Éneklést tanít, szerelemről énekel
Paksi lány, egy éve a kecskeméti színház zenei vezetőjeként felügyeli az előadások "énekminőségét". Most szombaton kivételesen a közönség is láthatja Károly Katalint. A kiváló énekes a Szívemben bomba van című produkcióban, az udvarszínházi sorozat következő premierjén lép színpadra.
Próba előtt beszélgettünk Katalinnal, aki előtte nap éjfélig dolgozott kollégáival. "Alig négy hetünk van, feszített a munkatempó" - magyarázza. A hajtás nem idegen számára, mielőtt a Kecskeméti Katona József Színházhoz szerződött, nyolc évig volt korrepetitor a Budapesti Operettszínházban. Gyakorlatilag mindenkivel dolgozott, aki az operettszakmában él és mozog, Oszvald Marikától Lehoczky Zsuzsáig.
- Milyen tanítani, irányítani a művészembereket?
- Amikor tanulásról van szó, a nagy művészek is ugyanolyanok, mint bárki más. Rábízzák magukat arra, aki a legkompetensebb az adott feladat elvégzésében. Soha nem volt problémám engedetlenséggel, sztárallűrrel a részükről.
- Bár aktív énekes, egy ideje leginkább a kulisszák mögött tevékenykedik.
- A Tomkins Énekegyüttes tagjaként lehetőségem volt számos nagyvolumenű művésszel, karmesterrel dolgozni, a világot beutaztam koncertekkel. Amikor az Operettszínházba kerültem, fontosabb hangsúlyt kapott életemben a zenei vezetés, a színházi háttérmunka. Közben énekeltem is, primadonnaként különböző formációkban, szabadúszóként.
- Az Udvarszínházban "bevállalja" a reflektorfényt.
- Igen, bár sokat vacilláltam előtte. A januári színészbálon már énekeltem, majd Réczei Tamás művészeti vezetőnkkel az ESTem gálát is vezettem. A mostani darabot is ő rendezi. Együtt tanakodtunk a szereplőválogatáson, a negyedik lány valahogy hiányzott. Ő leszek én. A darab rendhagyó: dialógusok és zenék párosítása, társkereső hirdetések 1920-tól egészen az 1960-as évekig és a korszak kávéházi slágerei. A párkapcsolati kérdések köré gyűltek a dalok, a legismertebb "szerelmes vallomások" Eismann Mihálytól egészen az Illés együttesig. Amolyan zenés szerelmi társkereső ez, életlátkép a zene tükrében.
A darabot játszák: Csombor Teréz, Magyar Éva, Horváth Arika, Károly Kati, Pál Attila, Sirkó László, Szokolai Péter, Aradi Imre.
- Komoly forrásmunka előzhette meg.
- Így van, bár folyamatáról keveset tudok, Tamás végig titkolózott, míg meg nem írta a szöveget. Nem kifejezetten könnyed, nyáresti darab, vannak mélyebb tartalmai. A felölelt időszak különböző társadalmi változásait is megörökíti, benne van a háború, a forradalom.
- Kevés idő jutott a produkció létrehozásához. Egy alkalomra készül?
- Valóban nem szokványos a négyhetes próbasor, minden kollegám megfeszített munkáját igényli. Előfordul, hogy éjfélig próbálunk, de mindenki állja a sarat. Kulcsfontosságú a zenekar, mivel élőzene kíséri a darabot. A színház kiváló zenészeit Látó Richárd vezeti, aki egyben hangszerelte is a zenéket. Szelőczei Dóra a koreográfus, ezzel most elárultam, hogy több-kevesebb tánc is lesz a darabban, részemről inkább kevesebb, leginkább énekelek. A premier után, bérletszünetben, többször szeretnénk játszani, akár a kamarában, akár a nagyszínházban.
Károly Katalin családjában apai ágon mindenki zenész. Édesapja Pakson zongoratanár, továbbá zeneszerző, karnagy. Katalin már egészen korán, alig háromévesen zongorához ült és énekelt, óvodásként már zeneiskolába járt. Tizenévesen Pécsre került, ahol művészeti szakközépiskolában tanult, zongora-magánének szakon, majd a Zeneművészeti Főiskolán diplomázott magánének szakon. A diákévek után a fővárosba költözött, úgy gondolta, saját szakmájában a legtöbb lehetőséget ott találja. A zongorázást sem hagyta abba, máig professzionális szinten műveli hangszerét. Egy éve zenei vezető a kecskeméti színházban. Párhuzamosan a Nemzeti Színház zenei munkatársa.