A hazai pálinkapiac egyik főszereplőjét állítják pellengérre
Hogyan kezdődött a kálváriájuk?
A múlt héten tájékoztattak, hogy a Fejér megyei élelmiszer-biztonsági szakemberek mintát vettek három tételünkből, ennek kapcsán jöttek el hozzánk a múlt héten illetve tegnap, amikor átmenetileg felfüggesztették az engedélyünket.
Hányféle pálinkát forgalmaznak?
16 -fajta Pajor Pálinkát készítünk, amit vásárolt étkezési gyümölcsből készítünk és a telephelyünkön főzünk. Továbbá multinacionális kereskedelmi láncok számára készítünk saját márkás termékeket. Így összesen 22 fajta pálinkát készítünk.
A mintavételre kiemelt tételek saját márkásak voltak?
Igen saját márkás termékek voltak és egyelőre egy bizonyos konkrét tételről volt szó.
Mit állapítottak meg a szakértők?
Azt állapították meg, hogy nem csak gyümölcsből származó pálinka volt az italokban. Ez a tétel a térségből vásárolt pálinkából készült, amibe egyelőre nem lehet tudni, hogy milyen oknál fogva kerülhetett nem gyümölcsből származó pálinka. Mi borpárlatra gondolunk, mert abból a szeszfőzdéből ahonnan ezt a tételt vásároltuk, finomszesszel, vagy ebből készült termékekkel nem foglalkoznak, nincs is engedélyük, csak borpárlatra és pálinkára. Ezért gondoljuk, hogy valószínűleg borpárlat kerülhetett bele. Ezért a nem megfelelő gyümölcstartalom volt itt a probléma, hiszen a szabályok szerint a szőlő az nem gyümölcs.
Ellenőrzik a vásárolt tételeket?
Nem tudjuk megvizsgálni, mert egy ilyen vizsgálat 150-160 ezer forintba kerül esetenként. Ráadásul két helyen végeznek ilyen vizsgálatot az országban. Az egyik hely az OBI (Országos Borminősítő Intézet) a másik a fővárosi vámlabor. A vásárolt pálinkánál ezért az a gyakorlat, hogy az eladó szabálykövető magatartásában kell megbízni. Ezt a kockázatot mi is éreztük, de egyrészt a piaci árverseny miatt nem lehetett a vizsgálat költségét felvállalni, ezért mi inkább abba az irányba fejlesztettünk, hogy a saját főzési kapacitásunkat növeljük, így hamarosan már nem fogunk rászorulni a vásárolt pálinkára.
Mekkora a piaci részesedésük?
A felmérések alapján a hazai pálinka piacán 14-18 százalékos piaci részesedést mutatnak ki velünk kapcsolatban, amivel ha nem is piacvezetőnek, de mindenképpen mérvadónak számítunk. A pálinka piacnál sokkal nagyobb volumenű szeszes ital piacon a részesedésünk 4-5 százalékos. Azt gondolom, hogy jelentős piaci szereplők vagyunk.
Figyelembe véve, hogy Kecskeméten és környékén számos jelentős szeszipari vállalat működik, milyen a konkurenciával a viszonyuk, igazából ki számít konkurensnek?
Igazából nagyon sok kisebb és nagyobb cég számít konkurensnek. Velük változó a viszonyunk, van akivel felületes, van akivel jó, de igazából rossz viszonyt nem ápolunk senkivel. Viszont szinte természetes, hogy egy ilyen jelentős piaci részesedés érdekes lehet bárkinek. Mindenki a piacról él, mindenki szeretne nagyobb piacot, mindenki szeretne többet eladni, így azt nem lehet tudni pontosan, hogy a háttérben ki és hogyan munkálkodik azon, hogy egy ilyen jelentőségű ügy is ekkora publicitást kapjon, ráadásul úgy, hogy nagyon sok minden elferdítve jelenik meg a különböző tartalmakban.
Hány liter pálinkát készítettek 2011-ben?
Összesen 216000 liter pálinkát készítettünk.
Több éve csak szépet és jót lehet hallani a Pajor Pálinkáról, így az első médiaroham közben végiggondolta-e, hogy mekkora a káruk? (Közben a TV2 riportere hangosan közli a folyosón , hogy őt ide küldték, hogy vegyen fel egy anyagot…)
Ezt még nem tudom. 2007-ben vásároltuk a főzőberendezéseket, azóta építjük a Pajor Pálinka elismertségét, maga a cég 20 éves múltra tekint vissza. A vevőink amint tapasztalom, tisztában vannak azzal, hogy ez egy média hecckampány és jól reagáltak erre az egészre, természetesen kérték, hogy tegyünk közzé egy nyilatkozatot, amire a délután folyamán sor is került, hisznek bennünk, ismerik a pálinkáinkat, tudják, hogy jók a termékeink. Amit ma még nem látunk, az az, hogy a vevők, akik leveszik a polcról a pálinkánkat, rájuk miként hat ez a hecckampány.
Azért is tartom mélyütésnek ezt az egészet, mert a szakmában mindenki tudja, hogy a következő három hónap jelenti az év legforgalmasabb időszakát, amivel kapcsolatban az elmúlt nap eseményei kapcsán kétségeim vannak a sikerünket illetően. Azt már bizonyosan tudom, hogy a jövőben egy egészen más szerkezetű marketing tevékenységet kell folytatnunk.