Hőingadozás - és sok minden más
- Vannak talentumok, akiket kitalál maga az élet. Aztán vannak olyanok, mint te is, aki saját magát találja ki. Aki nem házal, nem kalapol, csak alkot, egyes esetekben magának, meg az íróasztal fiókjának. Nem érzed olykor, hogy tehetségeddel rosszul sáfárkodtál?
- Dehogynem. Viszont valamiből meg kellett élni. Nekem az újságírás, a lap- és könyvszerkesztés munka, a költészet meg egy szép szerelem. Hajdanán, amikor még a Petőfi Népe kulturális rovatát vezettem, volt időm és energiám a verseken is agyalni, de miután a Kecskeméti Lapok, majd az Alföldi Lapok főszerkesztője lettem arra kényszerítettek a körülmények, hogy csak az újságírásra, illetve lapcsinálásra koncentráljak.
- De van ennek egy másik magyarázata – amit ebben az új kötetemben is próbáltam megfogalmazni -, mégpedig a rendszerváltás. Előtte ugyanis, amit nem vethettél papírra újságíróként, azt elmondtad versbe kódolva. Mert a 80-as évek puha diktatúrájában a zene, a képzőművészet vagy a költészet nyelvén már adhattál őszintébb jelzéseket. Sőt, maga az örökös tiltás késztetett erre. Emlékezz vissza, milyen társadalmi-politikai rangjuk volt akkoriban a művészeteknek! Amikről egyből megfeledkezett szinte mindenki, amikor szabadon írhattál, beszélhettél bármiről. Lassan a bulvár mocskos bája telepedett mindenre, ami érték. Én a rendszerváltáskor lettem főszerkesztő, és tényleg mámorító volt az a szabadság, amit a sajtó kiharcolt. Azután elmúlt egy év, kettő, tíz, s csak kapkodtad a fejedet, ahogy a sok korrupt vagy hülye politikus egymásnak adogatta a kormányrudat, miközben egyre messzebb kerültünk attól az illúziótól, ami hajdan alkotásra, versírásra késztetett. De minden mámort a gyötrő kijózanodás követ. Évek múltán én is beláttam, hogy valójában egy pártállam diktatúrájából a pénz diktatúrájába csöppentünk. Ami ráadásul sokkal szövevényesebb, átláthatatlanabb, mint a Kádár-rezsim ideológusainak ügyeskedő tiltásai. Csak itt már nem a művészeket, művészeteket serkentő kódolás, hanem a kommersz agysejteket pusztító áradata az igazi úr. S áradáskor mindenki kapaszkodókat keres. Én a könyvespolc felé nyúltam Arany, Ady, József Attila, Nagy László kötetéért. Azután előszedtem régi versikéimet, amik többségét valóban az íróasztal fiókjának írtam, s ilyenekre leltem: víz alatt őrzöm a világot / és emlékét minden fuldoklónak / ki a part felé kiáltott / bár nem hitte már értelmét a szónak…
És a régi szerelmem, a költészet nem úgy tekintett vissza rám, mint az elhagyott csajok, hiszen szinte ott folytattuk, ahol abbahagytuk. Csak kicsit megfáradva, megöregedve, kicsit keserűbben és bölcsebben. Miközben az említett költőóriásokat ilyenekről faggattam, valamikor tíz évvel ezelőtt:
Keserű kérdések
(Nagy Lászlóhoz)
míg törött lábú lovaim terelem
miért nyargal messze a szerelem
és kinek marad mosoly a remény
hol bús arcokon botlik meg a fény
csodák hátán szivárványnak dőlve
miért szorul a kéz mindig ökölbe
és miért üt mégis a szó nagyot
annak kit az istene elhagyott
szépek akik szép éneket szülnek
de törött lábakon hová menekülnek
hová visz az út ha nincs tovább
mi lehet a magánynál mostohább
- Volt olyan időszak, amikor ünnepeltek, mint színdarab írót. A szavakkal való játszadozás nagymesterét, kinek mindegy volt miből kellett faragni rímeket, keservből vagy komédiából, egyre ment. Aztán – mintha dacból tennéd – elhallgattál. Volt okod rá?
- A már említettek. Illetve abban, hogy ezzel a műfajjal is megpróbálkoztam, közrejátszott a 80-as években az, hogy felvettek a Színház- és Filmművészeti Főiskola színházelmélet szakára, ahol dramaturgiát is hallgattam. Ha egyszer megérem a nyugdíjas kort, valószínűleg csak színdarabokat írok majd. Az utóbbi években nagyon eltávolodtam – személyes konfliktusok miatt is – a csodás színházi világtól, úgyhogy van pótolni valóm bőven.
- Neves zeneszerzőkkel dolgoztál. Többek között a Bergendy együttes méltán népszerű, egykori frontemberével, Hajdú Sándorral, aki olyan nagy slágereket jegyzett, mint a De nehéz az iskolatáska. Vele musicalban utaztatok, ha jól emlékszem. Miért marat abba az együttműködésetek?
- Amikor megismertük egymást, a kecskeméti színház karnagya volt. És a rendszeres személyes találkozások inspirálóan hatottak mindkettőnkre. Azután Sanyi elszerződött Békéscsabára, majd Zalaegerszegre. Az Öleljenek a hóemberek című musicalünket már a Hevesi Sándor Színház mutatta be, ha jól emlékszem 1992-ben. Azután én a könyv- és lapszerkesztésbe bonyolódtam, ő meg színházi és városi kórusok karnagyaként a komolyzene felé sodródott Zalaegerszegen. A személyes találkozások nagyon megritkultak, a közös alkotások meg pláne.
- Tudni kell rólad, hogy meglehetősen öntörvényű vagy, mint általában az irodalmi nagyok, akiket nem lehet beskatulyázni. Voltak ebből gondjaid?
- Eddig nem, de ha irodalmi „nagynak” nevezel, még lehetnek…
- Hajdanán az én zenekaromnak is írtál néhány dalszöveget, s az általad szerkesztett lapokban rendszeresen publikálhattam. Tehát nem véletlenül tudom, hogy nem csak a szíved nagy, de a baráti köröd is… Vagy ez is megváltozott az utóbbi években? Mennyire magányosodtál el, és mennyire érezhető ez a költészetedben? Egyes esetekben inspirált a múlt?
- Túl sokat kérdezel egyszerre. Ami a baráti kört illeti, az szűkül a korral, a tivornyázásokra való hajlandóság csökkenésével. Meg az évekkel gyarapodó bölcsességgel, hiszen aki érez magában egyfajta küldetést, másra igyekszik hasznosítani a múló időt. Még akkor is, ha tudja, ezzel csökkenti az alkotáshoz lökést adó inspirációkat. Ez egy furcsa csapda, mint az élet maga. Ráadásul fordítva is igaz: Egyfajta magányba fordulva született meg ez az új könyvem, rengeteg kétség között, hiszen saját magadat a legnehezebb szerkeszteni. De amikor eljutottam a megjelentetésének küszöbére, bármerre fordultam, a régi barátok vettek körbe. A könyv kiadója, a grafikus, a nyomdai előkészítők, a nyomda tulajdonosa, a szponzorok, az író-olvasó találkozók szervezői, szóval nagyon sokan támogattak. Közéjük értve téged is, aki régi barátként kért most interjút tőlem. A szülővárosomban, Gyomán volt a legmeghatóbb a ceremónia. 30 évnyi távollét után toppantam be ezzel a kötettel egy író-olvasó találkozóra, amit a helyi lap főszerkesztője szervezett. S több mint százan vártak rám, a régi barátok, osztálytársak. Simogattak, ölelgettek, s legalább egy órán át dedikáltam a körükben. Kell ennél több a magamfajtának az általad firtatott barátságból?
Gyoma
úgy feszültem egykor Gyomára
ahogy vadász íjára a vessző
így lettem távolba veszendő
emlékként is kevés talán mára
de gyökere annyi gondnak jónak
mindig Gyoma marad – Gyoma
s ahogy az őt ölelő Körös folyónak
bennem barátok szerelmek nyoma
mert a semmiből emberré itt kapart ki
a sors és minden viharon át viharsarki
marad a magamfajta vándor
míg nem távozik végleg e világból
- Ahhoz, hogy valaki igazán átéljen egy Koloh verset, mindenképpen többször kell elolvasni. Fantasztikus gondolatokat ébresztesz és a merengés úrrá lesz az olvasón. Azt írtad az e-mailedben: - „Lett egy könyvnyi nyavajgás…” Szerintem ez nem igaz. A mai emberhez szólnak ezek a versek, a hétköznapihoz, a csalódotthoz, az élet szerelmeséhez… Gondolatok ezek a javából!
- Kedves a megnyugtatásod, de már a címadó vers is egyfajta nyavajgás:
Hőingadozás
feszülhet benned az ideg
itt ma sincs más lehetőség
csak a felfűthetetlen hideg
meg a lehűthetetlen hőség
beinthetsz csönddel az idegnek
attól még a mindennapi gondok
veled az időből kilengnek
és nem ölelnek át csak a bolondok
- Ha akarod, mutathatok másikat is, csak dacolhassak veled:
Látom a jövőt
már látom a jövőt
a törött szárnyút
a semmiből jövőt
a semmibe kábult
parányi kis erőt:
szakadt inggel integet
jön vele ki e nyomorult
időkben még itt lehet
már látom a jövőt
a sánta dalnokot
az öledbe menekülőt
egy szerencsétlen alakot
aki égig szakította a teret -
ha már úgyis hajnalodott
és álmodott éppen eleget
már látom a jövőt
az amputált lábút
az elnémult szeretőt
elhullott tolla lesz a múlt
angyal nem lehet mása
hol dalait sem ismerik régen
de mankóinak csapdosása
- jel marad a csillagtalan égen
- Ha valaki az ötvenes útszakaszon bandukol, már érett férfinak mondható. Ez még a te esetedre is igaz, aki minden bizonnyal képtelen normális földi halandóhoz hasonlóan megöregedni. Ámbár a kor esetedben azért hozott némi jobbító szándékot: Elővetted a rejtett tartalékaidat, s mintha úgy érezném, megint termőre fordultál…
- A gyom meg a gyilkos galóca is termőre fordul, de mi haszna belőle bárkinek? Egyébként a felvetésedre legegyszerűbb megint egy verssel válaszolni:
Kasza gyommal
tedd amit tenned kell
mert sosem hagysz nyomot
mikor gyászolta el
a kasza a gyomot
miért hiszi az ember
hogy hite több lehet
mint amennyit a hitért
önmaga megtehet
siránkozhatsz de minek
az éjben felejtett
álmodó szegények
szószólója hogy leszel
ha mindig csak fizetsz
de semmit nem veszel
eljutottál az emberségig
ám rajtad is múlik
meglátod-e mindig
a sötétségen túlit
nem a szemed bűne
a könny mely szántja arcod
ahol a gyom ott kaszálj
elég csak akarnod
túlélned nem muszáj
nem minden áron
hol görbületet lesimítni
a sok síró szájon
hasonló mint szépet írni
még akkor is ha e tájon
a sok gyomot kibírni
mindig egyre nehezebb
de olyan nyomot hagyni
mint testünkön az erezet
itt már kevesen tudnak
tedd amit tenned kell
a jelek nem hazudnak
- Van ebben olyan is, hogy felmérted a korod, előjött a szokásos pánikhangulat, és úgy gondolod, kapja meg az utókor, amit megérdemel.
- Ezen még sosem gondolkodtam, amikor a versikéimet papírra vetettem. Nem az az alaphangulat ugyanis, hogy itt az idő megváltani a világot. (Mint például Petőfiék esetében volt.) Hanem éled a kis életedet, s mert fertőzött vagy agyilag, a jót természetesnek könyveled el, viszont minden rosszat versekké nagyítasz. De ilyenkor nem az utókor inspirál, hanem a saját helyzeted megítéléséből fakadó életérzéseid.
- Furcsa, hogy napjainkban ilyen sikeres egy verseskötet, mit a tiéd. Minek tulajdonítod ezt a lelkes fogadtatást?
- Őszintén örülnék, ha nem az én könyvecskémnek kellene tulajdonítani, hanem egy változó közízlésnek. Valószínűleg egyre többen ébrednek rá arra, hogy a tévécsatornák, Internet ömlesztette gagyi egy mennyiségen túl éppen olyan ártalmas, mint a drog, a pia vagy a cigi. S remélem, ezzel a kötettel egy picit meg tudom simogatni az őszinteségre vágyó emberek lelkét.
- Itt a karácsony. Erről az ünnepről is írtál már verset?
- Igen, de az is szomorúra sikeredett. Pedig ez egy örömünnep. Furcsa ez is, mert ma már a szélsőséges érzések uralnak. Társaságban én vagyok a jópofa fickó, amikor meg egyedül nézek a papírral (bocsánat: ma már monitorral) szembe, egy fusztrált fazonként írom a magamét. Az alábbi sorokat ünnepinek szántam néhány éve, azután ez lett belőle:
Keserű karácsony
nem a szekér csak az idő halad
de a kopasz fák alatt mi marad
ajándékként ha eljön a karácsony
egy tekintet ott túl a rácson
meg néhány öleléstelen mozdulat
kézzel együtt üresen a tudat
s a tekintet az éhes száj fölött
nem olvaszt jeget nem oszlat ködöt
mint zűrös tömeget a rohamosztag
tél kanalazza keserű kosztodat
ha jótékonyak hívnak főtéri ebédre
és marad hited Isten kegyelmére
- Valami biztatót is adhatnál – mondjuk az ugyancsak közelgő újévre – az olvasóinknak. Amiben benne van a hited, szereteted…
- Az valahol, talán mindegyikben benne van. De annak ellenére, hogy nem vagyok egy templomjáró ember, mégis ezt a versemet mutatnám meg végezetül, mintegy zárszóként:
Ima
add még hogy sok ének
feszüljön az égnek
a káprázatos kéknek
e kárpátos vidéknek
ami dalokkal hiteget
szül szenved és temet
add hogy a szűz ne hallja
szemérme megadó kiáltásait
és ne lássa saját kilátásait
feketének kék helyett
hol a fuldokló gyönyör mögött
máris a csalódás ténfereg
add hogy új csodákat
szüljön a test és az elme
és napfényre meneküljön
a magyar hiedelme
ha szeretni sem lehet
csak sírva
adj nekünk szép éneket
a többi meg van írva
Posztobányi László
(HUNGAROMAGAZIN, 2010. 12.15.)