November 24. vasárnap, Emma
Hírek, események 2022. július 26. 09:10 | Szerző/forrás: hiros.hu

Lesz intermodális csomópont Kecskeméten!

Lesz intermodális csomópont Kecskeméten!
Bár nem érkeztek meg az uniós pénzek, mégis lesz intermodális csomópont Kecskeméten. Ezt ma jelentette be Szemereyné Pataki Klaudia polgármester és Bányai Gábor kormánybiztos a Városházán tartott sajtótájékoztatójukon. Az eseményen elhangzott, a beruházást a kormány fogja támogatni.

Az elakadt vagy fejlesztésre váró nagyobb tervek megvalósításáról tartott ma (hétfő) sajtótájékoztatót a Városházán Szemereyné Pataki Klaudia polgármester és Bányai Gábor. A Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos, első beruházásként az intermodális csomópont kecskeméti kialakítását említette. Mint megtudtuk, a beruházás nem marad el. Bár az uniós pénzek nem érkeztek meg, az intermodális csomópont elkészülését a kormány támogatni fogja, az újratervezés jelenleg is zajlik.

-Ha nem avatkozik be a minisztérium és a kormányzat, akkor nem lehetne megvalósítani 2023. december 31-ig ezt a fejlesztést, mert a tervezésre nem lett volna elég a következő 18 hónap – mondta Bányai Gábor.

A Fejlesztési Koordinációs Bizottság arról döntött, hogy egy új fejlesztési program és más hasonló forrásokból lehet folytatni a beruházást. Amennyiben pedig megérkezik az uniós támogatás, akkor akár idén is lehet döntéseket hozni az intermodális csomóponttal kapcsolatban. A Mercedessel a kormány múlt héten kötött megállapodást arról, hogy a német autóipari vállalat is támogatni fogja a fejlesztést.

-A tervezés folyik. Nincs ezzel semmi gond. Annyi volt a meglepetés, hogy kiderült az ott élők nem igazán szeretnék a vasút fölött átívelő gyalogos átkelő megépítését, ezért át kellett az egészet tervezni. Van egy esély arra, hogy mind a városvezetés mind az ott élők tudnak egy olyan alkut kötni, amit a NIF fel tud vállalni - mondta a tájékoztatón Bányai Gábor.

A fejlesztési tárca Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosa szerint meg kell nyugtatni a városlakókat, hogy nincs ezzel gond, csak az idő kicsit másképp alakult, lassabban tervezték a tervezők, mint kellett volna.

-Ha ez így lesz, akkor 2023-ban, amikor a kiviteli terveket megkapja a város, az állam el tudja indítani a fejlesztést. Ez egy fontos üzenet, mindenki nyugodjon meg, egyszerűen csak arról van szó, hogy most állt össze az az akarat, amely a városban élőknek is megnyugtatására szolgál. Nem lehet olyat építeni, amit nem akarnak az itt élők - fogalmazott a sajtótájékoztatón Bányai Gábor.

A kormánybiztos hangsúlyozta, hogy akár egy teljes áttervezést is tudnak vállalni, amelyben a gyorsátjárási lehetőséget meg fogják oldani a két állomás között.

Bányai Gábor a következő kardinális kérdésként említett az Alföld csapadékvíz utánpótlásának kérdését. 

 

-A Homokhátság programból az északi két mintaterület, ami Kunszentmiklóstól Tiszaalpárig tart, az szinte része a város északkeleti részének. Ezek a fejlesztések jövőre el kell induljanak. Az Európai Unió újjáépítési alapjának van egy ilyen fejezete. Van sok-sok pénz, amely a klímaváltozásra adott válaszokat próbálja támogatni és előtérbe helyezni. Szerintem ritka nagy alkalom, hogy a Homokhátságot és a Dél-Alföld vízutánpótlását ennek keretében is finanszírozzuk - fogalmazott a kormánybiztos.

Bányai Gábor beszélt a Kecskeméten létrejövő energiaközösségről is. A kormánybiztos elmondta, a jogszabályok nem tiltják, hogy egy város, egy falu a vállalkozókkal, intézményekkel közösen létrehozzon energiaközösséget. Ahol pedig van egy megfelelő betáplálási terület, ott egy fotovoltaikus erőművet alakítsanak ki.

-Ez a 20 megawattos kapacitás egy jelentős fogyasztás kielégítéssel tud szolgálni a nappali időszakokban. A fejlesztést jogszabályváltozás miatt át kell dolgozni. Ez egy előremutató lépés hiszen a közösen megtermelt áramot a konzorciumi tagok mindegyike a saját fogyasztási helyén, a saját kvótája szerinti mennyiségig elhasználhatja.

A beruházás 3-5 év alatt visszahozza az árát.

Szemereyné Pataki Klaudia polgármester a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a város egy újabb nagyobb lépés előtt áll, miután július 21-én bejelentette a Mercedes, hogy egy 400 milliárdos beruházást hoz Kecskemétre. Ennek megfelelően pedig hosszú távú válaszokat kell adnia a városnak, hogy a megnövekedett ipari infrastruktúrát és a munkavállalói munkalehetőségeket, azt a több ezer munkahelyet, amely 2 év múlva rendelkezésre áll az itt és a régiókban élő lakosoknak, azt megfelelő módon ki tudjuk szolgálni.

– A forrásszerzés időszakában vagyunk, fejlesztésekkel, koncepciókkal egy nagyon tudatosan előkészített program mentén haladunk végig, nem kellett most újra terveznünk és átalakítanunk az összes fejlesztési dokumentumot, hanem azt, amit elkezdtünk 10 évvel ezelőtt, azon az úton továbbhaladva a következő 10 évnek az irányvonalait határozzuk meg. Ezekben a fő irányvonalak a közlekedés infrastruktúrájának a továbbfejlesztése, az energia kérdés köre, hogy hogyan lehet továbbra is megfelelő energiával és hatékony energiával ellátni a városi ipari és lakossági szolgálatát és a klímavédelmi kihívások, illetve a bennünket körbevevő klímavédelmi előírásoknak a teljesítése. Én szeretném arra is a hangsúlyt helyezni, hogy az itt élő lakosságnak egy olyan szolgáltatási struktúra kialakítása és továbbfejlesztése, ami az élhetőbb, életképes és vonzóváros képét biztosítsák továbbra is mindenki számára. Több döntési mechanizmus zajlik, több felületen történnek az egyeztetések. A gazdaság szereplőiből tudunk forrást bevonni ezekhez a fejlesztésekhez, de a legfőbb támaszunk a kormányzati oldal. Azt kell, hogy mondjam az elmúlt évek tapasztalataiból leszűrve, csekély mértékű az Európai Uniós forrás, tehát a gazdasági élet, a piaci szereplők és a kormányzati oldal az, aki itt a fejlesztéseknél leteszi az erőforrásokat - fogalmazott Szemereyné Pataki Klaudia.

Az intermodális csomóponttal kapcsolatban a polgármester hangsúlyozta, arra kell most koncentrálnunk, hogy a társadalmi egyeztetés alatt lévő kiviteli terveit lezárják, amelyekkel már át tudnak lépni a kivitelezés szakaszába.

– A közös döntést nagy állami szereplőkkel kell meghozni a közös döntést, a Volánnal, a MÁV-val, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-vel, a Magyar Közúttal, a Magyar Postával. Mindenkinek meg kell találnia a saját maga vagyoni, fejlesztési és üzemeltetési felelősségét. Minden mozaikkockának a helyére kell kerülnie, de az egyeztetés végén járunk– fogalmazott Szemereyné Pataki Klaudia.

 

 

 

 

Kövessen minket a Facebookon is!