Május 6. hétfő, Frida, Ivett
Hírek, események 2007. június 19. 17:47

Állampolgári Tanács az éghajlatváltozásról

Állampolgári Tanács az éghajlatváltozásról
Milyen hatással van az éghajlatváltozás ránk, hétköznapi emberekre? Hogyan küzdjünk meg a klímaváltozással együtt járó kihívásokkal? Mit tehetünk a saját életünkben és a közösségünkben az éghajlatváltozás megállításáért, káros hatásainak enyhítéséért?
Június 15-16-án, a Globfeszt2 keretében a Cromo Alapítvány, az Energia Klub és a Védegylet Állampolgári Tanácsot tartott a klímaváltozásról. A résztvevők megvitatták, hogy a hétköznapi ember hogyan vehet részt a klíma védelmében, mit tehet a saját környezetében egy élhetőbb világért, és hogyan sarkallhatja a hatóságokat, politikusokat felelős döntések meghozatalára. A szervezők az alábbi állásfoglalást fogják eljuttatni a döntéshozókhoz - többek között Fodor Gábor környezetvédelmi miniszterhez. ÁLLÁSFOGLALÁS Az Állampolgári Tanács témája: Milyen hatással van az éghajlatváltozás ránk, hétköznapi emberekre? Hogyan küzdjünk meg a klímaváltozással együtt járó kihívásokkal? Mit tehetünk a saját életünkben és a közösségünkben az éghajlatváltozás megállításáért, káros hatásainak enyhítéséért? Az Állampolgári Tanács által megvitatott kérdések: Az Állampolgári Tanács a vita során részletesen feltérképezte az éghajlatváltozás mindannyiunk egyéni életére vonatkozó, magyarországi, illetve globális hatásait és következményeit. A Tanács véleménye szerint az éghajlatváltozás a következő alapvető okokra vezethető vissza: • A természeti erőforrások felelőtlen és meggondolatlan felhasználása. • A fogyasztás-, pénz-, és gazdaságközpontú szemlélet túlsúlya, gazdasági érdekek dominanciája a döntési folyamatokban. • Az értékek válsága: az egyéni felelősségvállalás hiánya, rövid távú gondolkodás, a közösségek felbomlása. • Információhiány: a lakosság nem megfelelő tájékoztatása, környezeti nevelés hiánya. Az Állampolgári Tanács a fentiek áttekintése után a következő igényeket fogalmazza meg az éghajlatváltozás hatásainak csökkentése érdekében: 1. Az információnyújtás és az oktatás terén ˇ A környezetvédelmi szempontok jelenjenek meg a felsőoktatásban (pedagógusképzés, kommunikációs képzés). ˇ A gyakorló pedagógusok számára legyenek rendszeres, kötelező környezetvédelmi továbbképzések. ˇ A civil szervezetek rendszeresen jelenjenek meg az iskolai oktatásban (civil óra). ˇ Digitális környezetvédelmi csatorna jöhessen létre. ˇ Legyen kötelező az Erdei iskolák támogatása. ˇ Már az óvodától legyen az oktatás része a gyakorlati környezetvédelem (pl. takarékosság). ˇ Az ORTT és a Magyar Reklámszövetség felügyeleti munkája során tartassa be (legalább) az érvényes szabályokat. ˇ A reklámetikai kódexbe kerüljenek be a környezetvédelmi szempontok. ˇ A kereskedelmi csatornák is tegyék műsorpolitikájuk részévé (hivatalosan is) a környezetvédelmet ˇ A szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos információk részletesebb ismertetése (pl. mit, hová, hogyan), és a tévhitek eloszlatása (közszolgálati médiában, önkormányzatok közreműködésével). 2. A törvényhozás, jogalkotás terén ˇ Megújuló energiaforrások jogi szabályozása o Minősítő rendszer a megújuló energia előállításának teljes folyamatára o Nap-, szél-, földhő, biogáz beruházások támogatása o Lokális szintű energiatermelési és hulladékhasznosítási programok kialakítása és támogatása o Gyorsabb ütemterv a megújuló energia részarányának növelésére a teljes energiatermelésben o Megújuló energiaszektor adóztatásának átgondolása o Szelektív hulladékgyűjtés és feldolgozás elterjesztésének további ösztönzése, és a szelektálható hulladékok körének bővítése o Környezetvédelmi díjak alapítása a sikeres projektekre, és ezek publikálása, disszeminálása. ˇ Co2 kibocsátás csökkentése o Gépjárműadó átalakítása a környezetszennyezési súlyozás szempontjainak figyelembevételével o Szigorúbb építészeti szabványok, ugyanakkor az energiahatékony építészeti eljárások szabályozásának egyszerűsítése. ˇ Információ o Nyilvános információs adatbázis a környezetszennyezési adatokról. ˇ Reklám o Autóreklámokban a környezetszennyezési adatok kötelező feltüntetése. ˇ Vízgazdálkodás o Hosszú távú ivóvízgazdálkodás kidolgozása o Föld alatti vízkészlet-felhasználás hatékony technológiáinak ösztönzése. ˇ Államigazgatás o Működésének környezettudatos átalakítása, pl. szelektív hulladékgyűjtés, újrahasznosított papír, megújuló energiák használata. ˇ CO2-elnyelés o Erdősítési-ligetesítési programok támogatása o Új technológiák támogatása, pl. alga, föld alatti elhelyezés. ˇ Bírságok, alapok, adók o A támogatások finanszírozása környezetterhelési bírságokból is o Környezetterhelési alap létrehozása, célzott felhasználása, pl. nagyvállalatok különadója célzott felhasználással o A termékek fogyasztói árába környezetterhelési adó beépítése, differenciálása o Nemzetközi összefogás közös érdeket képviselő célokra, pl esőerdők védelme o A nem megújuló energiákra alapuló nagyberuházások (hosszú távú) állami támogatásának megvonása o Nemzetközi ország-örökbefogadási program létrehozása önfenntartó, környezetbarát komplex projektek megvalósítására, pl. erdőtelepítés-munkahelyteremtés Afrikában. 3. Közlekedés ˇ Közösségi közlekedés ˇ A tömegközlekedés és a P+R rendszer fejlesztése ˇ Dugódíj egyes városi szakaszokon: a befolyó pénz maradjon helyben ˇ Buszsávok kialakítása nemcsak a belvárosban, hanem az agglomeráció felé is ˇ „Klímabarát/közösségbarát munkahely” cím megalapítása olyan cégeknek, amelyek sokat tesznek pl. a kerékpáros közlekedésért, az optimalizált munkába járásért. ˇ Villamos- és trolibusz közlekedés fejlesztése: a villamosvonalakat (ahol lehet) nyílt pályássá kell alakítani, és ráengedni a többi tömegközlekedési eszközt is. ˇ „Egyvonalas bérlet” kipróbálása a városi közlekedésben ˇ „Zöld bérlet” kipróbálása: csak villamos üzemű, illetve környezetbarát üzemanyagú járműveken használható ˇ A közbeszerzések során előnyt élvezzenek a kerékpárszállításra alkalmas, illetve környezetbarát (pl. biogáz üzemű) járművek ˇ Tömegközlekedési áttekintő térkép a megállókban ˇ Az egyes agglomeráció-részek közötti közlekedési vonalak kialakítása (ne jöjjön be mindenki a központba) ˇ Átlátható, erős önkormányzati és civil kontrollal bíró parkolási cégek létrehozása, a befolyó pénzt a közösségi közlekedés fejlesztésére fordítsák ˇ 2-es Metró és a gödöllői HÉV összekapcsolása (a VEKE javaslata alapján) ˇ A városi- és az agglomerációs közlekedés teljes összehangolása ˇ Vasútfejlesztés o A jelenlegi vasútvonalak fejlesztése o A vasúti kamionszállítás feltételeinek javítása, könnyítése o A fő vasútvonalak fejlesztése: korszerű, gyors, nagy sebességű személyszállítás, környezetbarát vontatási módok. ˇ Kerékpárutak o A hálózat kiépítése o A régi kerékpárutak rendszeres karbantartása, biztonsági felülvizsgálata o Biciklitárolók létesítése a városban o Forgalomcsillapítás kerékpárutakkal: lakóövezetek kijelölése, város széli parkolóházak építése, innen kerékpárutak a belvárosba o Települések közötti kerékpárutak rendszerének fejlesztése. 4. Közösségfejlesztés ˇ Pozitív hangadók, „hatásközpontok” feltérképezése, képzés ˇ Civil szervezetek képzése: kommunikáció, lakossági kapcsolatok erősítése ˇ Részvételi demokrácián alapuló módszerek helyi szintű megvalósítása ˇ Közösségépítő rendezvények, ismerkedési lehetőségek (pl. utcafesztivál) ˇ Fórumok szakszerű levezetésének oktatása ˇ Fórumok szervezése önkormányzati-civil együttműködésben (önkormányzatok: témafelvetés, civilek: lebonyolítás) ˇ Civil munka és szórakozás összekötése (pl: faültetés) ˇ Családok terheinek enyhítése, családbarát munkahelyek, adókedvezmény ˇ Civilek tényfeltáró munkája, ehhez erős médiapartnerség. 5. Technológia ˇ Az egyszer használatos csomagoló anyagokra vonatkozó környezetvédelmi termékdíj drasztikusan (többszörösére) emelendő ˇ Legyen Magyarországnak Hulladék Stratégiája, amelyben kiemelt prioritásként szerepeljenek a következők: 1, Segítsék elő a hulladékmennyiség csökkentését (oktatással, termékdíjakkal, technológiaváltással) 2, Támogassuk a lebomló, vagy újrahasznosítható anyagok fejlesztését az Innovációs Alapból 3, Segítsük a helyi, azonnali hulladék újrahasznosítást, és adjunk a lakosságnak megfelelő (széles időskálán, nagy tömegben nyomtatott kiadványokkal) tájékoztatást a hulladékfajtákról, azok értékéről, gyűjtéséről. ˇ Legyenek regionális, helyi „zöld” inkubátorházak helyi önkormányzati és kamarai feladat- és jogkörben. ˇ Állíttassék fel egy „kiemelt zöld” technológiákat minősítő, a Magyar Szabadalmi Hivatal mellet működő kb. tíz fős akkreditációs tanács (ötven százalék MTA, és ötven százalék civil szakértő részvételével), akik kötelező állami hasznosításra kijelölhetnek arra érdemes innovációkat. ˇ Legyenek átdolgozva az építési szabványok és szabályok. Preferáljuk a vidéki ökologikus építést és szigorítsuk meg a városi épületek energetikai követelményértékeit. Biztosítsunk ehhez megfelelő lakossági támogatást. ˇ Népszerűsítsük (támogatással készített tömegtájékoztató eszközökkel) a honos növényzet egyensúlyi növelését, a városok zöld, párolgó élő felületének növelését, a minőségi, hosszú élettartamú termékeket, szolgáltatásokat, a javítást, a felújítást, a használtcikk kereskedelmet és a kölcsönzőket. 6. A civil szervezetek támogatása Jöjjön létre párbeszéd az államigazgatás és a civilek között azon klímavédelemmel kapcsolatos állami feladatok meghatározására, amelyet a civil szervezetek hatékonyabban végeznek, illetve végezhetnek. A fenti javaslatokat az Állampolgári Tanács tagjai együttesen fogalmazták meg, és tartalmával mindannyian egyetértenek. Budapest, 2007. június 16. Forrás: www.greenfo.hu

Kövessen minket a Facebookon is!