November 23. szombat, Kelemen, Klementina
Hírek, események 2008. június 17. 15:06

Kecskemét város elképzelései

Kecskemét város elképzelései
Az elnöklő Király József röviden ismertette a fórum napirendi pontjait, melyek a következők voltak: Kecskemét város elképzelései az alábbiakkal kapcsolatban: - Rákóczi út átalakítása, - Vasútkert hasznosítása, - a KTE pályán létesítendő bevásárlóközpont munkái,- a Városi Mozi épületének további sorsa, - Csabay Géza krt. folytatása. Elmondta, hogy erre a fórumra többek között azért került sor, mert szükség van arra, hogy ha városunkat fejlesztjük, átalakítjuk, az ott élők szinte együtt munkálkodhassanak a városrész arculatának új kialakításában. Ez nemcsak a terveket készítő szakembereknek és a politikusoknak fontos, hanem az ott élőknek is, akik használják, tartalommal töltik meg ezeket az új funkciókat. Az ilyen párbeszédekkel tudjuk teljessé és még elfogadhatóbbá tenni a változtatásokat.
Ezt követően átadta a szót Dr. Iványosi-Szabó András alpolgármester úrnak. Alpolgármester úr beszámolt arról, hogy az érintett területek tervezés alatt állnak. Jelenleg nem állnak rendelkezésre kész tervek, így csak arról tud beszélni, ami az integrált városfejlesztési stratégiában is benne foglaltatik. A Rákóczi út korábbi egyoldali közlekedési elképzelését a civil szervezetek nem támogatták, éppen ezért a kétszer egysávos közlekedés megtartása mellett adtak megbízást a tervezőnek. Mivel a Főutca pályázatban kiemelten szerepel, hogy közösségi tereket kell létrehozni, ami a mostani megoldásban már a Rákóczi úton már nem elképzelhető, ezért a Vasútparkkal kiegészítve folynak a tervezési munkálatok. A Magnum Hungária Kft.-vel, a KTE pálya beruházójával még nem zárultak le azon tárgyalások, melyek a közlekedés, illetve közműfejlesztési elképzeléseket tartalmazták. A Közlekedéstudományi Intézet felmérései azt erősítették meg, hogy a térségben megnő a forgalom. Így elkerülhetetlen lesz, hogy a megnőtt forgalmat a Nagykőrösi utca, valamint a Bem utca bevonásával csillapítsák. A Városi Mozinak sajnos nem találtak megfelelő funkciót, így ott csak állagmegóvási munkákat végeztettek el. Az épület hasznosítására továbbra is várnak befektetőt, vagy újabb pályázati lehetőségeket. A lakosság részéről az első hozzászóló azt kérte a városvezetéstől, hogy a város határaiban lévő körforgalmi csomópontokat tartsák megfelelően karban és javasolta, hogy azok közepébe sárgabarackfákat, mint kecskeméti szimbólumot helyezzenek el. Dr. Brúszel László, mint belvárosi lakos kérte, hogy a Rákóczi úthoz alapvetően ne nyúljanak hozzá, maradjon így, és csak a szükséges faleváltások történjenek meg, valamint hozzák rendbe az utcaburkolatokat. Külön felhívta figyelmet a Nagykőrösi utca rendbetételére is, valamint arra, hogy az egész térségre és ne csak egy-két kiemelt objektumra kiterjedően foglalkozzanak a revitalizációval. Véleménye szerint rengeteg bevásárlóközpont építése és tervezése van folyamatban Kecskeméten, így beszélt az Izsáki úton mintegy 5 db bevásárlóközpontról. Számára is kérdés, hogy a KTE pályán létesítendő bevásárlóközpont megél-e, illetve a beruházó által felvállalt sportolási lehetőséget át lehet-e „nyomni” a Vasútparkra. A Városi Mozi helyreállításával kapcsolatban megjegyezte, hogy ha a strandberuházásokra milliárdokat lehet költeni, akkor a moziépület helyreállítására is áldozhatna többet a város. A következő hozzászóló, Bercsényi utcai lakos elmondta, hogy annyira zsúfoltak az utcák gépkocsikkal, hogy több esetben saját garázsából nem tudott kiállni. A vasútparkot szerinte így kellene hagyni, de azt rendszeresen tisztítani kellene, a növényeket pedig karbantartani. A következő hozzászóló szerint a Vasútparkban a szoborparkot és a múzeumot meg kell tartani, a mozira pedig ötletpályázatot lehetne kiírni. Személy szerint az a véleménye, hogy a magánkézben lévő különböző gyűjtemények kezeléséhez a város több támogatást nyújthatna. A következő hozzászóló a BMX-esekre és gördeszkásokra panaszkodott, hogy a város főterét és a különböző közterületeket úgy használják, hogy azzal veszélyeztetik a sétálókat és a játszó kisgyerekeket. A kutyafuttatás sincs megoldva Kecskeméten, mert számtalan esetben a parkokban szabadjára engedik a jószágokat, sőt a gazdák a kutyapiszkot sem takarítják el. Reméli, hogy az átalakított állomásparkban is megszűnik a kutyasétáltatás. A következő hozzászóló a Rákóczi úti fákért aggódott, véleménye szerint nem szabad kivágni őket, és ugyanígy nyilatkozott a KTE pálya fáiról is. A Vasútkerttel kapcsolatban megemlítette, hogy csak egy olyan felújításra gondol, amelyben a beteg és hibás fákat lecserélik. Falu György, a Városrendezési és Városüzemeltetési Bizottság elnöke szerint nagy probléma, hogy a bevásárlóközpontoknál csak a parkoláshoz szükséges hely biztosítása van csak előírva, az odavezető utakról a törvény nem rendelkezik. A város most készítteti egész területére a közlekedési hatástanulmányt. Megjegyezte, hogy a Magnum Hungária Kft. csak egy csomópontot említ folyamatosan, és nem kívánja komplexen kezelni a bevásárlóközpont által okozott nagy forgalmat. A kétszer egysávos Rákóczi úti megoldásra a Közlekedéstudományi Intézet azt nyilatkozta, hogy a bevásárlóközpont miatt az út bedugulhat. A Rákóczi út és a Vasútpark átalakításával az elmúlt időszakban folyamatosan foglalkozott a város vezetése. A következő hozzászóló, Bethlen körúti lakos szerint a Rákóczi út kétszer kétsávos maradjon, mivel így is reggelente és délutánonként forgalmi dugók keletkeznek. Kérdésére, hogy a Víztoronyig rendezve lesz-e a KTE pálya területe, igenlő választ kapott a megjelent illetékesektől. Ő is jelezte, hogy a körúti forgalom miatt a kapubehajtójukból sokszor nem tudnak kiállni. Boros Pál építész elmondta, hogy a KTE pályán létesítendő bevásárlóközpont alatt lesznek elhelyezve a parkolók. Jelenleg azonban még nem tisztázott, hogy az onnan kijövő autók hogyan kapcsolódnak rá a körút forgalmára. Véleménye szerint erre a funkcióra nem lett volna szabad eladni ezt a területet. A Vasútkert tervezése az ő kezében van, és a kerti utak vezetése illetve burkolata úgy lesz megoldva, hogy az alkalmas legyen kocogásra is. Egy városközponti lakos, aki egyben építész is, nyilatkozatában üdvözölte, hogy az egyoldali közlekedés gondolatát elvetette a város. Javasolta, hogy a középső fasornak csak a felújítására kerüljön sor. Kérdése volt, hogy a bevásárlóközpont előtt építendő körforgalomnál számoltak-e a Hunyadi városi összekötéssel. Feltette a kérdést, hogy miért kell ennyi bevásárlóközpontot építeni Kecskeméten, miközben sajnálja a kis helyi boltokat, melyet teljesen tönkremennek. Ő is kiemelte, hogy nemcsak a fő közlekedési utakat kellene fejleszteni, hanem a rácsatlakozó többi utca állapotán is változtatni kellene. Kérdése volt a városvezetés felé, hogy foglalkoztat-e a város közlekedési mérnököt. A válasz szerint ez folyamatban van. Javasolt, hogy a város vásárolja vissza a KTE pálya területét a befektetőktől, és újra sportpályaként, zöldfelületként hasznosítsa azt. (Ezen javaslatát viharos taps kísérte.) A következő hozzászóló megkérdezte, miért helyezték át a 4-es és 12-es buszjáratokat a felújítandó Rákóczi útra. Megjegyezte, hogy több olyan fát is ültetnek a városban, amelyek rendszeresen tetvesednek, és ezzel szennyezik környezetüket. Falu György véleménye szerint nem áll úgy a város, hogy vissza lehessen vásárolni a KTE pályát, valamint a város egész területére a közlekedésfejlesztés napirenden van, így ebben természetesen a kis utcák is benne szerepeltetnek. Dr. Iványosi-Szabó András elmondta, hogy a nagy csomópontok nem a város, hanem a Közútkezelő kezelésében vannak, így azok folyamatos karbantartása az ő feladatok. A Múzeumok, gyűjtemények elsősorban a megye kezében vannak, a magángyűjtemények segítése pedig pénz kérdése, amivel a város most szűkén van. Elmondta, hogy a Bozsó Gyűjtemény fejlesztésére a város most nyújtott be pályázatot. A Város Mozit pedig az Agora Program keretében próbálják „újraéleszteni”. A KTE pálya területét 2005-ben bevásárlóközpont részét eladták, ezzel kapcsolatban ő külön nyilatkozni nem kíván, visszavásárlására pedig nem lát reális esélyt. A Rákóczi út fáival kapcsolatban egy szakértői véleményre hívta fel a figyelmet, melyben az áll, hogy a fasor nagyon elöregedett, a vitalitási értéke alacsony, leváltása indokolt. Székelyné Kőrösi Ilona főmuzeológus, aki a Vasútkerti Katona József Múzeumban dolgozik, nagyon aggódott a kert jövőjéért. Elmondta, hogy a kert jelenleg nagyon rossz állapotban van, mert nem kezelik. A múzeumot bővíteni kellene, mert hiányoznak belőle a közösségi terek. Azt szeretné, ha egy közpark-kultúrpark létesülne a Vasútparkban. Boros Pál elmondta, hogy nem kell aggódni, mert a Vasútpark megtartja eredeti funkcióját és csak kisebb beavatkozást tervezett. A következő hozzászóló örült annak, hogy a városban mostanában sok új fát ültettek, és a Rákóczi úton ő is csak a szükséges öreg fák kivágását javasolja, amelyek helyére hasonló fák elültetésében gondolkodik. A következő hozzászóló, egy vendéglátó-ipari egység tulajdonosa elmondta, hogy a szüleitől kapott pénzen újította meg éttermét, és nagyon aggódik amiatt, hogy az új pláza teljesen visszaveti majd forgalmát. Mivel korábban ő is sportoló volt, felhívta a város vezetőinek a figyelmét arra, hogy a Bóbis Gyula Edzőterem nem felel meg a mai kor követelményeinek. Javasolta, hogy vásárolja vissza a város a KTE pályát és itt egy új, minden mai előírásnak megfelelő edzőtermet építsenek fel. A következő hozzászóló úgy látja, hogy ezek a fejlesztések nem kellően veszik figyelembe a gyalogosok és kerékpárosok hátrányos helyzetét. Véleménye szerint a városban nagyon kevés használható kerékpárút van és ezek sem biztosítják a folyamatos közlekedést. Dr. Iványosi-Szabó András elmondta, hogy a kerékpárutak tervezése és kivitelezése napirenden van, és a városi buszközlekedés átalakítására is javaslatokat tesznek majd. Székelyné Kőrösi Ilona megkérdezte, hogy igaz-e, hogy a Hírös-Park Kft. nagyrendezvények lebonyolítását tervezi a Vasútparkban. Boros Pál válaszában megnyugtatta, hogy a több ezres rendezvények megtartását ő sem javasolta, azonban a Borutca Főtérről történő jövőbeni kihelyezését a Vasútparkba sokan támogatnák. A több mint kétórás fórum végeztével Király József megállapodott a jelenlévő városvezetőkkel, hogy az elkészült tervek megismerésére lehetőség nyílik 2008. júliusának első felében a Városi Moziban, ahol folytatódhat a párbeszéd a város lakosaival. (Forrás: hiros.index.hu)

Kövessen minket a Facebookon is!