Öveges László a Wojtyla Házban
– Sok minden történik településünkön, de ezt az emberek nem feltétlenül így élik meg. Ráadásul a város hirtelen fejlődésével számtalan új feladat keletkezett – kezdte beszámolóját Öveges László, utalva arra, hogy „az életminőséget javító beruházás kevés”.
Az elmúlt öt év fejlesztései kapcsán elhangzott: az útberuházások összértéke elérte a 38 milliárd forintot, ebből 18 milliárdot az északi elkerülőre költöttek. Kecskeméten teljessé vált a körgyűrű, ami nincs messze a várostól, ezért gyorsan elérhető, de túl közel sem fekszik, így marad elég szabad terület a lakosok, vállalkozások számára. Mindemellett a déli iparterület szilárd útburkolattal történő ellátása is komoly összegeket emésztett fel. Összességében mintegy 60-70 milliárd forint fejlesztési forrás érkezett az előző ciklusban.
Az elmúlt időszak jelentős eredményei közé sorolta a főépítész az aluljárónál, illetve az Arborétumnál megvalósult körforgalmi csomópontot, előbbi esetében „a vízelvezetésen még gondolkodnunk kell”.
A jövővel kapcsolatban az előadó hangsúlyozta: – Változatlanul prioritás marad az útépítés, amit a lakosság is érzékelni fog. Fokozatosan haladunk befelé, hiszen a várost elkerülő körgyűrű, illetve az iparterületek már elkészültek. A belső övezetek sokkal inkább szem előtt vannak, és többen is járnak arrafelé.
Rövidesen újabb körforgalmi csomópont kialakítása veszi kezdetét, mégpedig a Nyíri út - Akadémia körút - Csabay Géza körút kereszteződésében. A beruházás – melyet egy új, háromszintes, mintegy 400 férőhelyes kórházi parkolóház fog kiegészíteni – várhatóan négy ütemben készül el, összköltsége pedig eléri a 800 millió forintot, melyhez a város több mint 200 millió forinttal járul hozzá.
Öveges László a közeljövő kiemelt projektjei közé sorolta az Arborétumtól az 5-ös főútig tartó szakasz kiépítését, továbbá a Hetényegyháza irányába épülő összekötő út megvalósítását, az Izsáki út négysávúsításával egyetemben. Az elsők tekintetében 2022 vége a kitűzött céldátum. Utóbbi tervezési szakaszba ért, kivitelezésére állami források igénybevételével kerülhet sor, azonban a részletek még nem teljesen tisztázottak. Cél, hogy a jelenlegi önkormányzati ciklus végére az Izsáki úton mindenütt 2x2 sávon közlekedhessenek az autósok.
A helyi tömegközlekedés várhatóan intermodális pályaudvar létrehozásával bővül, melyet városrészi alközpontok egészítenek ki, ezáltal idővel kiváltható lesz a Széchenyi téri buszállomás.
– Esetlegesen nem azért csúsznak a beruházások, mert nincsenek megfelelően előkészítve, hanem mert az építőipar jelenleg súlyos kapacitáshiánnyal küzd – tette hozzá a főépítész.
A Széchenyivárosban tapasztalható parkolási anomáliák vonatkozásában az előadó kifejtette, valóban kevés a parkolóhely a városrészben. Részint, mert sok garázsból üzlet lett, melyek újabb igényeket generálnak, másrészt örvendetes, hogy az itt élők is egyre több autót képesek fenntartani, akár kettőt egy családban. A szakemberek vizsgálják, miként lehetne még több parkolóhelyet kialakítani.
Végezetül a volt KTE-pálya sorsáról is szó esett. Mint kiderült, közelmúltban gazdát cserélt a terület, hazai befektetők tulajdonába került az ingatlan. A hasznosítási tervekről még nem érkezett hír.