Július 29. hétfő, Flóra, Márta
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Hírek, események
  • Egy fúró, egy fűnyíró és kész a sofőr nélküli autó? - Hibridhajtású, önjáró autókat terveznek kecskeméti mérnökhallgatók
Hírek, események 2015. április 3. 08:39

Egy fúró, egy fűnyíró és kész a sofőr nélküli autó? - Hibridhajtású, önjáró autókat terveznek kecskeméti mérnökhallgatók

A Bosch mérnökei szerint alig 15 év, és nem lesz szükség sofőrökre, jogosítványra, mert járműveink teljesen automatizáltak lesznek. Ilyen önjáró jármű – egy önjáró gokart – fejlesztése a cél, azon a tavaly indult és 3 éves versenysorozaton, amelynek második szezon-versenyét április 18-án rendezik a Budapest Papp László Sportarénában. A versenyben magyar mérnökhallgatókból verbuválódott 10 gokart építő csapat vesz részt. Hamarosan kiderül, hogy melyik csapatban nagyobb az innovációs faktor, kinek megy jobban a csapatmunka és ki bírja tovább a hónapokig tartó felkészülést és az ezzel járó álmatlan éjszakákat.

Méltán váltak híressé a Bosch motivációs és konstrukciós versenyei, hiszen évről-évre izgalmas kihívásokat kínálnak a hallgatóknak és emellett bemutatják a mérnöki szakma gyakorlatorientált képzési módját.

A kecskeméti egyetemisták által alkotott GAMF KARTsenior csapatából érződik a rutin, hiszen már tavaly is versenyeztek. A csapat ezúttal egy önindítót és két, az akkumulátoros fűnyíróban használt motort kapott a Boschtól. Ezeket és a gokart gyári benzinmotorját felhasználva kell egy hibrid hajtást megvalósítaniuk. Egy akkumulátoros fúrógép is a csomag része volt, ebből pedig olyan önindítót kell tervezni és építeni, ami alkalmas a gokart benzinmotorjának indításához. Ezen kívül radarral és kamerával kell ellátni a gokartot, ezek segítségével megvalósítva a sávtartás, az adaptív sebességtartó automatika és a vészfékezés funkciókat.  Már nem is foglalkoznak mással, mint a funkciók, szoftverek kihegyezésével, a teszteléssel, hogy az áprilisi megmérettetésen minden a helyén legyen.

Sztahora Dániel, csapattag elmondta, hogy a folyamatos ötletelés, a csapatban uralkodó családi hangulat, és egy ilyen kihívás a szakmai karrierjük elején nagyon szerethető számukra. A járműtechnikai tanszék hallgatói mára már szinte testvérként tekintenek egymásra. Tavaly elsajátították a csapatban gondolkodás tudományát, ők voltak a leggyorsabbak, idén már „csak” a többi versenyszámban kell nyerniük, legalábbis a mottójuk alapján: „Fejlesztésünk az erősségünk, fejlődésünk az előnyünk.”

A csapat még mindig úgy véli, hogy a Bosch magasra tette a mércét, hiszen három év alatt önjáró gépet kell a rajtvonalhoz állítani. A tempó a finisben megfeszített, a csapattagok közül reggel nyolc és éjfél között mindig van valaki a műhelyben. Talán pont a kitartó munkának köszönhetően lesznek a kecskeméti hallgatók az automata járművek fejlesztésének úttörői.

Április 18-án mindenkit szeretetettel várnak a budapesti Papp László Sportarénába, és szívesen engednek majd betekintés a műhelytitkokba is.

Kövessen minket a Facebookon is!