Pataki Ági a Wojtylában
A wojtylás sorsközösség tagjai számára már nem meglepő, ha egy híresség, egy népszerű celeb látogat el hozzájuk. Borzák Tibor újságíró szinte minden hónapban elvisz hozzájuk egy-egy jól ismert előadóművészt, tévést vagy más ismert közéleti személyt. Pénteken Pataki Ágival érkezett, akit a hazai közönség a hetvenes években a Fabulon termékcsalád arcaként ismert meg.
A beszélgetés során a most 68 éves ex-manöken szívesen elevenítette fel modell pályája kezdetét.
– A véletlennek köszönhető, hogy manöken lettem. Semmilyen adottságom nem volt hozzá, elég alacsony vagyok. Kislányként sosem vágytam arra, hogy királylány, modell vagy színésznő legyek. 18 évesen német-spanyol tolmácsként egy chilei magasrangú delegáció női tagjait kellett kísérgetnem, programokat szervezni számukra. Elvittem őket a Rotschild Szalonba, mely akkor a szocializmusban egy kapitalista kis szigetnek számított. Nagyon drága, exkluzív ruhákat árultak, elsősorban külföldieknek. A szalon vezetője, Klára megkért, hogy én is lépjek fel a divatbemutatójukon. Ezzel kezdődött minden – elevenítette fel emlékeit.
Pataki Ági majd két évtizeden át volt a Fabulon kozmetikai termékcsalád reklámarca.
– Akkoriban, a hatvanas évek végén, a hetvenes évek elején nem nagyon volt reklám. Amit hazánkban előállítottak, el is adták, nem volt szükség reklámokra. Nyugati hatás eredményezte az elterjedésüket. Újabb véletlen hozta, hogy a Fabulon arca lettem. Egy iparművészeti főiskolára járó diáklány rólam készített egy portrésorozatot a vizsgakiállításra, ott figyelt fel rám a Fabulon reklámfőnöke. Nem indult zökkenőmentesen a kapcsolatunk, de aztán minden rendeződött. Emlékszem, eleinte mindenki csak Fabulon Áginak hívott, kellett vagy tíz év a szakmában, mire ismét Pataki Ági lettem – árulta el az ex-manöken.
Pataki Ágiról egy óriás kép is készült, mely hosszú időn át Budapesten, a Kálvin téren, egy ház oldalán látszott. Erdély Miklós avantgarde művész készítette a képet mozaik darabokból az egyik fotójáról.
– Rajtam kívül talán senki nem mondhatja el, hogy „műemlékfelügyelet alatt” áll. Történt ugyanis, hogy később a ház faláról le kellett szedni a mozaikokat, mivel beépítették a mellette lévő üres telket. Nem a fotómon volt a hangsúly, hanem Erdély Miklós munkásságán. A mozaikokat műemlékké nyilvánították. A műemlékfelügyelet az egyenként leszedegetett mozaikokat elcsomagolta, és mai napig őrzi. Néhány éve csak a szememet be is mutatták egy fővárosi galériában – jegyezte meg.
Több évtized kihagyás után tavaly újra óriásplakáton láthatták a fővárosiak Pataki Ágit. A Kálvin tértől nem messze, az Astoriánál.
– Megkeresett a Helia-D, mely egykoron a Fabulon nagy konkurenciája volt, hogy az idősebb korosztálynak, az 50+-soknak ajánlott arckrémét reklámozzam. Nem akartam elvállalni, majd mégis elfogadtam a felkérést. 68 évesen újra kamera elé álltam.
Azzal kapcsolatban, hogy akkor vagy most könnyebb egy modellnek, Pataki Ági elmondta: kevesebben voltak, a piac zártabb volt, most sok a modell, de nyitott a piac, a világ. Így nem tudja eldönteni. Az viszont biztos, hogy neki akkoriban nem kellett fogyókúráznia, azt evett és ivott, amit csak akart.
Pataki Ági közel negyven éves koráig modellkedett, ami ma már elképzelhetetlen, utána azonban filmes szakmára váltott. Producer lett.
– Ez is a véletlennek köszönhető. Férjem filmproducer, akit megkeresett Rudolf Péter színművész az Üvegtigris forgatókönyvével. Abban az időben nem volt állami támogatás a filmhez, így nekünk kellett összeszedni rá a pénzt. A férjem és Rudolf Péter, aki ezzel a filmmel debütált első rendezőként, bennem, azaz ismertségemben bíztak. Össze is jött! – mesélte tovább karrierjének állomásait Pataki Ági.
Az elmúlt években számos filmen dolgozott, férjével közös produceri cégük van. Szeretik az első rendezős filmeket, a közelmúltban az Egy nap című filmmel a Cannes-i Filmfesztiválig jutottak, díjat is nyert a film, ami a szakmában komoly rang. Végül Pataki Ági elmondta, még nem tudni, lesz-e Üvegtigris 4, de beszélnek róla.