Július 25. csütörtök, Jakab, Kristóf
Hírek, események 2011. február 4. 11:20

Személygépkocsiból menekülés vízben.

Személygépkocsiból menekülés vízben.
Olyan esetekben, amikor egy-vagy több személy egy személygépkocsival vízbe kerül, melyben az autó el is merül, szükséges, hogy a gépjárművet időben sikerüljön elhagyni. E folyamatot vizsgáljuk meg, milyen tényezők befolyásolják.

1. Fontos, hogy milyen körülmények között kerül a vízbe:

- belehajt

- ütközés következtében.

Mindkét esetben lényeges a gépjármű sebessége, és ha van a zuhanás magassága. Bármilyen értékeknél nagyon lényeges a biztonsági öv használata, mivel akár egy bizonyos sebesség felett, akár nagyobb zuhanási magasságból (vagy egyszerre mindkettőből) adódó lassulás olyan mértékű lehet, hogy a  bentlévő(k) –nem bekapcsolt öv esetén- úgy megsérülnek (pl. eszméletvesztés), hogy nem képesek ön erőből elhagyni a járművet. Ugyan ez a veszély akkor is ha ütközés következtében kerülnek a vízbe.

 

2. Autó a vízben.

Alapvetően, ha már gépkocsi vízbe került, akkor a felszínen úszik, és lassan merül el. Amennyiben az utas(ok) cselekvő képesek és tudnak úszni, már csak a fizika és a helyes döntés lesz a meghatározó a sikeres menekülésben.

Először is a az autó rendszerint 1-2 perc közötti ideig süllyed (eddig van a felszínen). Ez az idő nagymértékben függ attól, hogy milyen gyorsan tud a víz a fülkébe, csomagtartóba áramlani. Értelemszerűen, extrém esetekben, amikor a gépkocsi nagyon sérült, vagy minden nyitva van rajta, vagy nagyon magasról és/vagy nagyon nagy sebességgel kerül a vízbe ez az idő lerövidülhet akár 10 másodpercre is.

Rendszerint azonban 40-60 km/h-val, vagy lassabban és zárt ajtókkal kerülnek vízbe, ilyenkor, pedig az átlagos 1-2 perc rendelkezésre áll a menekülésre. Az is befolyásolja az időt, hogy milyen állapotú autóról beszélünk, egy új autó jobban „szigetelt” mint pl. egy 10 éves.

Másodszor fontos a víz jellege (állóvíz, folyóvíz). Állóvízben is sodródik a kocsi, rendszerint a vízbehajtás kori sebességből adódó lendület miatt, ez akár 20-50 méteres távolság is lehet a beérkezéstől. Folyóvízben ez 100-200 méter is lehet a vízbejutás helyétől!

 

3. Süllyedés menete.

Tehát az autó a vízbe került és megkezdődik a süllyedés. Ilyenkor attól függően dől előre vagy hátra, hogy orr motoros vagy farmotoros-e az autó. A fülkébe az ajtóknál ás minden résen áramlik be a víz. A víz szintje az autón kívül kb. 25-40 cm-rel magasabban van, mint a fülkében, mind addig, amíg az meg nem telik teljesen. Éppen ezért, ennek a magasságú vízoszlopnak a nyomása miatt nem lehet kinyitni az ajtót, illetve már csak akkor mikor a fülke megtelt és a nyomás így kívül-belül egyforma. (Megjegyzem, hogy rögtön az elején –rövid ideig még ki lehet nyitni, de így rögtön felgyorsul a vízbe áramlás és a kocsi is megdől erre az oldalra.)

Egyébként, amikor a kocsi a felszín alá kerül, akkor már gyorsan a fenékre ér és gyorsan megtelik.

 

4. Lehetséges menekülések:

Rögtön az elején le kell szögezni, hogy a sokszor emlegetett „várjuk meg, míg megtelik és utána könnyen kinyitva az ajtót a víz alatt úszunk ki” módszer nem javasolt és csak a legutolsó megoldásként alkalmazzuk.

Ennek okai:

A kocsi, amikor elsüllyed, lehet, hogy átfordul a tetejére, akár orral előre, akár farral süllyedt el. Így az ajtót már nem biztos, hogy ki tudjuk nyitni –mivel közvetlenül elakadhat az aljzatban. Ha nem is fordul át, lehet, hogy akkor sem tudjuk kinyitni, valamilyen fenéken található tárgy miatt (pl., fatuskó, kő, vagy csak ferde a meder alj). Sőt folyóvízben elég, ha a sodrás az ajtóra „érkezik”, ilyenkor egyszerűen a sodrás ereje is elég ahhoz, hogy ne lehessen kinyitni az ajtót. Ráadásul úgy kell ezt végrehajtanunk, hogy higgadtan megvárjuk, amíg a bokánktól a fejünk búbjáig ellep a víz, és a végén veszünk egy nagy levegőt. Hazai vizekben a látás rendszerint még búvármaszkban is 0, sőt az év nagy részében a vízhőmérséklet 15 C alatt van. Ha ehhez még hozzá teszem a hirtelen stresszt, amit, egy váratlan vízbe érkezés okoz, komoly a veszélye annak, hogy nem lesz elég ideig elég a levegő visszatartás (pl. ha az ajtó nem nyílik egyből, vagy valamibe beakad a menekülő ruhája.

Sokkal célszerűbb az ablakon keresztül kimászni addig, amíg az autó lebeg a víz tetején. Ilyenkor erre az egy perc rengeteg idő. Az elektromos ablak működik így is, bár a legbiztosabb a jó öreg mechanikus. Az első teendő hogy az öveket csatoljuk ki és rendezzük el, hogy ne akadhasson bele a lábunk, amikor elhagyjuk az autót.

Az ablakot kitörni csak valamilyen hegyes nehéz tárggyal lehet (pl. ablaktörő kalapács), kézzel, lábbal nem valószínű, hogy sikerül.

Olyan nagyobb testű emberek, akik nem férnek ki az ablakon, csak az ajtón keresztül mehetnek. Így a korábban írt nem javasolt módszerrel, erre az esetre azt javasolnám, hogy a veszélyei ellenére végrehajtható, de készüljenek fel, hogy ha az ajtót nem tudják nyitni, próbálják az ellenkező oldalit.

Olyan esetben, amikor valaki nem tud úszni, akkor is másszon ki, amilyen gyorsan tud, kiabáljon segítségért. De maradjon az autó mellett és fogja azt. Így amíg az a felszínen van (1 perc) ő sem süllyed el. Illetve amikor elmerül az autó, próbálja meg lábbal „követni”, mivel a legtöbb vizünk pár méter mély, elképzelhető, hogy ha rá áll a tetejére, akkor a feje már kint lesz a vízből (ha az autó magassága plusz az ő test magassága nagyobb, mint a víz mélység). MINDEN ESETBEN KÉSZÜLJÜNK MÁR AZ AUTÓBAN AZ ÚSZÁSRA, AMIT CSAK LEHET, VEGYÜNK LE!

Legfontosabb a kabát, cipő, és aztán fentről, lefele amit lehet, MÉG TÉLEN IS!(A vizes ruha nem csak akadályoz az úszásban, de hidegben még jobban hűt, mintha „meztelen lennénk”)

Kövessen minket a Facebookon is!