Műszaki rekord a kecskeméti csatornázás
Forgalomkorlátozás, rosszabbnál rosszabb utak, por, hangzavar – sokak szerint mindeddig ennyi jutott a kecskemétieknek abból a több milliárd forintos beruházásból, amelyet az ISPA program keretében városunk és néhány környékbeli település nyert el a folyékonyhulladék hálózat teljessé tételére. A kivitelezést pályázat útján az ország egyik legnagyobb mélyépítő cége, a Betonút Zrt. nyerte el. A beruházás területi igazgatójával, Tóth István Jánossal, valamint Korpai László főmérnökkel Kecskeméten, a cég Öntöző utcai projektirodáján beszélgettünk.
Májustól májusig
- Nem ez az első ilyen munkánk, de a kecskeméti beruházásnak van két specialitása is – mondja Korpai László - Az egyik, hogy ilyen nagyságrendű és összetételű szennyvízelvezetési munka ennyi idő alatt, ilyen gyorsasággal nem készült az országban. Mindezeket figyelembe véve, én úgy látom, békében, értő lakossági támogatással, együttműködéssel folytattuk a munkánkat. Persze vannak jogos (és nem jogos) kritikák, de azt hiszem ez elkerülhetetlen. Ezeket – minden esetben - az illetékes, a beruházás felügyeletét ellátó szervezet bírálja el. Mi a vezető mérnök szakmai szempontjait elfogadjuk.
- Néhány hónap alatt több mint 160 kilométer gerinccsatorna, 80 kilométer házi bekötővezeték és 30 kilométernél hosszabb nyomóvezeték épült a városban, - veszi át a szót Tóth István János. - Nem is szólva a kiegészítő egységekről, az energetikáról, gépészetről és az átemelő telepekről. A beruházás előkészítése, engedélyeztetése, pénzügyi előkészítése több éves folyamat volt. A kivitelezési munkákat 14 hónappal ezelőtt kezdtük el, azóta elkészült a teljes gravitációs csatorna-hálózat, és a kiegészítő műtárgyak építése is jól halad. Azt nézve, hogy naponta egy kilométernyi vezetéket helyeztünk a földbe, azt hiszem nem lebecsülendő teljesítmény. Szeptemberig az úthelyreállításokat is elvégezzük, az útkezelői szervezetek előírásainak figyelembevételével.
22 millió eurós számla
- Az idő is komoly tényező, de a minőségi elvárásoknak is meg kell felelni…
- Nagyon szigorú minőségbiztosítási rendszer szerint felügyelte a beruházást a megbízó – így az igazgató. - Az unió képviselője, a mérnök, csak úgy fogadja el a teljesítésigazolást, ha alaposan meggyőződött a minőségi kritériumok betartásáról (talajtömörség és geodéziai mérések, víztartási próba és ehhez hasonlók). Mindezt ráadásul a későbbi üzemeltető, a Bácsvíz Zrt. által végzett kamerázási munkákkal is ellenőrzi.
- Mennyibe kerül az egész csatornázás?
- A végszámla – tehát beruházás, az úthelyreállítással együtt – 22 millió eurót tesz ki. Az összeg egyötöde jut az utak rehabilitációjára…
- A Porta irodán gyakran panaszkodnak: úgy látják, hogy hosszú idő telik el az útfelbontás és a végleges helyreállítás között.
- A fizikának megvannak a sajátos törvényei. Mi igyekszünk minél előbb a földvisszatöltéseket szakszerűen elvégezni. Azonban, a tömörítést követően, szükség van egy konszolidációs időszakra, és ezután lehet az úthelyreállításokat elkezdeni. Ezen okból észlelhetik a lakók és a közlekedők, hogy hosszú idő telik el az útfelbontás és a végleges helyreállítás között.
Az előírások szerint
- Jó utat is szeretnénk. A sávos javításban nem nagyon hiszünk.
- A rehabilitáció az egyeztetett útvonalakon, az egyezség és a projekt előírásai szerint már megkezdődött – mondja Korpai László. - Az optimális az lenne, ha mindenhol olyan szilárd burkolatot kapna az út, ami teljes pályás szélességben megoldja a problémát. Technológiailag is a teljes felületi zárás a jó megoldás. A vállalkozási szerződésünk tartalma szerint azonban a csatornaépítési beruházásoknál az EU csak sávos helyreállítást fogad el, amennyiben ettől eltér akár a megrendelő, akár a vállalkozó, azt a beruházást ellenőrző felügyeleti szerv szankcionálhatja. Az önkormányzat szakemberei – az egyeztetési tárgyalásokon elhangzottak szerint - különböző megoldásokkal intézkednek a forrás megteremtésére, a teljes pályás aszfaltozások elvégzésére a csatornaépítést követően. Mi azonban, nem térhetünk el az EU-megbízástól.
- Tehát lesz olyan, hogy Önök rendbe teszik a csatornaépítés okozta sárüléseket, majd utána jön az önkormányzat és újra aszfaltozza az egészet?
- Ezeket a feladatokat, a munkák szervezését, ütemezését folyamatosan egyeztetjük a koordinációs bizottságban. Közismert, hogy a beruházás előkészítése során az EU a teljes pályás helyreállításokat nem fogadta el (csak sávosat), és a vállalkozási szerződésünk is ezt tartalmazza. Az önkormányzat által megbízott beruházás-felügyeleti cég kontrollálja a feladatokat. Eredetileg arról volt szó, hogy a három létesítmény - a csatornahálózat, a szennyvíztisztító-telep rekonstrukció és a komposztáló-telep - összességében, körülbelül tízmilliárd forintos nagyságrendű beruházás lesz. A számla-főösszeg most hétmilliárd körül áll. A maradék pénz azokat a feladatokat szolgálhatja majd, amelyek szükségesek ugyan, de nem lettek eddig konkrétan megpályáztatva. Ez lesz az úgynevezett „kis ISPA program”. A három különálló tendert ügyesen pályáztatta és a rendelkezésre álló kerettel jól gazdálkodott a város, ezért számos új fejlesztés indulhat majd – fejezte be gondolatait a főmérnök.