Ingyen is csak jeggyel!
Hétfőtől, azaz március 1-től életbe lép a regisztrációs jegy. Ezt a Volán távolsági járatain és a vonaton kell kérniük azoknak, akik ingyen utazhatnak. A rendelet a hatévesnél kisebb gyerekeket, a 65 év felettieket, a menekülteket és a hadigondozási igazolvánnyal rendelkezőket érinti. A helyi autóbusz-járatokon nem kell regisztrációs jegyet váltani.
A regisztrációs jegyért fizetni nem kell. Bérlet formájában ezt megváltani nem lehet, hiszen azzal nem sikerülne elérni a célt, nevezetesen, hogy pontosan lássák: az ingyenes utazásra jogosultak milyen gyakorisággal, milyen járatokon és távolságokon veszik igénybe a szolgáltatást. Retúrjegyváltásra pedig úgy van lehetőség, ha külön-külön váltják meg az oda és a visszaútra. Az elővételi jegyváltás is lehetséges, ám ennek csak ott van jelentősége, ahol helyjegyre van szükség. A MÁV-nál lehetséges még az internetes és a telefonos jegyrendelés is akkor, ha pótjegyre, helyjegyre van szükség.
Alapesetben azonban a jegyet buszokon a gépkocsivezetőtől, vonaton pedig a kalauztól lehet kérni. Egyes helyeken – jellemzően nagyobb településeken – a pénztárakban is árusítják majd. Ezen kívül a MÁV forgalmasabb napokon mozgó jegyárusokat vet be, hogy ne kelljen sokáig sorban állni.
A regisztrációs jegyek meglétét ugyanúgy ellenőrzik, mint az egyéb jegyeket, bérleteket. Tehát az utasnak fel kell mutatnia azt az igazolványt, ami alapján jogosult az ingyenes utazásra.
Egyelőre még türelmi idő lesz, de július 1-től egységesen ötszáz forint bírságot kell fizetnie annak, aki ingyenes utasként nem vesz regisztárciós jegyet. Ennyi lesz a büntetés a buszon és a vonaton egyaránt.
Hunyady Szabolcs, a Kunság Volán Zrt. vezérigazgatója lapunknak elmondta: a társaságnak az átállás semmilyen plusz költséget nem okozott, ők ugyanis még a kilencvenes években olyan informatikai rendszert alakítottak ki, amely bármikor képes kiadni egy nullértékű jegyet, nincs szükség a gépek átállítására. Így a Kunság Volán járatain az utasok semmi különbséget nem vesznek majd észre. A nyugdíjas jegyén ugyanúgy szerepel majd minden adat, mint a többi utasén, ugyanúgy a gép adja ki, csak a forintnál szerepel a nulla.
A vezérigazgatótól megtudtuk azt is, hogy számításaik szerint a járataikon az utasok átlag 12 százaléka az ingyen utazó nyugdíjas. Vannak azonban olyan távolsági buszok, ahol ez az arány erőteljesen eltolódik: például a fürdővárosokat érintő járatokon, amelyeken jellemzően sok nyugdíjas utazik, vagy több az óvodáscsoport.
Országosan egyébként összesen mintegy harmincmillió forintba kerül a szolgáltatóknak a regisztrációs jegy bevezetése, és másfél-kétmilliárdba az éves üzemeltetés. Az új módszert ennek ellenére szükségesnek tartja a szaktárca, mert jelenleg tudhatatlan, hogy ténylegesen mennyi az ingyenes utas. Ezért a közlekedési vállalatok jelenleg normatív alapon kérhetik az államtól az ilyen utazások miatti bevételkiesést, ami idén országosan mintegy tízmilliárd forintot jelent.