Július 29. hétfő, Flóra, Márta
Hírek, események 2012. március 29. 15:46

Fogyasztóbarát Vállalkozás Program a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál

Magyarország IV. középtávú fogyasztóvédelmi politikájának megvalósítására irányuló, 2014- ig szóló feladatterv végrehajtásához szükséges kormányzati intézkedésekről szóló 1011/2012. (I. 23.) Korm. határozat követelményként fogalmazta meg, hogy a hatósági jogalkalmazás tekintetében a jogkövető magatartást preventív és alternatív eszközökkel is elő kell mozdítani, ezért elrendelte a vállalkozásokra vonatkozó fogyasztóbarát embléma feltételrendszerének kidolgozását és bevezetését. A feladat megvalósítása érdekében alakította ki a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a „Fogyasztóbarát” Tanúsítási Rendszert, amelynek elnyerésére a mai napon pályázatot ír ki.

A fogyasztóvédelem állami szereplőitől a fogyasztók elvárják nem csupán a jogszabályi

rendelkezéseket megsértőkkel szembeni hatékony és következetes fellépést, hanem abban

is segítséget várnak, hogy a jogsértők mellett azokra a vállalkozásokra is felhívják a

figyelmet, amelyek tevékenységüket a hatályos előírásoknak megfelelően végzik, és

amelyek – egyéb, fogyasztóvédelmi szempontból fontosnak ítélt kritériumok alapján –

méltóak a fogyasztók bizalmára.

Az NFH 2011 márciusa óta azoknak a vállalkozásoknak, amelyek a hatósági ellenőrzések

alapján mindenben megfeleltek az ellenőrzött jogszabályi rendelkezéseknek, igazolást ad a

jogkövető magatartás tényéről, illetve a cég felkerül az NFH honlapján hozzáférhető pozitív

listára. A hatóság mindehhez képest a 2011 nyarán lebonyolított Fogyasztóvédelmi

Konzultáció keretében feltett kérdésekre beérkező fogyasztói válaszok alapján további

alternatív eszközök alkalmazására kapott felhatalmazást, amelyet a Kormány idézett

határozatában is nevesített.

A „Fogyasztóbarát” Tanúsítási Rendszer célja, hogy

- a vállalkozások közül kiemelje és a fogyasztók figyelmébe ajánlja a jogkövető

magatartáson túli eszközökkel a fogyasztók bizalmát és elégedettségét növelő és

fenntartó cégeket,

- a megfogalmazott kritériumok nyilvánosságra hozatalán és az eredmények

kihirdetésén keresztül növelje a fogyasztói tudatosságot és a fogyasztói kultúrát,

valamint - ösztönözze a vállalkozásokat a fogyasztók bizalmát és elégedettségét fokozó

tevékenység végzésére, innovatív ötletek és megoldások kidolgozására, a fogyasztói

kultúra és tájékozottság növelésére.

A minősítés odaítélése pályázati rendszerben működik, a sikeresnek minősített

vállalkozás jogosultságot szerez a „Fogyasztóbarát” védjegy viselésére.

Az odaítélés minimumfeltétele a jogszabályi kötelezettségek maradéktalan betartása és az,

hogy a vállalkozás korábbi tevékenysége során sem sértett jogszabályi rendelkezéseket.

A pályázatban részt vehet valamennyi kiskereskedelmi és vendéglátó tevékenységet

végző vállalkozás, amely megfelel a pályázati feltételeknek, és ezeket a pályázati

dokumentációban igazolta. Megfelelő érdeklődés esetén a pályázat a későbbiekben más

ágazatokra is kiterjeszthető lesz.

Pályázni az alábbi főtémakörökben lehet:

- fogyasztóbarát ügyfélszolgálat – ahol pályázó olyan ügyfélszolgálati rendszert

működtet, amely alkalmas a fogyasztói reklamációk gyors, hatékony és jogszerű

elintézésére;

- fogyasztói tudatosságot ösztönzőtájékoztató rendszer – amelyben a pályázó

kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy a termékek értékesítésével, illetve a szolgáltatás

igénybe vételével kapcsolatos valamennyi információ a lehető leghatékonyabb és

legegyszerűbb módon eljusson a fogyasztókhoz;

- hazai elkötelezettségűvállalkozás – amely esetben a vállalkozás az átlagostól

nagyobb arányban forgalmaz magyar termékeket, előnyben részesíti a hazai

termelőket és beszállítókat, árukínálatában pedig elsősorban az ár-érték arányban is

elérhető, minőségi termékeket helyezi előtérbe;

- a kiemelt figyelmet igénylőfogyasztók védelmét és segítését szolgáló

rendszerek – amelyek a nehezebben tájékozódó, főként idős emberek információhoz

való jutását, a fiatalkorúak kiszolgálásának korlátaira vonatkozó előírások betartását,

vagy a mozgáskorlátozottak közlekedését, az árukhoz és a szolgáltatásokhoz való

hozzájutását segítik elő;

- fenntartható fogyasztás, társadalmi felelősségvállalás – ahol a vállalkozás sokat

tesz azért, hogy tevékenysége az értékesítési szempontokon túlmutató céloknak is

megfeleljen.

A felsorolt pályázati lehetőségek nem jelentenek kizárólagosságot, a vállalkozások

egyéb olyan innovatív megoldásokat, folyamatokat és eredményeket is bemutathatnak,

amelyekről úgy vélik, megfelelnek a fogyasztóbarát jelző használatára vonatkozó általános

kritériumoknak, azaz az alapvető, a fogyasztói elégedettséget, tudatosságot és/vagy kultúrát

növelő célkitűzéseknek.

Pályázni nem csak már hosszabb ideje működtetett rendszerek bemutatásával lehet,

hanem a pályázatban való sikeres részvétel érdekében bevezetni kívánt új elképzelésekkel

is, ez esetben azonban a pályázó vállalja az elbírálás idejére már folyamatba helyezett

rendszerek működésének kiemelt és többszöri hatósági kontrollját.

A pályázat benyújtásának határideje: 2012. május 31.

Az elbírálás eredményeképpen a díjak odaítélésének első időpontja: 2012. szeptember

A pályázat benyújtása nem jár díjfizetési kötelezettséggel.

A pályázati felhívás teljes anyaga letölthető az NFH honlapjáról.

Az idei évtől kezdődően a pályázatot a hatóság egy évben egy alkalommal írja ki, az odaítélt

minősítést a vállalkozás 2 évig viselheti

Jogszabálysértés, illetőleg a pályázatban megfogalmazottakkal ellentétes tevékenység

esetén a tanúsítás visszavonható.

Kövessen minket a Facebookon is!