Fogyasztóbarát Vállalkozás Program a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál
A fogyasztóvédelem állami szereplőitől a fogyasztók elvárják nem csupán a jogszabályi
rendelkezéseket megsértőkkel szembeni hatékony és következetes fellépést, hanem abban
is segítséget várnak, hogy a jogsértők mellett azokra a vállalkozásokra is felhívják a
figyelmet, amelyek tevékenységüket a hatályos előírásoknak megfelelően végzik, és
amelyek – egyéb, fogyasztóvédelmi szempontból fontosnak ítélt kritériumok alapján –
méltóak a fogyasztók bizalmára.
Az NFH 2011 márciusa óta azoknak a vállalkozásoknak, amelyek a hatósági ellenőrzések
alapján mindenben megfeleltek az ellenőrzött jogszabályi rendelkezéseknek, igazolást ad a
jogkövető magatartás tényéről, illetve a cég felkerül az NFH honlapján hozzáférhető pozitív
listára. A hatóság mindehhez képest a 2011 nyarán lebonyolított Fogyasztóvédelmi
Konzultáció keretében feltett kérdésekre beérkező fogyasztói válaszok alapján további
alternatív eszközök alkalmazására kapott felhatalmazást, amelyet a Kormány idézett
határozatában is nevesített.
A „Fogyasztóbarát” Tanúsítási Rendszer célja, hogy
- a vállalkozások közül kiemelje és a fogyasztók figyelmébe ajánlja a jogkövető
magatartáson túli eszközökkel a fogyasztók bizalmát és elégedettségét növelő és
fenntartó cégeket,
- a megfogalmazott kritériumok nyilvánosságra hozatalán és az eredmények
kihirdetésén keresztül növelje a fogyasztói tudatosságot és a fogyasztói kultúrát,
valamint - ösztönözze a vállalkozásokat a fogyasztók bizalmát és elégedettségét fokozó
tevékenység végzésére, innovatív ötletek és megoldások kidolgozására, a fogyasztói
kultúra és tájékozottság növelésére.
A minősítés odaítélése pályázati rendszerben működik, a sikeresnek minősített
vállalkozás jogosultságot szerez a „Fogyasztóbarát” védjegy viselésére.
Az odaítélés minimumfeltétele a jogszabályi kötelezettségek maradéktalan betartása és az,
hogy a vállalkozás korábbi tevékenysége során sem sértett jogszabályi rendelkezéseket.
A pályázatban részt vehet valamennyi kiskereskedelmi és vendéglátó tevékenységet
végző vállalkozás, amely megfelel a pályázati feltételeknek, és ezeket a pályázati
dokumentációban igazolta. Megfelelő érdeklődés esetén a pályázat a későbbiekben más
ágazatokra is kiterjeszthető lesz.
Pályázni az alábbi főtémakörökben lehet:
- fogyasztóbarát ügyfélszolgálat – ahol pályázó olyan ügyfélszolgálati rendszert
működtet, amely alkalmas a fogyasztói reklamációk gyors, hatékony és jogszerű
elintézésére;
- fogyasztói tudatosságot ösztönzőtájékoztató rendszer – amelyben a pályázó
kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy a termékek értékesítésével, illetve a szolgáltatás
igénybe vételével kapcsolatos valamennyi információ a lehető leghatékonyabb és
legegyszerűbb módon eljusson a fogyasztókhoz;
- hazai elkötelezettségűvállalkozás – amely esetben a vállalkozás az átlagostól
nagyobb arányban forgalmaz magyar termékeket, előnyben részesíti a hazai
termelőket és beszállítókat, árukínálatában pedig elsősorban az ár-érték arányban is
elérhető, minőségi termékeket helyezi előtérbe;
- a kiemelt figyelmet igénylőfogyasztók védelmét és segítését szolgáló
rendszerek – amelyek a nehezebben tájékozódó, főként idős emberek információhoz
való jutását, a fiatalkorúak kiszolgálásának korlátaira vonatkozó előírások betartását,
vagy a mozgáskorlátozottak közlekedését, az árukhoz és a szolgáltatásokhoz való
hozzájutását segítik elő;
- fenntartható fogyasztás, társadalmi felelősségvállalás – ahol a vállalkozás sokat
tesz azért, hogy tevékenysége az értékesítési szempontokon túlmutató céloknak is
megfeleljen.
A felsorolt pályázati lehetőségek nem jelentenek kizárólagosságot, a vállalkozások
egyéb olyan innovatív megoldásokat, folyamatokat és eredményeket is bemutathatnak,
amelyekről úgy vélik, megfelelnek a fogyasztóbarát jelző használatára vonatkozó általános
kritériumoknak, azaz az alapvető, a fogyasztói elégedettséget, tudatosságot és/vagy kultúrát
növelő célkitűzéseknek.
Pályázni nem csak már hosszabb ideje működtetett rendszerek bemutatásával lehet,
hanem a pályázatban való sikeres részvétel érdekében bevezetni kívánt új elképzelésekkel
is, ez esetben azonban a pályázó vállalja az elbírálás idejére már folyamatba helyezett
rendszerek működésének kiemelt és többszöri hatósági kontrollját.
A pályázat benyújtásának határideje: 2012. május 31.
Az elbírálás eredményeképpen a díjak odaítélésének első időpontja: 2012. szeptember
A pályázat benyújtása nem jár díjfizetési kötelezettséggel.
A pályázati felhívás teljes anyaga letölthető az NFH honlapjáról.
Az idei évtől kezdődően a pályázatot a hatóság egy évben egy alkalommal írja ki, az odaítélt
minősítést a vállalkozás 2 évig viselheti
Jogszabálysértés, illetőleg a pályázatban megfogalmazottakkal ellentétes tevékenység
esetén a tanúsítás visszavonható.