Július 28. vasárnap, Szabolcs
Hírek, események 2012. március 6. 11:14 | Szerző/forrás: Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány küzd a gyerekek felnöttéválásáért

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány küzd a gyerekek felnöttéválásáért
A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány kiemelten közhasznú szervezet. Küzdünk azért, hogy az ENSZ definíciója szerinti gyermeki jogok minél teljesebben valósuljanak meg Magyarországon, és hogy a gyerekekkel kapcsolatba kerülő felnőttek minden esetben a gyerek mindenek felett való érdekét képviseljék. Missziónk: A gyerekeket meg kell hallgatni és a felnőtteket segíteni kell abban, hogy erre képesek legyenek. A Kék Vonal minden munkatársa és önkéntese azért dolgozik, hogy a gyerekek valódi odafigyelést, elfogadást, a bajban segítséget kapjanak. Hiszünk abban, hogy ehhez a legjobb út az együttműködés, mert minden felnőtt közös felelőssége, hogy a gyerekeknek jobb legyen. Törekszünk a széleskörű, gyors, ingyenes és anonim elérhetőségre, ehhez felhasználjuk a technika lehetőségeit: a telefont és az internetet.

Legfőbb értékeink: gyerekközpontúság, bizalom, felelősség, együttműködés

Fontosnak tartjuk, hogy hazánkban a gyerekek európai normáknak megfelelő színvonalon juthassanak segítséghez. Ennek érdekében 2008. június elsején, Európában elsőként, bevezettük a 116 111 és a 116 000 harmonizált európai hívószámokat.

A 116 111 a Kék Vonal Ifjúsági és Gyerektelefonnak a száma, a 116 000 pedig az Eltűnt Gyerekek Segélyvonalé. 2009 április 1-je óta a Safer Internet Plus Program keretében működtetjük a 116 111-es számon a Kék Vonal Internet Helpline-t is, azaz fogadjuk az internet biztonsággal kapcsolatban telefonálók kérdéseit, és segítjük azokat a fiatalokat, akiket rossz élmény ért az interneten.

Mindkét számunk ingyenesen, 24 órán át, az egész országból, minden hálózatból, anonim módon hívható.

A telefonügyeletet napközben önkéntesek, éjszaka pszichológus és szociális munkás végzettségű, részállású alkalmazottak látják el az alapítvány belső képzésének elvégzése után. Az ügyelők munkáját csoportos és egyéni esetmegbeszélés, szupervízió, rendszeres visszajelzés és továbbképzések támogatják. Célunk, hogy a gyerekek az év minden órájában megfelelő színvonalú segítséget, megértést, elfogadást kapjanak. Ezt szolgálja az ügyeletesek többlép-csős kiválasztási rendszere és az állandó szakmai kontroll és támogatás.

BÁCS-KISKUN MEGYEI RENDŐR-FŐKAPITÁNYSÁG BŰNMEGELŐZÉSI OSZTÁLY K E C S K E M É T 6000 Kecskemét, Batthyány u. 14., Postacím: 6001 Kecskemét, Pf.:302 Tel:76/513-300/30-27, BM: 33/30-27, Fax: 76/513-300/30-98 BM 33/30-98, e-mail: [email protected] Eltűnt Gyerekek Segélyvonala - Gyerek ne tűnjön el! (116 000)

A Kék Vonal Eltűnt Gyerekek Segélyvonala 2008 júniusa óta várja a 116 000-ás telefon-számon az eltűnt, szökésben lévő vagy szökést fontolgató gyerekek, fiatalok és az értük aggódó felnőttek hívásait. Vállaljuk az otthonról vagy intézetből eltűnt gyerek és gondozói közötti közvetítést, segítjük azt a folyamatot, hogy a gyerek biztonságos helyre kerül-jön. Ha lehet, támogatjuk a családba, otthonba való visszatérést, szükség esetén elősegítjük egy biztonságos lakóhely megtalálását. Határon átnyúló ügyekben kapcsolatot alakítunk ki más országok hatóságaival, civil szervezeteivel. Segítséget nyújtunk családon belüli elrablás eseteiben.

Missing Children Europe

A Kék Vonal alapító tagja a Missing Children Europe nevű föderációnak. A Missing Children Europe, egy olyan európai szövetség, amely eltűnt- és a szexuálisan kihasznált gyermekek érdekében jött létre. Ernyőszervezetként, 24 aktív civil szervezetet fed le 16 Európai Uniós tagállamban és Svájcban. Minden MCE tag helyi szinten foglalkozik eltűnt és/vagy szexuálisan kihasznált gyermekek eseteivel, veszélyhelyzetek megelőzésével, illetve áldozatok vagy családok támogatásával. 2007 óta a 116 000 hívószám az eltűnt gyermekek európai segélyvonala.

Az MCE az elmúlt években azon dolgozott, hogy a 116 000 segélyszámhoz kapcsolódó szolgáltatás egységesen magas színvonalon működjön minden tagországban. Ennek érdekében olyan kézikönyvet állított össze, ami rögzíti az alapvető elvárásokat, minőségi standardokat a szolgáltatással kapcsolatban, valamint az esetkezelésekhez hasznos esz-közöket ad mind a hívások bonyolítását, mind az esetkezelést tekintve, illetve iránymutatással szolgál a rendőrséggel illetve más európai partnerszervezetekkel történő együttműködéshez is. A Kék Vonal a kézikönyvet lefordította, így magyarul is elérhető az együttműködőink számára.

Kék Vonal Internet Helpline

Az Európai Unió Safer Internet Programjának célja az internet és online-technológiák használatának biztonságosabbá tétele, különösen a gyermekek számára, és a jogellenes, valamint káros tartalom elleni küzdelem hatékonyságának biztosítása.

A hazai konzorcium tagjai:

Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat: tudatosságnövelő központ, a program hazai koordinátora.

Puskás Tivadar Közalapítvány - Nemzeti Hálózatbiztonsági Központ: Biztonságos Internet hotline szolgáltatás működtetése, bejelentések feldolgozása, kezelése. (bejelentő oldal: www.biztonsagosinternet.hu)

A Kék Vonal Internet Helpline feladata az internetbiztonsággal kapcsolatos tanácsadás azoknak a gyereknek, akik valamilyen felzaklató élménnyel szembesültek az internet használat során, akiknek kérdésük van a biztonságos internet használattal kapcsolatban. Segítő beszélgetést nyújtunk a rossz élmények feldolgozását segítve, konkrét segítséget ajánlunk a problémák kezeléséhez. Kiemelt problématípusok: online zaklatás, bántalmazás- cyberbullying, személyes adatokkal való visszaélés, káros- illegális tartalmak, függőség, online kapcsolatok, online ismerkedés.

Szakember- Szakember Vonal és Kérdezd a Gyerekjogászt!

A gyerekek érdekeit közvetetten is szolgáljuk ingyenes jogsegéllyel (Kérdezd a gyerekjogászt!) és a velük foglalkozó szakembereknek kínált konzultációs lehetőséggel (Szakember – Szakember Vonal). A gyerekjogász munkacsoportunk a [email protected] e-mail címen válaszol a gyereki jogokat érintő kérdésekre. A szakember- szakember vonal elérhető telefonon keddenként 10és 14 óra között a 06 1 3020944 telefonszámon, illetve e-mailben: [email protected]

Gyerekközpontúság

A gyerekközpontúság egyfajta viszonyulás, ami meghatározza a segítő viszonyát a gyerekhez. A gyerekközpontú segítő ismeri és elfogadja a gyereki jogokat, szükségleteket, a gyerekekre jellemző sajátosságokat és pozitívan viszonyul ezekhez. Ez jelent egyfajta szemléletet is, melyből következik, hogy nem mehetünk el szó és tett nélkül a gyerekek fizikai, érzelmi bántalmazása, elhanyagolása, a szexuális visszaélések, a családon belüli vagy kortársak közötti erőszak mellett. Azért dolgozunk, hogy a gyerekekkel kapcsolatba kerülő felnőttek minden esetben a gyerek mindenek felett való érdekét képviseljék, és az ENSZ definíciója, illetve a hazai jogszabályok szerinti gyermeki jogok minél teljesebben valósuljanak meg. E célok mentén szívesen együttműködünk más szervezetekkel, és osztjuk meg tapasztalatainkat különböző szakterületeken dolgozó segítőkkel.

Intervenció

Amikor a beszélgetésekben az derül ki, hogy egy gyermek veszélyhelyzetben van, a Kék Vonal feladata és felelőssége tájékoztatni a segítséget kérőt arról, hogy hol kap adekvát segítséget, illetve hogy a Kék Vonal hogyan tud konkrét külső segítséget szervezni – azaz intervenciót bonyolítani- a hívó számára.

Milyen esetekben indokolt az intervenció?

  • Minden olyan esetben, ha a gyerek - fiatal ezt tőlünk kéri, és kérése indokolt,
  • ha fizikai, szexuális, érzelmi bántalmazás, visszaélés vagy elhanyagolás zajlik,
  • családon belüli erőszak esetében
  • ha bármely más okból veszélyben van a hívó (pl. öngyilkossági veszély, szökés, terhesség)
  • ha a gyerek legfőbb érdeke sérül.

 

Veszélyhelyzeti kategóriáink: kortárs durvaság, elhanyagolás, erőszak a családban, büntetendő tett, érzelmi visszaélés, fizikai bántalmazás, öngyilkosság, szexuális visszaélés, szökés- csellengés, terhesség

Az ügyeletes veszélyhelyzet esetén a problémának megfelelő, a hívónak elérhető segítő helyet keres, és átbeszéli a gyerekkel vagy hozzánk forduló felnőttel, hogy hogyan tudja azt a szolgáltatást igénybe venni. Ez a segítő hely gyakran egy rendelőintézet, nevelési tanácsadó, tinédzser ambulancia, családsegítő vagy gyermekjóléti szolgálat, de előfordul az is, hogy más, személyes segítséget is nyújtó illetve valamilyen témára specializálódott civil segítő szervezethez irányítjuk a telefonálót.

Ha a gyerek helyzetéből, életkorából, a probléma súlyából – jellegéből adódóan nem tud önállóan segítséget kérni, akkor ez a fajta tájékoztatás és konzultáció nem elegendő, szükség lehet közvetlen beavatkozása, intervencióra. Ez akkor valósul meg, ha a hívó az ügyelő segítségével mérlegelve helyzetét, úgy dönt, lemond vagy részlegesen lemond anonimitásáról, hogy konkrét külső segítséget szervezhessünk számára. Ha a hívó elfogadja, felvesszük a kapcsolatot a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjaival. Leggyakrabban hívó lakhelye szerint illetékes gyerekjóléti szolgálatot értesítjük először, és az ott dolgozókkal gondoljuk végig a gyermek legfőbb érdeke által diktált következő lépéseket. Szükség esetén a rendőrséggel is felveszik a Kék Vonal munkatársai a kapcsolatot.

Akut életveszély esetén a Kék Vonal ügyeletese a mentőket, rendőrséget értesíti.

További információ: www.kek-vonal.hu

Elérhetőségek: [email protected], 06 1 354 10 29

Kövessen minket a Facebookon is!