Július 28. vasárnap, Szabolcs
Hírek, események 2011. november 16. 07:51

Kérdezze orvosát!

Kérdezze orvosát!
Az utóbbi évtizedekben jelentősen változott az orvos-beteg viszony. Hiszen az írott és elektronikus média végtelen információt kínál érdeklődőnek az egészséggel, betegséggel, gyógymódokkal kapcsolatban. Ez az információhalmaz azonban, minőségét és hitelességét tekintve, nagyon széles skálán mozog. Az elképesztő butaságtól kezdve, a szakszerűnek tűnő, orvosi szakkifejezésekkel történő megtévesztésig. Sőt ennek orvos általi elkövetése sem ritka. Gyakori a betegtájékoztatásnak álcázott reklám is. - Sajnos a beteg könnyen megtéveszthető, mert nem rendelkezik elég tudással a betegségek biológiájáról, megjelenési formáiról, nem látja át azt a folyamatot, ahogyan a megszerzett ismeretek a szakirodalom, a tekintélyes szakmai szervezetek, a kiemelkedő orvosi iskolák útján beépülnek a gyakorlatba – nyilatkozta lapunknak dr. Németh Lajos belgyógyász, kardiológus.

 

- Nem tudja megítélni annak a veszélyét, hogy a téves, hibás forrásból szerzett információ alapján alkalmazott beavatkozásokkal (például lúgosítás, méregtelenítő kúra, felesleges vitaminkezelések), s a valóban hatékony kezelés elmaradásával, mekkora kárt okozhat magának.

- Általában hiteles forrásnak tekinthetjük az állami és szakmai szervezetek (magyarorszag.hu, oep.hu, antsz.hu), neves orvosegyetemek, társaságok által fenntartott honlapokat és némi fenntartással a betegszervezetek weboldalait. Az üzleti és kereskedelmi honlapok egészségügyi információ tartalma, szakmai hitelesség szempontjából, akár megtévesztő is lehet, ajánlásaik követése előtt megfelelő kontroll szükséges.

- Mik lehetnek a támpontok a website információ megítéléséhez? - Tanácsos megnézni, hogy ki tartja fenn a honlapot (respektálható szervezetről van-e szó), ki az oldal célközönsége, lehet-e érdekkonfliktus, ami befolyásolhatja az információt. Az orvosi bizonyítékok idővel változnak, ezért nem mellékes, hogy mikor frissítették utoljára a tartalmat. Nagyon lényeges, hogy a hivatkozások megfelelő forrásokra utalnak-e (laikus ezt általában nem tudja megítélni). A személyes jó tapasztalatra utalás lehet hasznos, de gyanús, ha nincs mellette utalás egzakt bizonyítékra. Kell, hogy legyen lehetőség a kommunikációra a honlap felelősével, s elvárható, hogy közölje korlátait és érdekkonfliktusait (például a reklámszerződésekre vonatkozóan).

Összefoglalva tehát tanácsos, hogy a beteg tájékozott legyen, de az információt ne a reklámok által manipuláltan, hanem ellenőrzött, hiteles forrásból szerezze be.

 

Dr. Németh Lajos

belgyógyász, kardiológus

Időpontkérés: 20/ 956-34-16

(Betegtájékoztatás a rászorulóknak

 a kecskeméti Wojtyla Házban

 ingyenes)

Kövessen minket a Facebookon is!