Önkormányzati lakásrendelet módosítás várható
Kecskemét Megyei Jogú Város Közgyűlése következő ülésén tárgyalja az önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérletéről és elidegenítéséről szóló rendelet módosításáról készült előterjesztést.
Kecskemét Megyei Jogú Város Közgyűlése 2007. november 29-ei ülésén tárgyalja az önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérletéről és elidegenítéséről szóló 32/1999. (XII. 20.) sz. rendelet módosításáról készült előterjesztést.
A rendelet módosításával kapcsolatban a 1993. évi LXXVIII. törvény 79. § szerinti érdekképviseleti szervezetek véleményüket 2007. november 28-án 10.00 óráig beérkezőleg adhatják le a Polgármesteri Hivatal Vagyon- és Lakásgazdálkodási Csoportjánál.
Az alábbi kapcsolódó dokumentumban tanulmányozható a rendelet módosítás tervezete.
Rendelet-tervezet
Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének
...../2007. (....) rendelete
Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérletéről és elidegenítéséről szóló 32/1999. (XII. 20.) számú rendelet módosításáról
Kecskemét Megyei Jogú Város Közgyűlése a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. tv. (továbbiakban: Ltv.) 3. §-ában és 54.§ (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérletéről és elidegenítéséről szóló 32/1999. (XII. 20.) számú többször módosított rendeletét (továbbiakban: Rendelet) az alábbiak szerint módosítja:
1. §
A Rendelet 7.§ (1), 8.§ (2), 16.§ (1) és (8), 33.§ (6) bekezdésében a Lakásügyi Munkacsoport megnevezés helyébe a Polgármesteri Hivatal lakásügyekért felelős szervezeti egysége lép.
2. §
A Rendelet 15.§ (1) bekezdésében a Lakásgazdálkodási Osztály megnevezés helyébe a Polgármesteri Hivatal lakásügyekért felelős szervezeti egysége lép.
3. §
A Rendelet 34.§ (5) bekezdésében a Polgármesteri Hivatal Városstratégiai Iroda, Városfejlesztési és Közbeszerzési Osztály, Vagyon- és Lakásgazdálkodási Csoport megnevezés helyébe a Polgármesteri Hivatal lakásügyekért felelős szervezeti egysége lép.
4.§
A Rendelet 3.§-a az alábbi új (5) bekezdéssel egészül ki:
(5) Az önkormányzat tulajdonába kerülő lakások hasznosítási formájának kérdésében a Vagyon- és Lakásgazdálkodási Bizottság dönt.
5.§
A Rendelet 8.§ (3) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(3) A Vagyon- és Lakásgazdálkodási Bizottság rászorultság alapján több azonos eséllyel pályázó közül e rendelet 9-11. §-aiban foglaltak szerint választja ki a bérlőt.
6.§
A Rendelet 8/A.§ (3) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(3) A bérleti szerződés megkötésekor, a bérbeadás feltételeként 3 havi lakbérnek megfelelő összeg megfizetését köti ki a bérbeadó óvadékként. Az óvadék pontos összegét és funkcióját a bérleti szerződésben rögzíteni kell. Nem köthető ki óvadék fizetése:
a) szociális alapon bérbe adott lakások esetén,
b) Nyugdíjas Házi lakások esetén,
c) Szobabérlők Házában önkormányzati dolgozók esetén,
d) az önkormányzat által fenntartott intézmények dolgozóinak elhelyezésekor költségalapon bérbe adott bérlakások esetén.
7.§
A Rendelet 11.§ (1) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(1) A rászoruló személynek bérbe adható lakás nagysága a vele jogszerűen együtt költözők számától függően a következő:
a) 1-2 személy esetén 1 szoba
b) 3 személy esetén 1-2 szoba
c) 4 személy esetén 1,5-2 szoba
d) 5-6 személy esetén 2-2,5 szoba
e) 6 vagy ennél több személy esetén 3 szoba.
8.§
(1) A Rendelet 15.§ (2) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
A rászorultság fennállása esetén a bérlő kérésére a lakásbérleti szerződést újabb, legfeljebb 5 éves, határozott időtartamra több alkalommal is meg lehet hosszabbítani, ellenkező esetben a bérleti szerződés megszűnik és a bérlő cserelakás biztosítása nélkül a lakás elhagyására köteles.
(2) A Rendelet 15.§-a az alábbi új (3) bekezdéssel egészül ki:
(3) A határozott idejű bérleti szerződés meghosszabbítását legkésőbb a szerződés lejártát megelőző 90. napon a bérlőnek kell kérnie úgy, hogy a kérelemnek ezen határidőn belül a Polgármesteri Hivatal lakásügyekért felelős szervezeti egységéhez meg kell érkeznie. Ez a határidő jogvesztő. A bérleti szerződés meghosszabbításáról a Vagyon- és Lakásgazdálkodási Bizottság a soron következő ülésén dönt.
9.§
A Rendelet az alábbi 15/A. §-al egészül ki:
Annak a személynek a kérelmére, aki korábban a tulajdonos képviselőjének hozzájárulásával, de jelenleg már jogcím nélkül használ önkormányzati bérlakást, a Vagyon- és Lakásgazdálkodási Bizottság engedélyezheti bérleti szerződés megkötését, de legfeljebb a következő pályázat kiírásának időpontjáig. A Vagyon- és Lakásgazdálkodási Bizottság az ilyen hosszabbítást csak annak engedélyezheti, aki a lakás fenntartási költségeit szerződésszerűen fizette, a lakást rendben tartotta, életvitelszerűen lakta és mást jogellenesen nem fogadott be.
10.§
A Rendelet 16.§ (6) bekezdése az alábbi új f) ponttal egészül ki:
f) A pályázat nyertesének az értesítés átvételét követő 8 napon belül kell a felajánlott összeget az önkormányzat bankszámlájára megfizetnie. A határidő eredménytelen elteltét követően a második helyen rangsorolt pályázó szerzi meg a bérleti jogot, aki az erről szóló értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül köteles az általa felajánlott összeget az önkormányzat bankszámlájára megfizetni. Amennyiben a második helyen rangsorolt pályázó sem fizeti meg határidőre a felajánlott összeget, úgy a harmadik helyen rangsorolt pályázó szerzi meg a bérleti jogot, aki az erről szóló értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül köteles az általa felajánlott összeget az önkormányzat bankszámlájára megfizetni. Amennyiben a harmadik helyen rangsorolt pályázó sem fizeti meg határidőre a felajánlott összeget, úgy új pályázatot kell kiírni.
11.§
(1) A Rendelet 17.§ (3) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
A kijelölés az önkormányzati érdek fennállásáig, de egy alkalommal legfeljebb 3 éves meghatározott időre szólhat, rendkívüli méltánylást érdemlő okból alkalmanként legfeljebb 3 évre meghosszabbítható.
(2) A Rendelet 17.§ (4) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
A kijelölt bérlő a lakásért a költségalapon meghatározott lakbérű lakásokra vonatkozó szabályok szerinti legmagasabb lakbért, illetve a külön szolgáltatások díját is köteles megfizetni.
12.§
A Rendelet 24.§ az alábbi új (4) bekezdéssel egészül ki:
(4) Más személyek befogadásáról méltányolható körülmények megléte esetén a Vagyon- és Lakásgazdálkodási Bizottság véleményezését követően a polgármester dönt.
13.§
A Rendelet 25.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
A bérbeadói hozzájárulásban ki kell kötni, hogy a lakásbérleti szerződés megszűnését követően a 24.§ (1)-(2) bekezdéseiben említett személyek a lakásból kötelesek kiköltözni.
14.§
A Rendelet 29.§-a az alábbi új (5) bekezdéssel egészül ki:
(5) A lakásbérlet ilyen módon történő megszűnéséről a Vagyon- és Lakásgazdálkodási Bizottság dönt.
15.§
A Rendelet 30.§-a az alábbi új (6) bekezdéssel egészül ki:
(6) A lakásbérlet ilyen módon történő megszűnéséről a Vagyon- és Lakásgazdálkodási Bizottság dönt.
16.§
A Rendelet 32.§ (1) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(1) Az önkormányzati bérlakás bérlője határozatlan idejű bérleti szerződés esetén a bérbeadó előzetes írásbeli hozzájárulásával a bérlakás legfeljebb 50%-át albérletbe adhatja, kivéve a Nyugdíjasok Házában található bérlakást.
17.§
(1) A Rendelet 34.§-a az alábbi új (14) bekezdéssel egészül ki:
(14) A bérlőtársak házasságának felbontása amennyiben a házasságból gyermek nem született az erről rendelkező ítélet jogerőre emelkedésétől számított 30. napon a lakásbérleti szerződést mindkét fél vonatkozásában megszünteti. Ezen határidőn belül bérlőtársak kötelesek a lakást kártalanítási igény nélkül elhagyni és az elhelyezésükről önmaguk gondoskodni.
(2) A Rendelet 34.§-a az alábbi új (15) bekezdéssel egészül ki:
(15) A (6) bekezdés szerinti megtakarítási forma zárolása, valamint a bérlő kérelmére a szerződés lejártakor, vagy a szerződés lejárata előtt a jelen rendelet szerinti szankciók mellett a zárolás feloldása a polgármester hatáskörébe tartozik.
18.§
(1) A Rendelet 51.§ (6) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(6) A határozott időre, vagy valamely feltétel bekövetkezéséig bérbe adott lakás az elővásárlási jog jogosultja részére csak akkor idegeníthető el, ha az elidegenítést a szerződés leteltét megelőző 90 napon belül kéri.
(2) A Rendelet 51.§ (7) bekezdése az alábbiakkal egészül ki:
(7)
A bérlő kérelmére ezek a lakások az előzőekben írt feltételek mellett a Vagyon- és Lakásgazdálkodási Bizottság jóváhagyásával bármikor elidegeníthetőek.
19.§
A Rendelet 54.§ (2) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(2) A vevőt kérelmére a vételárhátralékra 15 évi egyenlő részletben történő részletfizetési kedvezmény illeti meg, amelyre évente a mindenkori törvényes ügyleti kamatot köteles fizetni.
20.§
A Rendelet 55.§ (1) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(1) Amennyiben a vevő a szerződéskötéssel egyidejűleg a vételár 50%-át egyösszegben megfizeti és az így megszerzett lakástulajdont 10 éven belül nem idegeníti el a vételárhátralék megfizetése alól mentesül.
21.§
A Rendelet az alábbi 58/A. §-al egészül ki:
(1) Az 51.§ (3) bekezdésének hatálya alá nem tartozó önkormányzati tulajdonú beköltözhető lakás elidegenítése pályázat útján történik. A pályázattal kapcsolatban az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásáról szóló 25/2003. (VI. 2.) sz. rendelet szerinti szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a pályázat kiírásáról a Vagyon- és Lakásgazdálkodási Bizottság dönt, valamint, hogy az egyszeri eredménytelen pályáztatást követően nem kell új pályázatot kiírni.
(2) A pályázat eredménytelensége esetén a lakásra vonatkozó esetleges vételi ajánlatról a Vagyon- és Lakásgazdálkodási Bizottság javaslata alapján a polgármester dönt.
22.§
A Rendelet 61.§ (4) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(4) A lakás megterheléséhez a polgármester a lakás korszerűsítésére, felújítására nyújtott pénzintézeti vagy munkáltatói kölcsöntartozás fedezetéül járul hozzá a jelzálogjognak az ingatlannyilvántartásban az önkormányzatot követő rangsorban való bejegyzése mellett, a lakás beköltözhető forgalmi értékének 50%-a erejéig.
23.§
A Rendelet 62.§ (1) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(1) Az önkormányzat az állami tulajdonból térítésmentesen önkormányzati tulajdonba került bérlakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséből származó, külön számlán kezelt bevételeit az alábbi célokra használhatja fel:
a) az értékesítés során ténylegesen felmerült költségek megfizetésére,
b) az egyes állami tulajdonban lévő vagyontárgyak önkormányzatok tulajdonba adásáról szóló 1991. évi XXXIII. tv. 43.§-a alapján a szolgálati lakással, illetve a bérlőkiválasztási joggal rendelkező szervet megillető vételárrész megfizetésére,
c) az önkormányzat tulajdonában lévő lakóépületek felújítására és korszerűsítésére,
d) új lakások építésére,
e) kényszerbérletek felszámolására,
f) településrendezési terv szerinti lakóövezetbe sorolt építési telek közművesítésére,
g) építési telkek kialakítására,
h) lakásépítési és lakásvásárlási támogatás nyújtására,
i) emberi lakhatás céljára nem alkalmas telepek felszámolására,
j) csereingatlan biztosítására irányuló kötelezettség teljesítésére,
k) városrehabilitációra,
l) az EU-források felhasználásához szükséges önrész biztosítására,
m) a lakáscélú állami támogatásokról szóló külön jogszabály szerinti pályázati önrész finanszírozására, ideértve a társasházi tulajdonosoktól és a lakásszövetkezetektől átvállalt önrészt is,
n) lakbértámogatás nyújtására,
o) új vagy használt lakás megvásárlására.
Az önkormányzat az állami tulajdonból térítésmentesen önkormányzati tulajdonba került bérlakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséből származó, külön számlán kezelt bevételeit elsődlegesen lakásépítési és lakásvásárlási támogatás nyújtására, valamint a mindenkori hatályos gazdasági programban és költségvetési rendeletben meghatározottak szerint használhatja fel.
24.§
(1) E rendelet 2007. december 1-jén lép hatályba, kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérletéről és elidegenítéséről szóló 32/1999. (XII. 20.) sz. rendelet 7.§ (2) bekezdése.
(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a Közgyűlés és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló többször módosított 47/1998. (XII. 21.) sz. rendelet az alábbiak szerint módosul:
- a 2. számú melléklet 2.8. pontjában A bizottság véleményezi rész az alábbi e) ponttal egészül ki:
A polgármester döntését megelőzően a bérlő kérelmére az önkormányzati tulajdonú bérlakásba az önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérletéről és elidegenítéséről szóló 32/1999. (XII. 20.) sz. rendelet 24.§-ában meghatározottakon kívül befogadni kívánt személy(eke)t.
- a 2. számú melléklet 2.8. pontjában A bizottság javaslatot tesz rész az alábbi e) ponttal egészül ki:
A polgármester döntését megelőzően önkormányzati tulajdonú beköltözhető lakás elidegenítésére kiírt pályázat eredménytelenségét követően a lakásra vonatkozó esetleges vételi ajánlatot érintően.
- a 3. számú melléklet I. része az alábbi 58.) ponttal egészül ki:
Dönt az önkormányzati tulajdonú beköltözhető lakás elidegenítésére kiírt pályázat eredménytelenségét követően a lakásra vonatkozó esetleges vételi ajánlatról a Vagyon- és Lakásgazdálkodási Bizottság javaslatát követően.
- a 3. számú melléklet I. része az alábbi 59.) ponttal egészül ki:
Dönt az önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérletéről és elidegenítéséről szóló 32/1999. (XII. 20.) sz. rendelet 34.§ (6) bekezdése szerinti megtakarítási forma zárolásáról, valamint a bérlő kérelmére a szerződés lejártakor, vagy a szerződés lejárata előtt a zárolás feloldásáról.
- a 3. számú melléklet I. része az alábbi 60.) ponttal egészül ki:
Dönt a Vagyon- és Lakásgazdálkodási Bizottság véleményezését követően a bérlő kérelmére az önkormányzati tulajdonú bérlakásba az önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérletéről és elidegenítéséről szóló 32/1999. (XII. 20.) sz. rendelet 24.§-ában meghatározottakon kívül befogadni kívánt személy(ek)ről.
Forrás: www.kecskemet.hu