecskemét pozícióit. Egyszerűen: a város megkerülhetetlenné válik az országos, valamint az európai tranzit utak szempontjából, ez pedig óriási jelentőségű a gazdaság, a vállalkozások szempontjából. 

Gazdaság és életminőség

- Attól, hogy Kecskemét megkerülhetetlenné válik az országos úthálózatban, még nem jelenti azt, hogy a város élhetőbbé vált.

- Valóban, de a jelentős gazdasági szerep az alapja annak, hogy egy város kulturálisan, szociálisan is fejlődjön, mindamellett, hogy ezen a területen is komoly pályázatok vannak folyamatban. Nem titok: a Mercedes Gyár nem települt volna épp ide, ha ennek a városnak nincs komoly infrastruktúrája, ha nincs autópálya összeköttetése a Ferihegyi reptérrel, ha nincs nagy léptékű egészségügyi koncepciója, és már az eddigi évek alatt felfejlesztett kiváló megyei kórháza. Fontos volt a döntéshozók számára a Kecskeméti Főiskola, mint oktatási, továbbképzési bázis, amely szintén nagy értékű - 2,4 milliárd forint -  fejlesztéssel modernizálódott. Nem utolsósorban jelentős tényező volt a város kulturális légköre, valamint a vezetők valós összefogása. Ennek egyik jó példája, hogy a DARFT kétszázötvenmillió forinttal egyhangúlag támogatta a gyárhoz vezető egyik út megépítését. Szóval egy gazdaságilag erős, foglakoztatásban jelentős városnak van lehetősége a nagyban változtatni az itt élők életminőségén. Egyébként Kecskemét ezen a téren is jó úton halad, hiszen az elmúlt években folyamatosan szépültek a közintézményei, a főtere, van európai szintű bevásárló és szórakoztató-központja, hamarosan kész lesz a modern fürdőcentruma, versenyuszodája, továbbá megvalósításra vár az egészségügyi fejlesztések utolsó nagy mérföldköve, a kórház új épülete.

Kórházfejlesztés

-  Miből áll majd ez a nagy mértékű fejlesztés a megyei kórházban?

- Lényegében befejeződik az a több mint tízéves fejlesztési program, amely az onkoradiológia építésével kezdődött. A folyamatos, tervszerű építkezésnek köszönhetően korszerűsödtek a műtők, a hotelszárnyak, gazdaságosabb lett a hőszolgáltatás, illetve légkondicionáltak a betegszobák. Ennek a folyamatnak részeként került az új bőrkórház az intézmény területére és bővült tovább a rákgyógyítás lehetősége. Fel kellett mérni, hogy mi hiányzik még, és miként lehetne tovább korszerűsíteni, centralizálni az intézmény területén a szolgáltatásokat. Senki számára nem újdonság, hogy az Izsáki úti szülészet, nő- és gyermekgyógyászat épülete elavult és korszerűtlen. Ezt csak egy új épülettel lehet kiváltani, amely a megyei kórház területén - a Nyíri úton - fog helyet kapni pályázati pénzből. Ide kerül majd a pszichiátria is. Nagyon fontos, hogy az új gyógycentrum megépülésével megkezdi szolgáltatásait a szívkatéteres laboratórium, így a helyi és térségi betegeknek nem kell többé a fővárosba, vagy Szegedre utazniuk ezekre a vizsgálatokra. 

- Mekkora léptékű fejlesztés ez?

- Csaknem tizenhárom milliárd forintról van szó, amelyből tíz és félmilliárdot nyert el a fenntartó megyei önkormányzat. Hozzá szeretném tenni, hogy a pályázati összeg 45 százalékát teszi ki az építés, de a támogatásból ugyanennyi rész jut új, modern műszerek beszerzésére, valamint 10 százalék az informatikai fejlesztésre fordítható. Ezen felül a kórház elnyert még egy hatszázmillió forint nagyságú támogatást is a sürgősségi ellátás korszerűsítésére.

A vállalkozások szerepe

- Milyen pályázati fejlesztések érintik még Kecskemétet?

- Az említett egészségügyi és oktatási nagy projektek mellett az elkövetkezendő években véglegesen megoldódik a város csapadékvíz-elvezetése, jelentős mértékben épülnek és épültek kerékpárutak, de Kecskemétről érkeztek be a legjobb inkubátorházas pályázatok is.

- Úgy érzem ön büszke Kecskemét sikereire. Mindenben olyan ez a város, amilyennek látni szeretné?

- Ha befejeződik az elkerülő út, ideérnek az autópályák, minden egészségügyi intézmény a megyei kórház területén működik, megújulnak a belső úthálózatok, nincs több szigeteletlen panelház, rangos sportesemények és nemzetközi fesztiválok, konferenciák követik itt egymást, akkor azt mondhatom, minden álmom valóra vált és Kecskemét egy sajátos hangulatú, hagyományőrző európai város lett.

- Mindezek megvalósulásához elkel még még a DARFT segítsége. Milyen kihívások elé néz a tanács a jövőben?

- El kell indítani az elkövetkezendő két év fejlesztései programjait. Ebben a legfontosabb teendőnk: meg kell próbálnunk rászabni a régióra a projekteket, valamint elősegíteni azt, hogy minél előbb elkölthetővé váljanak ezek az új pénzügyi források. Csak így van lehetőségünk olyan mértékű gazdasági fejlődést elérni, amelynek hatása beivódik a társadalomba. Én egyértelműen a gazdaságfejlesztés irányába nyitnék, és nagyobb lehetőséget adnék a vállalkozások szerepének. Szeretném, ha a vállalkozó dönthetné el, hogy a cégén belül mire költi el a fejlesztési támogatást.

Harmadikak vagyunk

 Fontosnak tartom a Homokhátság ügyét, amelyet határozottan tovább kell vinni és kiállni érte, ezen felül az oktatásügyet, valamint a közlekedés-fejlesztéseket nagyobb összegkerettel preferálnám.

-        Milyen a pozíciója, ha úgy tetszik: a helyezése a Dél-Alföldi Regionális Tanácsnak, a többi magyar régióhoz viszonyítva?

- Ha az elnyert összegek nagyságát nézem, akkor az első a központi régió Budapesttel, a második az Észak-Alföld és a harmadikak mi vagyunk. Ehhez a sikerhez kellettek az olyan pályázók mint Kecskemét, meg persze a régiós ügynökség kiválóan képzett szakemberei is. De lényeges volt az, hogy a tanácson belül a politikai oldalak kiegyensúlyozottan tudtak együttműködni.

Kövessen minket a Facebookon is!